Annons:
Etikettguldhamster
Läst 916 ggr
selmaab
2019-01-06 10:41

varför dog han

Hej

Igår kväll hittade jag vem jag tror var Melvin död utanför huset.. Jag vet inte exakt vem för de andra hanarna hade ätit på hans ansikte. Kan inte kolla vilken den andra ''ekorren'' som fortfarande lever. Jag vet att de gör så i naturen om en dör och att de inte fattar vad de gör, men klarar inte av att titta på de andra just nu pga att jag blir äcklad.. (kallade 2st ekorrar när jag inte hade kommit på namn för de påminde lite om ekorrar i pälsen). Men det jag undrade var hur kan kunde ha dött? Jag är väldigt säker på att de inte dödade honom för jag var i rummet hela tiden utan att jag märkte något.. Dagen innan var han väldigt överaktiv och sov i snitt på hela dygnet ca 1-2h. Har märkt att tidigare hamstrar jag haft också har varit väldigt överaktiva innan de dött. Vet inte om det har något med saken att göra men om det har det, vet någon varför? Några timmar innan han dog var han väldigt svag och gick lite med nosen i marken men jag antog att det berodde på att han var väldigt trött från igår. Jag tog in mossa igår men som jag sa var han väldigt överaktiv dagen innan och dessutom verkar alla andra hamstrar må bra? Tog ut mossan för säkerhets skull men jag hade både fryst, tvättat och lagt in u ugnen. Jag kollade inte så jättenoga på honom när han verkade vara väldigt svag eftersom jag antog att var trött men han betedde sig inte som de hamstrar jag har haft som dog pga buren var för hög (då visste jag inte om att det berodde på buren annars hade jag bytt direkt). Men de som dog av höjd har inte kunnat stå upp, de har ramlat hela tiden, ryckt i hela kroppen, grävt ner nosen osv. Tar upp det pga att jag har en ca 15cm hög leksak i buren som de hoppar ner ifrån men det ska väll inte vara någon fara för de? Kan det bara vara att han föddes med ett svagt hjärta annars? Har ingen stamtavla eller något och föräldrarna var syskon, så det kanske bara var tur att 6st fortfarande lever? Annars vet jag inte. De har fått bra mat, vatten, ingen saltsten, bara träleksaker så de kan inte ha fått i sig plast heller?

Förlåt för ett långt inlägg men blev så ledsen när min älskade lilla bebis dog och vill veta anledning och om det var mitt fel :(

Annons:
Cosmonautens
2019-01-06 11:17
#1

Var det en av ungarna från din dräktiga hamster du köpte från affär?

selmaab
2019-01-06 11:58
#2

#1 aa

Cosmonautens
2019-01-06 12:40
#3

Då kan det vara för att båda föräldrarna eller en av dem har dåliga gener, de kan ha varit syskon eller liknande. Det är just därför man inte vill avla på okända hamstrar utan stamtavla just för att man inte vet vad som ligger bakom, eller om de är syskon/kusiner.

selmaab
2019-01-06 13:37
#4

#3 mm, det var bara det att det kom så plötsligt.

Vet du om det är vanligt att hamstrarna blir överaktiva några timmar innan de dör? Vet du varför isf?

Antar att de är syskon annars hade de nog inte varit i samma bur

Cosmonautens
2019-01-06 15:08
#5

#4 Vet inget om det, och har inte själv varit med om det.. :/

Cireea
2019-01-07 13:34
#6

Det är faktiskt rätt så omöjligt att säga varför din hamster dog utan att göra en obduktion på den. Kan vara gener, kan vara en sjukdom.. det är inget någon här kan svara på tyvärr.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
91Marran
2019-01-07 13:38
#7

#4 Jag har mött hamstrar som varit väldigt pigga några timmar innan. Som Cireea skriver är det svårt att veta.

Mvh
Mig

Pandi00
2019-01-07 16:48
#8

Beklagar. Som ovan redan skrivit så kan det bero på en hel del. Men har sett en tråd på Facebook där en del varit med om plötslig död hos campbells och roborovskis troligtvis pga Mixeramas Foder. Verkar som en kanske ska skicka fodret på analys. Men kan även bara va så "enkelt" att det är gener, eller om den va sjuk.

Cireea
2019-01-07 18:20
#9

#8 Oj? 😮 Det lät inget vidare alls! 
Skulle vara intressant att se vad en foderanalys skulle ge..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Pandi00
2019-01-07 20:48
#10

#9 Verkligen inte. Detta är ju bara spekulationer, men såfall ett stort sammanträffande eftersom det verkar vara en del som varit med om ung och plötslig död hos just campbells och roborovskis…

selmaab
2019-01-08 00:01
#11

mm, tack för alla svar. Det brukar ju finnas någon som är svagare i de flesta kanin kullarna jag har haft. Kanske är samma med hamstrar? Tror inte det är maten eftersom alla andra verkar må bra..

Cireea
2019-01-09 13:02
#12

#11 Det är inte alltid det finns någon svagare, men oftast ser man det tidigt då de som inte är lika tuffa oftast får mindre mat och därmed är lite mindre rent storleksmässigt. Oftast faller de allra svagaste bort redan de första dagarna då dom inte orkar kämpa för att få mat. 

Med det sagt så betyder det inte att dom som är mindre och svagare i början är dom som är sjuka eller går bort först. 

Vi kan inte göra annat än spekulera, tyvärr. Fokusera på dom som lever och gör det bästa för dom, håller tummarna att inga fler faller ifrån. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: