Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 799 ggr
Sofiehe02
2018-12-18 14:57

Min hamster kissar i sitt hus!

Hej! Jag behöver hjälp jag har varit med om många kissproblem kring hamstrar men inte detta. Det är så att min daväghamster som nu är 8 månader har fått för sig att han ska kissa i sitt trähus. Han har två hus ett där uppe på det översta planet och ett hus som han föredrar att pga längst ner och det är de huset han kissar i. Det är som om han inte orkar gå upp och kissa på sin toa när han sover. Han har blivit pottränad eller vad man nu ska säga och allt sånt har gått skit bra och pottränad har han ju varit i stort sätt från att jag fått honom. Men jag vet inte hur jag ska lösa det är problemet. Jag är så rädd för att han ska bli sjuk dels för att han sover i sitt egna urin och urin är ju gifter som kroppen inte vill ha. Sen så är det ju inte så frächt heller. Sen så är det såhär att jag också ska byta Bur till honom ganska snart och hur gör jag det bäst? Han ska flyta från en mini duna fun till ett detolf vitrinskåp som man lägger ner så att det blir som ett akvarium (tror dem flesta hamsterägare vet hur dem burarna ser ut). Men hur förlag det bäst vill ju att han ska känna sig hemastad. Jag vet ju att man ska blanda det gamla och nya spånet. Men är det något annat jag bör tänka på eller är det bara att köra?

Annons:
Cireea
2018-12-18 15:16
#1

Har du testat byta plats på huset och istället ställt toan där huset står nu? Han kanske tycker den platsen är utmärkt för att kiss.. så ett byte kanske kan få honom att sluta kissa i just huset? Kan vara värt i alla fall. 

Angående byte av Bur, jag har aldrig gjort något speciellt vid ett burbyte. Jag blandar inte ens gamla och nya bottenmaterialet. Det är bara byta.
Enda gången du kan göra något större "väsen" av ett burbyte är om det är mellan två hamstrar. Då bör man städa lite noggrannare så det luktar mer neutralt när bytet väl genomförs.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]2
2018-12-18 15:38
#2

Min hamster kissar och bajsar i sitt trähus så jag måste byta spånet i huset några gånger i veckan. Hon kissar i sanden också men hon bajsar bara i huset och även kissar.

Hamsternsara
2018-12-20 19:21
#3

När jag hade en guldis (Nasse) som kissade i huset löste jag det genom att skaffa ett stort hus och ha en toalett med Sand i hörnet av huset. Han blev riktigt duktig på att använda toaletten då, innan hade han inte velat kissa där. Det kan vara värt ett försök att ställa in toaletten i ett stort hus! Sedan byter du/silar sanden så ofta som det behövs så att han inte sover i sin urinlukt. Men då huset är stort blir det iallafall inte direkt inpå honom. :)

[Svea&Sabina]2
2018-12-20 20:26
#4

#3 Har du bild eller länk till huset du använde?

Hamsternsara
2018-12-23 00:08
#5

#4 Det var min morfar som byggde huset, så tyvärr kan jag inte länka någon sida. Däremot tror jag att t ex Zooplus hus för marsvin/kaniner skulle fungera bra! De har nog något som är relativt stort.

Upp till toppen
Annons: