Annons:
Etiketthamster
Läst 848 ggr
lillablomman
1/6/19, 10:59 PM

Vad ska jag göra?

Hej alla!

Nu har jag en fråga. 

För drygt två månader sedan förlorade jag min lilla dvärghona på grund av hög ålder. Jag är fortfarande ledsen över detta, framförallt skuldbelägger jag mig själv för att hon inte hade det så himla kul alla gånger. Hon hade alla nödvändigheter som nytt fräscht vatten varje dag, bytte/fyllde på mat dagligen, stor rymlig Bur (SAMLA-låda)  och allt man kan tänka sig. Jag lyckades dock aldrig få henne tam så hon var mest i buren. Pratade med henne ibland men blev liksom aldrig det där gosandet. Hon hade det alltså bra, men kanske inte superkul. Ska tilläggas att hon var Djuraffärshamster, vet att ni inte förespråkar sådana här men hon var iaf en sådan. 

Samtidigt som jag sörjer min lilla Tut som hon hette så känns det fruktansvärt tomt här hemma. Vi hade ingen direkt "nära relation" men saknar ändå hennes tassande och prasslande. Skulle vilja utöka min familj med ett litet knyte igen. MEN. Denna gången funderar jag på att adoptera en äldre hamster. Vet att uppfödare ibland säljer lite äldre hamstrar som ingått i deras avel tidigare osv. Det känns ju bra att kunna ge en äldre individ ett bra hem tycker jag.

Men jag funderar som sagt fortfarande, finns några frågetecken jag vill bolla med er.

En äldre hamster har ju kanske inte så långt kvar i livet om vi ska vara krassa. Hur ska jag orka en sådan separation igen, speciellt om jag verkligen fäster mig vid individen (låter ju som att jag inte gjorde det med Tut men ja ni fattar hoppas jag).

Sedan funderar jag på om det verkligen är rätt? Jag kanske inte ska ha en hamster egentligen. Har ju iofs bara haft två, båda från djuraffär så jag vet inte. Känns som ett liv utan hamster skulle vara så tråkigt liksom, samtidigt vet jag inte om jag är optimal för en hamster att bo hos. 

Hoppas ni förstår och kan hjälpa mig att reda i dessa funderingar i mitt huvud. Ärlighet uppskattas men snälla var inte för hårda, jag är redan nedbruten. Tack på förhand 😃

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Annons:
Chinesecrestedlover
1/7/19, 5:17 AM
#1

Hej!

Har i nuläget en hamstertjej som kom till mig som omplacering, då var hon ca 3 månader har jag för mig. Innan dess har jag (för massor med år sedan) haft två hanar, den ena kom till mig som äldre omplacering och den andra var "för gammal för att säljas" från en djuraffär. 

Klart man inte får lika lång tid med en "äldre" som en liten plutt på bara några veckor eller några månader (som i fallet med min nuvarande hamstertös)…men att hjälpa ett djur i behov av kärlek och ett nytt hem tycker jag överväger det (ganska mycket…iallafall) även om det såklart gör ont när de små vandrar över regnbågsbron…men det gör det ju oavsett hur länge man får ha de små liven hos sig. 

Jag tar helst hand om omplaceringar (oavsett djurart…undantaget i nuläget är mina hundar som kom till mig som valpar), känns bra att kunna hjälpa de som behöver ett nytt hem. 

Har under mitt liv haft (och har) allt från kortlivade små möss till betydligt mer långlivade djur som sköldpaddor m.m. och oavsett om man haft de i kanske två år eller 20+ år så gör det ont när de avlider (jag saknar än idag djur som jag förlorade för kanske 15+ år sedan eller så). Det måste man såklart vara beredd på oavsett vilket djur man skaffar. För mig överväger fördelarna med att ha djur nackdelarna men det är ju såklart någonting att fundera igenom innan om man klarar av. 

Speciellt när det gäller hamstrar, möss, råttor och liknande djur så får man ju vara beredd på att de plötsligt inte finns längre (vilket naturligtvis är fruktansvärt sorgligt). Dessa djur lever ju tyvärr inte så många år…så man förlorar de ju liksom alltid snabbare än man är beredd på, plötsligt är de gamla… 

Om du tycker att det är så jobbigt att du inte känner att du klarar att förlora ett djur så snart…så kanske du ska skaffa något djur med aningen längre livslängd? Nu menar jag inte att du ska springa iväg och typ. skaffa en sköldpadda i stället (finns alldeles för många sådana som omplaceras hela tiden, så där gäller det att verkligen tänka både en och två gånger)…men kanske ett smådjur med lite längre (förväntad…man vet ju tyvärr aldrig) livslängd?

Vill du ändå skaffa hamster så tycker jag att du gör helt rätt i att ta dig an en äldre hamster, finns massor med hamstrar som är i behov av ett nytt hem. 

Om du är osäker på att det är en hamster du vill ha men är ute efter ett (eller flera) smådjur så finns det ju möss, råttor, gerbiler m.m. också (eller om du vill ha något som lever längre så finns ju ex. marsvin, kaniner och chinchillor). Det beror ju lite på vad du är ute efter…alltså vad som passar bäst för just dig.

Naturligtvis finns det alltid individuella skillnader så bara för att en djurart ofta är "gosig" så betyder det ju inte att alla är det…men om du ställer dig själv några frågor; så kanske du lättare kan komma fram till om en hamster passar dig, eller om det finns någonting annat som passar bättre.  

Några exempel på vad du kan fundera över: Vad gillade du med att ha hamster och vad får dig att tveka inför köpet av en ny? Vad vill du "ha ut" av ett husdjur? Räcker det med "tassande och prasslande" eller vill du ha något att gosa med,  träna trix med osv.? Vad kan du erbjuda ett husdjur i form av tid, utrymme m.m.? 

Hoppas mitt långa och förhoppningsvis i alla fall något relevanta (vet knappt vad jag babblade på om, haha) inlägg kan hjälpa dig en liten bit på väg med ditt beslut. Lycka till med hamsterköpet (eller om det blir någonting annat litet…eller stort, haha). 

Mvh/Chinesecrestedlover

hildaored
1/8/19, 12:04 AM
#2

# Åååh vad fint skrivet håller verkligen med!!! Brukar själv vara fodervärd för hamstrar till uppfödare som inte har plats elr tid för dem och inte har hittat ett permanent hem. Självklart gör det ont när man lämnar ifrån sig dem men tycker som 1 sa att det överväger inte fördelarna. Jag tycker helt klart att du ska skaffa en liten plutt igen!!!!♥️♥️♥️♥️

lillablomman
1/15/19, 8:58 PM
#3

Tusen tack för fantastiskt svar #1 ,precis vad jag behövde just nu! 🤗

//Geraldine, Tut, Ernst-Hugo, Svensson och Gunwald

Blomma Spreading love over the internet Blomma

Upp till toppen
Annons: