Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 960 ggr
Anna_282
12/23/18, 8:59 PM

Rädd hamster

Hej. Vi köpte för några månader sedan en guldhamster (från seriös och trevlig uppfödare). Det är vår första hamster och vi har verkligen försökt läsa på och ta reda på så mycket som möjligt. Trots att vi har provat att närma oss honom försiktigt och på hans villkor så är han fortfarande väldigt rädd. Det är omöjligt att lyfta upp honom, han är heller inte speciellt intresserad av oss (handen) och verkar vilja vara för sig själv. Han kan komma till handen om man har något gott men han darrar (av rädsla?) hela tiden som han tar mat ur handen och när han tagit maten/godsaken springer han därifrån. Även om man närmar sig väldigt försiktigt med handen blir han rädd. Så fort man flyttar något eller fyller på matskålen etc verkar han också bli rädd. Vi har provat att bygga en stor rasthage och sitta däri med honom men han han verkar bli stressad av stora öppna ytor och springer mest runt och försöker gräva sig ut och hoppar mot väggarna, tar inte kontakt med den som sitter med honom. Har ni några tips eller råd vad vi kan göra? Han är snäll, har endast bitit en gång, men känns rädd och ointresserad av kontakt. Vi hade hoppats på en tam och social hamster eftersom vi köpte från en uppfödare så det känns lite tråkigt att det är såhär.

Annons:
91Marran
12/23/18, 11:22 PM
#1

Kontakta uppfödaren. Det hade jag gjort. Hen kan säkert hjälpa dig med hamstern eller låta dig få en annan om du vill det.

Mvh
Mig

selmaab
12/24/18, 12:05 PM
#2

Några månader? Mina hamstrar har alltid blivit helt tama efter någon vecka. Lät ni hamstern vara ifred de första dagarna? De är bra att ni ger honom mat ur handen och att han vågar ta de är bra. Prata mycket med hamstern (speciellt när du ger mat osv). Jag skulle skippa lekhagen. Om han blir stressad när ni sätter han där finns det nog en risk att han kopplar dig/er till stress och rädsla. Mina hamstrar har aldrig uppskattat lekhagen eller stora öppna ytor. Du säger att han inte är intresserad av handen så jag skulle nog hålla handen nära matskålen när han äter så han vänjer sig vid din lukt och kopplar till något bra, håll handen stilla länge och låt honom nosa på dig. Ge honom något gott när du ska hålla honom och om han vågar nosa på dig. Sen när du ska ta upp honom kan du försöka skopa upp honom, kanske ta med lite av spånet upp i handen. Sätt dig ner på t.ex. golvet/sängen så inte hamstern kan hoppa ner och skada sig. Håll inte fast hamstern för mycket, låt den utforska, du kan låta han gå runt i ditt knä eller något så han vänjer sig vid din lukt. Ta det långsamt och i hamsterns takt. Håll inte i hamstern för länge de första gångerna. Korta stunder och nån liten godis.

Ändra inte så mycket i buren heller, kan vara stressande.

Nu är inte jag någon uppfödare eller så men det här skulle jag göra. Har haft väldigt många snälla och sociala hamstrar som haft liknande beteende som din när jag först köpt de. Sen kan ju hamstrar vara väldigt individuella. Har själv haft någon som varit ganska bitsk och inte riktigt varit så social så man kan ju ha otur. Låt honom bara nosa mycket på dig och ge godis i typ tre dagar innan du försöker hålla honom igen. 

:)

Anna_282
12/24/18, 7:45 PM
#3

#1 Vi har haft lite kontakt med uppfödaren och fått lite tips som tyvärr inte har fungerat.

Anna_282
12/24/18, 7:49 PM
#4

#2 Tack för ditt utförliga svar! 
När man hör att andra får sina hamstrar tama på några veckor känns det lite hopplöst. Vi har som sagt haft honom i flera månader och det känns inte som att vi kommer framåt alls. 
Vi har slutat med rasthagen eftersom det verkar stressa honom.  Vi kan försiktigt hålla handen i buren och ibland kan han gå upp på handen och ta en godsak/matbit. Det är typ omöjligt att hålla honom, han får jättemycket panik och gör vad som helst för att komma därifrån. Varje gång vi försöker plocka upp honom springer han och gömmer sig i sitt bo.

Kex!
12/24/18, 9:29 PM
#5

#4 du är inte ensam om det :) min äldre hona tog det mig ett år innan vi började förstå varandra och den yngre tog det några månader. Nu är hon världens mysigaste och kommer fram springande

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

selmaab
12/25/18, 1:29 PM
#6

#4 Problem med att lyfta upp har jag haft med alla nya hamstrar typ 3-4 första gångerna och nu lite med mina hamsterungar (vet att jag sa ingen uppfödare men råkade köpa dräktig hona haha). Speciellt några ungar är extra svåra och då brukar jag ta upp de med en skål eller något (föser de dit eller lägger lite mat). Så de kan du ju testa, men tycker som jag sa att bör vänta några dagar innan du försöker igen.

Som jag sa kan man ju ha otur med hamster. Har självt aldrig riktigt haft problemet att en hamster varit rädd för mig, bara lite smått när jag ska lyfta upp att de ryggat tillbaka lite eller halv småsprungit iväg. Har dock haft en hamster som var ganska arg av sig och kunde bita mig så man kan ju ha otur som jag sa. 

Ge de tid och försök bonda me hamstern, stressa inte. Jag har aldrig köpt från uppfödare och nästan bara haft snälla (som jag sa), och jag har bara köpt från djuraffär så temprament osv tror jag inte spelar någon större roll. Har dock haft många som inte levt så länge, vet inte om jag bara haft otur eller om det har med att jag köpt från djuraffär att göra. Annars ska det nog inte spela så stor roll tror jag.

Annons:
conversano
1/2/19, 12:21 AM
#7

Hur går det med hamstern? ❤️

Anna_282
1/5/19, 4:43 PM
#8

#7 Tack för att du frågar. Det går tyvärr inte så bra :-( Vi försöker men känns inte som det går framåt alls..

Upp till toppen
Annons: