Annons:
Etiketthamster
Läst 513 ggr
Melden
2018-12-28 19:53

Hamster frågor?

Hej jag har en tanke ställning att jag ska skaffa en guldhamster då jag inte har så himla mycket tid och en massa pengar jag kan lägga ut varje månad. Har själv haft sebiriska hamstrar men med extremt olika personligheter. Den ena bet och va väldigt sprallig men älskade henne oavsett och lyckades att få henna att bita mig mindre men inte andra. Jag har då några frågor jag önskar att ni svarar på. 1. Har hamstrar personligheter som ex. Råttor eller är de bara nått jag inbillar mig? 2. Kan hamstrar se och känna skillnaden på olika människor. Om jag kommer in i rummet och vill klappa hamstern kommer den då känna av att de är jag eller kommer de inte ihåg sånt? 3. Fäster de sig vid dig eller är de bara där ifall ni fattar vad jag menar. Va jag minns så hade jag ett ganska starkt band med min sibiriska hane(bullen). 4. Hur mycket betalar ni i månaden för era hamstrar? 5. Posetift och negativt med att ha en hamster?

Annons:
selmaab
2018-12-28 22:50
#1

Ja hamstrar har olika personligheter :) Har haft väldigt många hamstrar, alla har sina egna. Vet inte om en hamster kan SE skillnad men de känner igen din lukt.

Det kostar nog inte så jättemycket att ha en hamster. Har inte riktigt koll på hur pengarna.. Ibland får man ju köpa lite nya leksaker, toalettsand osv. Kanske 200-300 i månaden?

Positivt är väldigt mycket. En ny kompis t.ex. svårt o nämna allt, vet inte vad jag älskar med de hahah. Negativt är väll att man alltid måste lägga mycket tid på hamstern. Har aldrig tyckt det varit jobbigt förut men nu har jag 1 hona och 7 ungar och måste umgås mycket med ungarna för att få de tama, speciellt när jag har mycke o göra just nu och är väldigt trött. Annars ällskar jag att umgås mycket med de.

Hoppas jag var till nån hjälp :)

Kex!
2018-12-29 12:51
#2

1. Har hamstrar personligheter som ex. Råttor eller är de bara nått jag inbillar mig? 

Japp alla hamstrar har personligheter. Har inte haft två stycken som varit likadana. Sen så finns det personligheter som t.ex är vanligare hos hanar eller honor som att hanar brukar vara lite lugnare och inte bry sig vad man gör med dem medans honor är aktivare och har lite mer humör. 
2. Kan hamstrar se och känna skillnaden på olika människor. Om jag kommer in i rummet och vill klappa hamstern kommer den då känna av att de är jag eller kommer de inte ihåg sånt? 

Ja, hamstern kommer lära känna igen dig om du hanterar den mycket. Om du luktar mat eller tvål eller liknande kan den ha det svårare men då kanske den istället känner igen dig på din röst. 

3. Fäster de sig vid dig eller är de bara där ifall ni fattar vad jag menar. Va jag minns så hade jag ett ganska starkt band med min sibiriska hane(bullen). 

En del andra nej. Alla mina har dock fäst sig vid mig till olika grad. Min första hamster Castor gick alltid över till mig om han hade möjlighet. Min andra hamster Sombra bryr sig inte så mycket om vem som hanterar henne. Min tredje hamster Lilth kommer bara fram om jag ropar på henne och inte om någon annan gör det. Min fjärde och femte hamster, Ygritte och Eddard är så pass unga att det är inget jag har sett hos dem. Dock så har Ygritte börjat ibland springa fram när min mamma ropar på henne eller om jag håller på i buren. 
4. Hur mycket betalar ni i månaden för era hamstrar? 

Inte så mycket. Det är mer halvåret det blir dyrare. Köper 1 - 2 gånger per år Foder (Bunny HamsterDröm Basic, Bunny HamsterDröm Expert) från Zooplus. Foderkostnaderna hamnar då per halvår ca 600 kr. Sedan så köper jag "spån" varav 20 kg räcker till 3 burar. Byter underlag 2 - 3 gånger år pga mina stora burar och att alla mina hamstrar är toalett tränade. Har dock just nu 4 hamstrar så i halvåret blir "spån" kostnaden för ca 60 kg spån ca 600 kr. Får dock spånet hem levererat utan extra kostnad. Sand 45 kg hamnar på Ca 150 kr 3 - 4 månader. Tyvärr tar den Sand jag köper lång tid att torka så får slänga mycket Sand pga jag inte kan sila den. Sedan köper jag hus, Hjul mm nån gång nu och då men detta är bara övriga kostnader då detta är inget jag behöver.  Så runt 1500 kr för lite mer än halvåret till 4 hamstrar.  Har dock haft ungar (9 st) nyligen och även en till hamster så dessa kostnader är nog lite fel men det är vad jag har spenderat det senaste halvåret ungefär. Till en hamster skulle jag nog säga kanske 600 kr halvår. 

5. Positivt och negativt med att ha en hamster?

Det finns så mycket positivt som är svårt att skriva i ord så jag hoppar över den punkten och skriver endast det negativa. Andra kan säkert skriva det positiva 😃. Hamstern ger så mycket till vardagen att nackdelarna trots besvärliga ibland är värt det. 

Negativt: Kostar en del (speciellt foder), rummet oavsett vilken slags Bur man har kommer bli spånigt (städar så gott som varje dag),  När man reser måste man hitta någon som tar han om dem, deras livslängd, kan vara svåra att få tama, passar inte till yngre barn (de flesta individer jag träffat, mina ungar är och var dock underbara med barn).

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: