Annons:
Etiketthamster
Läst 1532 ggr
[Towehelena]
2019-01-03 15:36

Hur gör jag hamstern tam? HJÄLP 🙏🏻

Hej! Skulle vara tacksam om någon skulle kunna tipsa mig hur jag ska göra för att få min hamster tam. Jag köpte hamstern i September, så den var ca 1 månad gammal när jag köpte han. Han var inte jätte tam när jag fick hem honom och har haft andra hamstrar som varit mycket tamare, när jag köpt dom. Men, dom har varit några månader äldre än vad han är nu. Hur gör man så en hamster blir tam? Kan knappt hålla i honom. Vill liksom gosa med honom, som jag gjorde med min förra hamster.. hjäälp mig! 💕🙏🏻

Annons:
ThatPie
2019-01-03 21:17
#1

Nu har jag inte hamster utan gerbiler, men tror att tämjings sättet fungerar på ungefär samma sätt. Först och främst så at det svårare att få djur ifrån djuraffärer tama och sedan så är varje individ olika lätta och svåra att få tama. Men vägen dit kommer man lättast med mat och tid. Kör på det vanliga med att ha god mat eller godis i handen och lägg in den plant i buren när hamstern är vaken. Rör varken på handen eller dig själv och låt honom komma fram till dig. Fortsätt så en till två gånger per dag (om han är vaken) tills han utan problem kommer upp och sitter i din hand utan att springa iväg med maten. Börja röra på fingrarna och dig skälv tills han vant sig vid det. Börja sedan försiktigt lyfta upp handen någon cm tills han är okej med att bli upplyft. Efter det så kan du ta upp och hålla i honom i korta stunder (typ 2-3 min i början) tills han vant sig vid dig och sin omgivning. Det viktiga är att ta det i hamsterns takt och inte stressa för att man själv vill något :) tog mig ca 6 månader innan jag kände att mina tjejer var riktigt tama. Tränar fortfarande på en del saker än idag.

[Svea&Sabina]2
2019-01-03 21:55
#2

Min relativt nya hamster var inte tam i början. Hon vågade inte komma fram och sprang fort förbi handen, om hon ens vågade vara nära. Jag började med att sätta handen i buren flera minuter om dagen och inte röra mig, men hon vågade inte komma fram. Efter ca 1 vecka satte jag henne i en kartong med några hus i och jag hade mat i handen och hade handen stilla hela tiden. Efter ett par gånger i kartongen började jag följa efter henne med handen för att försöka få kontakt. Tillslut lyckades jag och när hon åt mat i kartongen kunde jag klappa henne länge, minst 20 minuter. Jag satt och klappade henne medans hon åt och sedan släppte jag in henne i buren igen. Hon vågade fortfarande inte komma fram, men efter att ha satt ner handen i buren flera gånger om dagen vågade hon sig tillslut fram. Nu kommer hon alltid fram och klättrar på handen när jag sätter ner den. Det tog ca 2-3 veckor att få henne tam :)

[Svea&Sabina]2
2019-01-03 21:58
#3

#2 Jag kan lägga till att jag inte flyttade handen fort efter henne, utan jag flyttade mig sakta efter henne när hon tittade bort så att hon inte skulle bli rädd och hon tittade på handen så var jag still. Hoppas det blir bättre med din hamster! <3

Upp till toppen
Annons: