Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1086 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-12-06 21:12

Rymmer på golvet

Hej! Varje gång min guldhamster ska ut på golvet så klättrar hon på väggar, biter på kabeln bakom elementet, lyckas klättra upp i sängen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Det slutar alltid med att jag måste ta in henne i buren efter 10 minuter och jag vill helst ha henne ute minst 1 timme. Jag försöker med allt för att hon inte ska krypa bakom skrivbordet eller klättra upp på elementet för att gnaga på sladdar. Alla sladdar är upphöjda från golvet så hon inte ska komma åt de, men hon lyckas alltid få tag på kabeln bakom elementet. Jag har testat att sätta för galler men hon gnager på gallren som en galning. Idag fick jag leta efter allt jag kunde hitta och sätta för springor och kablar, men hon lyckas få tag på de ändå. Vad ska jag göra för att hon inte ska få tag på saker? Jag har testat att dela av rummet med galler men hon lyckas att klättra över gallren. Jag kan testa sätta för filmer, som jag satt iför ett hål i garderoben, men hon kommer säkert lyckas komma åt kabeln ändå. Jag lägger in en video så ni ser hur det ser ut.

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-12-06 21:14
#1

Jag kan även lägga till att hon är väldigt stressad när hon är på golvet eftersom jag måste bära upp henne och säkra alla ställen hon kommer in på. Jag vill kunna ha henne på golvet utan att "jaga" henne hela tiden. Hur kan jag säkra?

Calcifer
2018-12-06 21:16
#2

Gör en hage åt henne som du kan släppa lös henne i. Som inte går under några möbler eller i närheten av kablar eller sådant.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2018-12-06 21:19
#3

Har ni ett badkar? Då skulle jag gjort det till en hage 🙂 Lägg en handduk eller liknande i botten så blir det lättare för dom små tassarna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]1
2018-12-06 21:19
#4

#2 Jag har haft henne i hage men hon klättrar och hoppar över gallret. Jag vill helst ha henne på hela golvet så hon får en stor yta att springa av sig på.

[Svea&Sabina]1
2018-12-06 21:20
#5

#3 Tyvärr tog vi bort karet för 3 år sedan :(

Cireea
2018-12-06 21:21
#6

Använd ett annat rum? Exempelvis en hall eller ett badrum. Där brukar man ju inte ha så mycket kablar och möbler som i sovrum eller liknande.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Calcifer
2018-12-06 21:22
#7

#4 Det kan jag förstå, men en säker hage är ju bättre än ett osäkert stort rum. :)

Du kanske kan göra en hage av t:ex brädor som du spikar ihop, som enkelt går att ställa upp mot väggen när den inte används? Alltså, göra en fyrkant av brädor, som du kan bara lyfta upp och ställa ur vägen när hon inte är ute. Behöver ju inte vara något avancerat liksom. Sen kan du ju alltid lägga lite roliga leksaker och tunnlar i hagen. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2018-12-06 21:25
#8

Har du testat använda en stor grävlåda som aktivering? Jag tänker mig alltså en 130 liters IKEA-låda som du fyller med exempelvis jord och gömmer massa gott i. 

Tänker att det kanske är en bättre aktivitet för din hamster än att springa ute. Tycker det mest låter som ett stressmoment för henne och då är det nog bättre att hitta något annat som passar henne bättre. 

Hur är hon om hon inte kommer ut en kväll? Hur är hon i buren då? 
Vad har hon för Bur? Mått? Inredning? 

Vad är hon för sorts hamster? Alltså vad gillar hon att sysselsätta sig med. 
Gräver hon mycket? Tuggar hon mycket på kartonger eller dylikt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]1
2018-12-06 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 Jag kan testa en grävlåda :) Hon Bur i ett 180L akvarium som är väldigt högt och jag kan ha mycket strö i. Hon har en tunnel https://www.arkenzoo.se/rosewood-hamster-tub-liten?50811, ett stort trähus, ett stort Hjul https://www.arkenzoo.se/trixie-hamsterhjul-plast?53209, en liten bendybridge, en stor äpplegren, ett sandbad, och en bro gjord av glasspinnar, en grej som hon kan klättra på. Hon tycker om att gräva och att gnaga. Om hon inte får komma ut en kväll bryr hon sig inte, men jag vill ta ut henne minst 4 gånger i veckan men oftast kommer hon bara ut 1 gång i veckan.

Cireea
2018-12-06 22:42
#10

Då rekommenderar jag att du testar en stor grävlåda, men variera gärna så att hon inte enbart är i grävlådan. Det finns ju en risk att hon annars tröttnar om hon enbart får komma ut i den. 😊

Just a tt ha henne lös på golvet verkar vara lite av ett stressmoment, som jag nämnde ovan. Så jag skulle tipsa om att du försöker med andra aktiviteter. Sedan är det inte alla hamstrar som har ett stort behov av att komma ut från buren för att springa lös eller i en hage. Det låter lite som att din hona kan vara en sån. 🙂
Alla säger alltid hur viktigt det är med tid utanför buren, men man måste också se till sin egen individ. Vissa är helt enkelt inte intresserade och vissa blir mer stressade av det. Då är det ju bättre att låta bli! 👍

Eftersom du nämner att hon gillar att gnaga rekommenderar jag kartonger, kartonger och lite mer kartonger i buren. Då får hon utlopp för sitt behov av att gnaga, och dom brukar kunna ha hemskt kul med dom där kartongerna. Gärna i olika storlekar och former! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]2
2018-12-08 21:22
#11

Jag har satt för filmband så att hon inte kan krypa bakom och gnaga på sladden :)

[Svea&Sabina]2
2018-12-08 21:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hon kunde krypa bakom elementet ändå så jag behövde sätta dit lådor.

[Svea&Sabina]2
2018-12-11 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Eftersom hon alltid lyckas komma förbi lådor, videoband osv så satte jag dit en plywoodskiva som stod på altanen Hahah. Nu har hon inte en chans :)

Annons:
LillaMy!
2018-12-11 21:20
#14

#13 hihihi😂 tar hon sig förbi det där så är hon ju en riktig superhamster😂

[Svea&Sabina]2
2018-12-12 07:13
#15

#14 Hahahah hon gav upp direkt 😁

LillaMy!
2018-12-12 14:52
#16

😂👍🏻

[Svea&Sabina]2
2018-12-13 21:50
#17

Hur kan jag göra för att hon inte ska gnaga på sladden bakom elementet? Kan man köpa något skydd?

[Svea&Sabina]2
2018-12-13 22:05
#18

Eftersom den andra tråden blev låst så skriver jag till Silverfiisk här. Jag har redan köpt meterial till en kaninbur för 600kr och vill inte slänga bort allt meterial för att det kommer att mögla, vilket det säkert inte kommer göra. Andra använder plywood och OSB skiva till sina kaninburar och det är inget problem, men ni ser bara problem med mina burar. Jag ska inte köpa en dyr hamsterbur nu, jag ska göra det om flera månader men vill veta vart den finns. Jag tjatar inte om att jag har problem med mina djur, utan det är det jag behöver hjälp med och därför skriver jag inte positiva saker eftersom jag inte behöver hjälp med det. Förstår du? Jag skriver bara negativa inlägg eftersom jag behöver hjälp med saker. Det hade varit konstigt om jag skrev inlägg som handlar om allt positivt med mina djur eftersom jag inte behöver hjälp med det. Ni gör så jag ser dum ut och inte tar hand om mina djur bra. Jag kanske borde sluta skriva inlägg här eftersom jag bara får kommentarer om hur dåligt mina djur har det. Här kan man inte skriva inlägg utan att få "hat". Ni såg ju vad som hände med Travis. Hon blev ledsen och arg för att ni skriver att hon har det dåligt till sina djur. Kan ni sluta skriva allt dåligt man gör till sina djur? Som att ni tar hand om era djur helt perfekt? Varje gång jag lägger upp ett inlägg här så är jag alltid lika närvös inför vilka kommentarer jag ska få. Ni tjatar om att jag är negativ i alla mina inlägg, hur positiva är ni då?! Jag menar inte detta till alla, utan det är vissa personer.

[Svea&Sabina]2
2018-12-13 22:08
#19

Kommentaren jag just skrev är jag nervös inför vilka dåliga kommentarer jag ska få. Ska man inte vara snäll och trevlig här? Många av er skriver att folk tar dåligt hand om sina djur, varför får inte ni skrivförbud istället för oss som är trevliga och snälla. Vi vill bara veta vad vi kan göra bättre till våra djur och inte höra om hur dåliga ägare vi är.

silverfiisk
2018-12-13 22:18
#20

#18 Jag menade absolut inte att göra dig ledsen, så jag ber om ursäkt om du tog det så. Jag förstår att du skriver om det du vill ha hjälp med, och vad jag menar är att du ofta inte vill ta till dig de tips och råd du får. Jag tror säkert att du älskar dina djur och vill att dom ska ha det så bra som möjligt, men du skriver ofta att du inte orkar göra vissa saker. När man skaffar ett djur så får man ju vara beredd på att göra saker som är jobbiga och tråkiga också. Det jag skriver är inte för att ''hata'', utan jag har tidigare försökt hjälpa dig med dina ''problem'' och jag vill att du ska försöka förstå hur vi andra tänker när vi säger att du kanske inte ska ha massa djur. Det är inte för att du är en dålig person eller inte tar hand om dina djur, utan för att det kanske skulle vara mindre jobbigt och mindre problem med färre djur. Jag menar absolut inget illa mot dig! Ja, självklart ska man vara trevlig och snäll, men man måste få ha olika åsikter och kunna diskutera saker utan att någon känner sig kränkt. Man kan inte räkna med att alla ska hålla med om allt man skriver eller att man bara ska få tips som man tycker är bra. Återigen, förlåt om du uppfattade det som att jag menade något illa, för det gjorde jag inte. Jag försöker bara hjälpa till så att du ska kunna göra det bästa för dina djur.

Annons:
[Svea&Sabina]2
2018-12-13 22:22
#21

#20 Tack för din ursäkt :) Jag känner själv att det kan vara jobbigt med djur som behöver olika behov i vardagen och att inte alla är "perfekta". Jag har skaffat 3 kaniner och 1 hamster på 7 månader, det är sjukt mycket på kort tid och därför har jag inte vant mig än. Jag kan inte få nog av djur för jag tycker det är kul och är mitt intresse, så därför har jag skaffat många djur direkt och jag vill gärna ha fler men känner att jag måste vänta ett par år.

[Svea&Sabina]2
2018-12-13 22:26
#22

+ Vi har en katt men hon sköter sig själv och är inget djur man måste hålla koll på och "sköta om" varje dag. Det ända är att byta vatten, ge mat, göra rent lådan och gosa. Medans kaniner och hamstrar behöver utevistelse och är svårare att uppfostra och hantera. En katt är nog det lättaste pälsdjuret man kan ha. Man tänker ju att en hamster är lättast men en katt är MYCKET lättare att sköta om :D

[Svea&Sabina]2
2018-12-26 22:46
#23

Imorgon ska jag såga ut en skiva som jag kan sätta för elementet :) den är lätt att lägga in i garderoben och lätt att ställa fram :)

Upp till toppen
Annons: