Annons:
Etiketteruppfödningavelgenetikhamsteretik-och-moral
Läst 712 ggr
hildaored
12/26/18, 9:41 PM

Grossist?

Hej! Jag har gjort lite research på vad djuraffärer köper sina hamstrar ifrån, och har upptäckt att ordet grossist uppkommer väldigt ofta. Undrar vad det egentligen är och har läst att vissa tycker grossister är lika bra som uppfödare medans andra tycker dem är helt hemska. Vill höra era åsikter och funderingar på detta. Vad tycker ni om grossister?

  • Redigerat 5/27/21, 10:52 PM av Cireea
Annons:
hildaored
12/26/18, 9:43 PM
#1

PS. Är tacksam för alla svar🐹🐹🐹🐹

[Kraxi]
12/26/18, 9:51 PM
#2

Grossister är inte alls jämförbara med seriösa uppfödare och det tror jag att många hade sett som en kränkning. Det som ofta kommer upp på tal när man talar om grossister är hur de egentligen behandlar sina djur. Ofta får man inte komma in och kolla på sådana anläggningar, då de förmodligen känner att de har något att gömma och därför kan det också vara svårt att veta exakt hur djuren har det i Sverige. Sedan har vi liiite striktare lagar i Sverige än i de flesta andra länder, men det betyder inte att det är bra och det betyder inte heller att alla kommer från Sverige då grossister från Sverige gärna samarbetar med grossister från andra länder. Googlar man så kan man få upp bilder på hur det ser ut hos vissa grossister. De jag sett tror jag är från Tyskland eller Holland, men kommer inte riktigt ihåg. 

Djuren får ofta bo i alldeles för små utrymmen, hanteras inte och de avlas på lite hur som helst och förmodligen så tar de flesta grossister ingen hänsyn till varken djurens hälsa eller temperament. Man kan aldrig riktigt veta vad man får för djur och det kan finnas en massa sjukdomar och defekter som man inte vet något om. Därför är det många som inte stödjer djuraffärer som har försäljning utav djur.

Finns givetvis massor med andra saker jag skulle kunna ta upp, men det är så mycket och så vill jag inte sitta och skriva på rak arm sådär bara, då man kanske råkar säga något som inte alls stämmer och det absolut inte finns källor på.

hildaored
12/26/18, 10:02 PM
#3

Såå kul att läsa vad alla tycker!!!

Kex!
12/26/18, 11:17 PM
#4

#2 är det inte Tyskland som har världens bästa hamster hållning? Jag vet att Sverige tar in från andra länder men har hört att Tyskland ska vara ha 3n väldigt bra hamster hållning

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[Kraxi]
12/26/18, 11:36 PM
#5

#4 Vet inte hur det är med hamstrar där faktiskt så kan inte riktigt uttala mig om hur de behandlar dem, men har sett så mycket annat hemskt så jag antog att det var ungefär samma med hamstrar. Sen innebär det ju inte att grossisterna låter hamstrarna ha ett härligt liv för att Tyskland har världens bästa hamsterhållning då de ändå oftast är ute efter pengarna. Lagarna kanske är bättre där dock, men det har jag inte kollat upp.

[Kraxi]
12/26/18, 11:43 PM
#6

Jobbade i alla fall i en djuraffär ett tag och alla hamstrar vi fick in var ju från grossister(vet inte vilken grossist, för jag hade inte hand om beställningar osv, var under 18 då) och kan säga att den största delen av dem mådde inte särskilt bra alls. Fanns mycket stereotypiska beteenden bland dem. Mycket sjukdomar och mycket aggressivitet och osäkerhet bland hamstrarna. Vissa var alldeles för små för att ens tas ifrån mamman.

Annons:
hildaored
12/27/18, 10:15 PM
#7

#6 Åh vad sorgligt🙈🙈

hildaored
12/27/18, 10:15 PM
#8

#6 Åh vad sorgligt🙈🙈

Upp till toppen
Annons: