Annons:
Etikettguldhamster
Läst 660 ggr
HamsterJulia
2019-01-21 18:42

Hamster bur hjälp?

Jag har funderat på att köpa en guldhamster som jag ska ha i mitt rum och jag undrar om man kan ha samma Bur hela hamsterns liv eller måste man bytta ut den till en större? Jag har tänkt att köpa en enkel hamster Bur som man kan köpa i djuraffären till hamstrar! Kan man ha samma? Tacksam för svar! Obs glömde en sak är det roligt att ha en hamster?

Annons:
91Marran
2019-01-21 18:54
#1

Hur ser buren ut? Djuraffärer har oftast för små burar till guldhamster. Jag gillar hamstrar, men de är nattaktiva. Så du får vara vaken väldigt sent och gå upp väldigt tidigt om du vill umgås med hamstern. Du ska aldrig ändra en hamsters dygnsrytm. Är du nattaktiv så kör på. Hamstrar är ett stort och dyrt ansvar, men väldigt kul. :)

Mvh
Mig

91Marran
2019-01-21 18:55
#2

En samlalåda 130l från ikea är bättre än en liten Bur.

Mvh
Mig

silverfiisk
2019-01-21 19:08
#3

Kom ihåg att läsa på ordentligt innan du skaffar en hamster, och köp inte hamstern från en djuraffär. Som #1 sa så är burarna oftast för små på djuraffärer, så jag skulle köpa en samlalåda, detolf eller akvarium istället.

hildaored
2019-01-26 22:33
#4

Skulle inte direkt säga att en hamster är dyr som #1 tycker. Men den är däremot ett ansvar, du måst ge den kärlek, mat, vatten, tid, och framförallt städa buren. Sen skulle jag inte heller ha buren i rummet för att dem låter mycket på natten när man försöker sova men dem springer och springer i hjulet. Välj hellre en lång och låg Bur en en liten och hög.

selmaab
2019-01-27 00:02
#5

( #4 beror på vilket Hjul du har, trähjul låter inget alls så om du har trähjul kan du absolut ha den på rummet)

skulle inte heller säga att det är dyrt om du har ganska basic grejer osv, jag däremot som älskar att inreda olika teman osv blir det dyrt för. Har du en bra storlek på Bur behöver du ju inte byta, rekommenderar detolf/samla som de andra sa. skulle inte heller rekommendera djuraffärsburar men det finns ju vissa bra också.

Du behöver inte vara uppe mitt i natten direkt, mina brukar vakna runt 22:00 men de brukar gå upp nån gång på dagen också.

Det är lite svårt att svara på om det är kul då det är annorlunda för alla, vissa tröttnar och vissa inte, beror nog lite på vad du gillar att göra men sen måste man ju också göra det som är mindre kul också :)

(kanske lite sidenotes men aa)

Kex!
2019-01-28 09:11
#6

Jag har funderat på att köpa en guldhamster som jag ska ha i mitt rum och jag undrar om man kan ha samma Bur hela hamsterns liv eller måste man bytta ut den till en större? Jag har tänkt att köpa en enkel hamster Bur som man kan köpa i djuraffären till hamstrar! Kan man ha samma? Tacksam för svar! Obs glömde en sak är det roligt att ha en hamster?

Hamsterburar från djuraffärer är oftast onödigt dyra och brukar inte heller vara särskilt bra. SAMLA 130 l, DETOLF, terrarium eller akvarium (akvarium/terrarium minst 90x 40 x 40)  brukar oftast vara billigare (akvarium/ terrarium begagnade) men är oftast mycket bättre än gallerburar. Har du en bra Bur från början borde du inte behöva bytta. Om du verkligen vill ha en djuraffärsbur är den största Duna buren bra.  

Jag hade under en tid 13 hamstrar (11 st 5 veckors ungar och 2 vuxna) och just nu två unga hamstrar (2 månader) och en vuxen på rummet och jag skulle säga att första natten/ veckan är jobbig med ljud men man vänjer sig. 

Hamstrar är som flera tidigare sagt nattaktiva och en del hamstrar (speciellt killar) brukar vakna sent. Alla mina är dock vakna runt 21:00 då de är vana vid att jag håller på med dem den tiden. Min yngsta hona kan jag dock se uppe alla tider på dygnet 😂

Jag tycker att det är kul med hamstrar. Självklart kan jag vissa kvällar bara vilja gå och lägga mig men det är det värt. 

En hamster är inte så dyr så länge du gör smarta val. Som t.ex köpa 20 kg lättströ från granngården istället för dem på 3 kg eller att du köper leklådesand istället för vanliga badsand.  Buren och första omgången inredning + torrfoder är egentligen det enda som kostar lite mer.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
91Marran
2019-01-28 19:32
#7

Glöm inte bort att du måste ha mycket sparpengar till veterinären. Kostar ofta över tusen kronor om de behöver göra ett ingrepp.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: