Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 848 ggr
selmaab
12/16/18, 2:23 PM

Ser ingen skillnad på ungarna

Hej

Haha jag vet att jag skriver mycket inlägg men köpte vad jag trodde var en hane men visade sig vara en dräktig hona.. Jag har haft massa hamstrar förut men aldrig ungar så därför skriver jag mycket o frågar efter hjälp. Problemet är att jag inte kan se skillnad på ungarna då alla är väldigt lika, det är sju stycken och det är bara  jag kan se skillnad på. Det är två svarta, tre fläckiga, en cinnamon (som mamman) och en cream med röda ögon. De jag oroar mig för är att jag inte kommer hinna lära mig skillnaden mellan de innan det är dags att separera honor och hanar. Kan inte heller kolla kön på de svarta och de fläckiga eftersom att jag somsagt inte ser skillnad på de, är rädd att jag inte kommer kunna kolla kön när de blir äldre för då brukar de inte riktigt vilja sitta stilla. Vet inte vad jag ber om hjälp med men vet verkligen inte vad jag ska göra.. Har någon ett tips på hur man kan se skillnad på ungarna?

Annons:
Pyttelite
12/16/18, 2:28 PM
#1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Novachan
12/16/18, 2:28 PM
#2

Leta upp en uppfödare och be om hjälp. Kanske hen kan komma till ditt hem och separera dem åt dig

Namiko
12/16/18, 3:26 PM
#3

Att du inte kan se skillnad på dom spelar ingen roll innan det är dags att dela på könen. Det du kan göra tills dess är att vänja ungarna vid hantering så att könsbestämning blir lättare när det är dags. Leta även upp någon som är säker på könsbestämning som #2 föreslog som kan hjälpa dig.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

EmiCar
12/16/18, 5:16 PM
#4

Som #2 så är nog den bästa idéen att leta upp en erfaren uppfödare som kan hjälpa dig! Du kan hitta många duktiga "mentorer" på svenska hamster föreningens hemsida (hamsterforeningen.se). 

Tänk på att ge ungarna och mamman mycket proteinrik mat, t ex Barnmat, kokt ägg, kokt kyckling osv. 

Vänj ungarna vid din närvaro/hantering genom att t ex sätta ner handen i buren så att de får sniffa på din hand och undersöka den i sin egen takt. Ge godis så att de förstår att din han betyder något bra! Om de hoppar iväg när du försöker ta upp de så kan du hålla fram en skål som de får gå in i istället, sedan sätter du skålen i ditt knä/i din famn och kan försiktigt lära känna och tämja ungarna. :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Pyttelite
12/16/18, 5:52 PM
#5

Om du tittar på bilden i länken som jag gav dig ser du att det är ett större avstånd mellan anus och könsdelarna/urinrör  för en hane än för en hona. 

Det är med hjälp av detta du bestämmer könet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


selmaab
12/16/18, 7:03 PM
#6

#5 

aa jag kollade den sidan och försökte jämföra med mina hamstrar men såg typ ingen skillnad mellan mina. Jag ger det 2-3 dagar och försöker kolla igen, jag är nog bara ovan haha. Har haft många kaninungar innan och då kollar man lite efter samma saker som med hamstrar så jag kommer nog på det. tack för att du länkade sidan :)

Annons:
Pyttelite
12/16/18, 7:42 PM
#7

#6 Det är nog samma princip för de flesta däggdjur stämmer på katt också. 🙂

Antingen är de för unga som du misstänker eller också har dom samma kön allihopa!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


selmaab
12/16/18, 9:44 PM
#8

#7

aa, där blir det ju lite dumt att jag inte ser skillnad på de med samma färg, blir svårt o hålla reda på vilka jag kollat och inte haha

ThatPie
12/16/18, 11:42 PM
#9

#8 kolla då bara dagen du väljer att separera dem! Då slipper du hålla koll på vem som är vem när de är i samma Bur. Bara att kolla en unge, skriva ner (Ellet hur du nu väljer att hålla koll), lägga ner den i nya buren och sedan gå vidare till nästa.

Cireea
12/17/18, 2:34 PM
#10

Vi börjar från början; hur gamla är ungarna nu? 

Om du har svårt att se skillnad på bebisarna så vänta tills dom är 3,5 veckor och det är dags att sära. Då tar du upp en bebis, kollar könet och sätter ner den i rätt Bur. Alltså hanar i en Bur och honor i en annan. Honorna kan gå med mamman ett litet tag till om det går bra mellan dom. Är mamman less så kan man sätta honorna i en egen Bur

Vid 3,5 veckors ålder har hanarna en tydlig pung som inte går att missa 😎

Du skriver att du har några fläckiga, fläckiga på vilket sätt? 
Vad är fläckarna för färg?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

selmaab
12/17/18, 10:26 PM
#11

#10

Ungarna är 18 dagar. Det är svårt att förklara färgen men de är bruna över ryggen, ett svart sträck typ vid öronen, en på varje sida och så är de vita under magen. Alla är helt identiska hahah. 

:)

selmaab
12/17/18, 10:28 PM
#12

btw, nån som vet varför det inte längre funkar för mig att skriva # för o visa vilken jag kommentar jag svarade på? asså den blir inte blå.

Pyttelite
12/17/18, 10:41 PM
#13

#12

#7

#7

Skulle kunna vara så att du kopierat siffran och inte skrivit den i editorn. Risken är att du får med dig formateringar som du inte vill ha.

I exemplet ovan lyckades jag inte få utan länk trots att de är olika utseende däremot ser html-kod olika ut för dina länklösa exempel jämfört med min ovan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Cireea
12/18/18, 2:50 PM
#14

#11 Har du lust att lägga ut bilder på ungarna så kan jag hjälpa till? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: