Annons:
Etikettroborovski
Läst 1182 ggr
[Flora2017]
1/7/19, 3:23 PM

Måste jag byta bur?!

Hej, Jag har en roborovski hamster som jag snart haft i ett år. Har läst att dom inte ska ha burar med olika våningsplan då dom har dåligt höjdseede, Just nu har jag en https://www.arkenzoo.se/hamsterbur-mini-duna-fun?47251&gclid=EAIaIQobChMI_rzd5e3b3wIVGoGyCh283A_LEAQYASABEgIhPPD_BwE Sån Bur, måste jag då byta eftersom att det är ganska många plan och han kan då ramla ner? ( han har aldrig ramlat någon gång och trivs jättebra) Men vill ju att ha ska ha en säker Bur för honom Tacksam för svar

Annons:
[Svea&Sabina]2
1/7/19, 3:40 PM
#1

Inte bara för att buren har våningar, utan den är väldigt liten. Jag hade fixat en större Bur utan våningar. Om du inte kan lägga ned pengar på ett akvarium eller liknande så kan du köpa en Samla-låda 130L från Ikea, den buren är större än den du har nu.

[Flora2017]
1/7/19, 3:50 PM
#2

Aaa jag tänkte göra det men eftersom att det ör en robo så år han bara 3-4 cm stor ( han är liten för sin ras ) så när jag köpte buren hadde jag inte läst på så mycket och tänkte att den blev bra, Men är rädd att han inte ska trivas i nya buren då,

Pandi00
1/7/19, 4:51 PM
#3

Galler är aldrig riktigt bra för hamstrar pga gallergnag och klättring. Skulle rekommendera en Samla som ovan redan skrivit. Proppa den full med gömställen så kommer din lilla robbe nog trivas bra

[Flora2017]
1/7/19, 6:42 PM
#4

Ok ska googla lite på inrednings idéer, Eftersom att jag nyss köpte en glasbur med lock till honom, men då sluta han äta och dricka och satt bara i hjulet heeela tiden, så jag var tvingen och byta tillbaka till gamla buren och då blev han som vanligt sprang runt, byggde bo, åt,drack ja det en hamster brukar göra. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra 😅

BellaOchSigge
1/7/19, 7:59 PM
#5

Hur gjorde du när du bytte buren? Tog du helt nytt spån, inredning osv? Om du gjorde det är det bra att när man byter Bur flytta över det gamla spånet och leksakerna för då känner hamstern igen doften och känner sig tryggare.

[Flora2017]
1/7/19, 8:54 PM
#6

Ja precis jag tog allt gammal spån,leksaker,mat som han gömt mm Men han vägrade äta och bara satt still hela tiden och annars sitter han aldrig still

Annons:
[Svea&Sabina]2
1/7/19, 9:34 PM
#7

#6 Han kanske kände sig osäker och rädd i nya miljön och inte hann att vänja sig med nya hemmet. Hur länge var han i den nya buren?

[Flora2017]
1/7/19, 10:34 PM
#8

Han va dör i ca 4-5 månader ( hadde e liten lekhage till honom så tvingade honom och äta, dricka så han inte dog av hunger eller törst )

Pandi00
1/7/19, 11:53 PM
#9

Kan ju vara så att han vill bo i en mindre Bur, så kan det va med vissa hamstrar. Du kan ta bort gallerdelen och det högsta hyllplanet på buren du har så har du en säker Bur. Så länge han har ett Hjul så kan han leva där om du märker att han trivs! Inte alltid att rekommendera små burar, men vissa trivs helt enkelt i mindre burar. Dock ska man alltid se till att ha provat en större Bur innan man tar detta beslutet (enligt mig)

hildaored
1/7/19, 11:56 PM
#10

Om du har en ensam hamster funkar den buren jättebra ser inget fel på den. Jag har flera kompisar som har den och det ör inga fel med deras hamstrar, själv har jag en ferplast Criceti och tycker den är jättebra till mina hamstrar. Du behöver inte byta Bur om din hamster verkar trivas, ser inga problem i att ha kvar den.

hildaored
1/7/19, 11:56 PM
#11

Om du har en ensam hamster funkar den buren jättebra ser inget fel på den. Jag har flera kompisar som har den och det ör inga fel med deras hamstrar, själv har jag en ferplast Criceti och tycker den är jättebra till mina hamstrar. Du behöver inte byta Bur om din hamster verkar trivas, ser inga problem i att ha kvar den.

[Flora2017]
1/8/19, 8:19 AM
#12

Ja precis jag har en ensam robo i buren

[Svea&Sabina]2
1/8/19, 9:32 AM
#13

#12 Vad kul det verkar vara med en roborovski 😃 Jag hade själv vilja ha en men det finns ingen uppfödare i Uppsala eller i närheten, tyvärr. Det verkar så kul att inreda och att man inte behöver ha den största inredningen, så man får plats med mycket.

Annons:
[Flora2017]
1/8/19, 10:58 AM
#14

Det finns in registrerad uppfödare där jag bor som förser upp roborovski men hen registrerade sig förra året och då hadde jag redan köp min lilla fast på blocket

[Flora2017]
1/8/19, 10:58 AM
#15

Det finns in registrerad uppfödare där jag bor som förser upp roborovski men hen registrerade sig förra året och då hadde jag redan köp min lilla fast på blocket

hildaored
1/9/19, 4:37 PM
#16

Jag tycker inte du behöver byta Bur.

Tinisblom
4/5/20, 11:34 PM
#17

Är inte det via lag att man måste ha fler än en av Roborovski?

Cireea
4/6/20, 12:08 AM
#18

#17 Nu är det här en tråd som är över 1 år gammal. 
Men jo, det ska vara två enligt lag om det inte finns speciella omständigheter som gör att det inte går. Exempelvis om hamstern tidigare bråkat med en artfrände.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: