Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 839 ggr
selmaab
12/17/18, 11:04 PM

När kan man byta spånet

Hej

Har 18 dagar gamla guldhamsterungar och undrar när man kan byta ut spånet i buren. De har precis lärt sig använda toaletten så de ligger gammalt kiss där och luktar, ser dessutom väldigt ofräscht med bajs överallt.

Undrar också om man ska ställa in en liten skål med vatten så ungarna kan smaka på vatten, tror inte att de kommer upptäcka vattenflaskan än på ett tag. Har inte läst någon stans att man ska ge de en vattenskål men bara något jag frågar. (:

Annons:
silverfiisk
12/17/18, 11:23 PM
#1

Jag har för mig att man inte ska ha vattenskål eftersom ungarna kan ramla i och drunkna. Är dock inte säker men det är nog någon annan här som har koll på det :)

Cosmonautens
12/18/18, 7:10 AM
#2

Vattenskål ska man absolut inte ha, ungarna kan trilla ner och drukna. Du ska ha en vattenflaska i buren som hänger långt ner så t.o.m ungarna kan nå. Städa i buren gör man när ungarna är två veckor, glöm bara inte att lämna lite bo material så de känner igen sig!

selmaab
12/18/18, 12:19 PM
#3

#2

Okej då kanske jag borde byta spånet idag (men som du sa spara lite). Jag har en leklåda som jag brukar lägga henne i korta stunder så hon får vara ifred från ungarna en liten stund, kan jag lägga henne och ungarna i den medans jag gör det eller är det för tidigt för ungarna?

Cireea
12/18/18, 2:52 PM
#4

Lägg ungarna och mamman på samma plats, i en transportbur eller i en leklåda. Spelar ingen större roll så länge det är säkert för samtliga att vistas i.

Du behöver inte lämna kvar något, varken av boet eller ströet. Det är bara att byta ut allt så det blir nytt och fräscht. 🙂

Rekommenderar inte skål då ungarna som sagt kan drunkna i den. Häng en flaska långt ned så ungarna når den, dom lär sig hur dom ska göra. 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: