Annons:
Etikettguldhamster
Läst 947 ggr
[Flora2017]
1/12/19, 11:53 PM

Vad ska jag göra med honom?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har en guldhamster hane på snart 4 månader på senare tid har han börjat klättra upp bakom hjulet och gnaga på galler-locket. Varför gör han så? Trivs han inte? Vill han ut? Har nu tagit ut hjulet eftersom att jag inte vill att kan ska gnaga så han förstör sina tänder eller fanstnar med tassen, Har ni några tips & idéer på varför han gör det och har man ska fö honom och sluta? Mvh Desperat hamsterägare

Annons:
Chinesecrestedlover
1/13/19, 1:43 AM
#1

Hur stor Bur har han? Hur mycket strö? Hur ser det ut "inredningsmässigt"?

[Flora2017]
1/13/19, 1:56 AM
#2

Han har ett helglasakvarium som är 80.40.35 typ 10cm strö I buren har han hus,toarullar,kartonger,rör under ströt,klätterställning mm Han springer bara runt och hoppar på kanterna hela tiden försöker klättra på galler och bita i det, Har suttit uppe med honom sen kl 22:00 och han är fortfarande inte nöjd, Vet värkligen inte vad jag ska göra😭😫

[Flora2017]
1/13/19, 1:58 AM
#3

Gick upp kl 01:00 och ”möblerade” om i buren och han är fortfarande inte nöjd, Känner mig värkligen som världens sämsta hamsterägare just nu😓😓

[Svea&Sabina]2
1/13/19, 9:01 AM
#4

Hmm.. min hamster bor i ett akvarium som är 120x40 (tror jag) och det akvariet tycker jag är litet. Om du kan och har plats kan du skaffa en större Bur, typ Detolf. När min hamster är ute på golvet klättrar hon bakom akvariet och upp på väggen och klättrar bakom elementet och gnager på sladdar. Hon gör det för det är kul, kanske din hamster klättrar och gnager på gallret för det är kul?

[Flora2017]
1/13/19, 11:07 AM
#5

Ja kanske men jag vill ju inte att han ska ramla ner eller förstöra tänderna

[Flora2017]
1/13/19, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Just nu ser buren ut såhär ( han har också ett Hjul men tog ut det igår och ska stoppa in det senare idag igen )

Annons:
Pandi00
1/13/19, 11:10 AM
#7

Skaffa en lite större Bur, men även högre (jag skulle haft minst 45-50 cm) så han inte kommer upp till taket för att gnaga. Att gnaga på galler är inte bra. Jag kan även tänka mig att denna hamstern inte bör bo i en detolf då den är så låg, samt att de finns metallstänger som håller ihop allt och jag tror din hamstster kommer gnaga på dem också.

91Marran
1/13/19, 11:10 AM
#8

Ta inte ut hjulet. Mina som har gnagt har bara velat ha ett större Hjul eller en platta. Något att ta ut sin energi på. Hade en miniduna åt min dvärg och hon trivdes inte. När hon fick en större Bur och en bättre platta så trivdes hon. Hon bryr sig inte om att buren är större bara hon har en platta. Hon blir så trött av plattan och sommar i den ibland. Hon hoppar inte på sidorna nu eller biter på det nårbara galet.

Mvh
Mig

[Flora2017]
1/13/19, 12:16 PM
#9

Ja jag vet men måste ta ut hjulet anars klättrar han upp bakom det och trycker ut huvudet genom gallret och fastnar, Och han biter inte bara på gallret ham springer också runt och hoppar på sidorna hela nätterna.

[Svea&Sabina]2
1/13/19, 4:21 PM
#10

#6 Han har ju supermycket att göra! Han trivs nog inte i en liten Bur, värt att skaffa större? Det kan aldrig bli för stort. Detolf funderar jag på att skaffa 😁

[Svea&Sabina]2
1/13/19, 4:23 PM
#11

#10 Men som sagt i tidigare kommentar är Detolf låg och funkar nog inte till din. Leta efter akvarium på blocket, eller andra burar

Kex!
1/14/19, 8:58 AM
#12

Jag äger några väldigt aktiva honor. Den ena bor i en DETOLF och den andra bor i ett terrarium på 125 cm x 50 cm. Dessa burar är båda relativt stora men trots det gnager båda på gallret. Jag har börjat med sedan min gamla hona gick bort och jag fick en Bur över att några timmar på kvällen får de bo där i några timmar (en och en såklart). När några timmar ha gått får hamstern flytta tillbaka till sin egen Bur och så får den andra bo i buren i några timmar för att sedan gå tillbaka till sin Bur. Detta har hittills gjort dem lugnare. Du kanske skulle kunna köpa en SAMLA 130 l och göra något liknande och se om det fungerar. Jag brukar gräva ner Foder i underlaget vilket dem älskar att gräva fram. I denna extra Bur får de gräva fram all den mat dem vill ha vilket göra att dem får något att göra. Detta är något du även kan göra i din vanliga Bur. Gör inte det själv då båda mina honor är lite underviktiga vad jag än gör.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: