Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1332 ggr
CorneliaAndersson
2018-12-06 08:21

Bygga burar!

Hej alla hamsterägare!

Jag har ingen hamster just nu, och kan tyvärr inte heller ha någon för tillfället. Men.

Detta med burar. Är det bara jag som älskar att bygga? Jag tänkte att det skulle vara kul att bygga burar!

Hur ser då en bra Bur ut? Jag förstår ju att det finns olika mått och regler, men att desto större desto bättre (är kaninägare och uppfödare så jag förstår ju hur viktigt det är med bra burar)

Men låt säg 3 våningsbur (som 3 fack på höjden) på ca. 90x30x40 (LxBxH) för varje fack/våning. Någon form av vaxduk i botten och en bit upp på väggarna och sedan då dörrar och tak av lämpligt material.

Vad skulle ni säga om det? Låter det rimligt?

Och ja, det är lite av en hobby ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Ellrose
2018-12-06 23:11
#1

Jag tycker längden är bra höjden bra, men djupet skulle jag också haft 40 minst. Så 90x40x40 toppen. Beror lite på om du ska ha dvärg eller guldhamster med. Tips inte vaxduk, hellre dekorplast eller en lack som håller.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

CorneliaAndersson
2018-12-09 03:30
#2

Tack!

Just den infon jag är ute efter!

Någon anledning för att välja bort vaxduk och istället välja dekorplast eller lack? :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Ellrose
2018-12-09 11:56
#3

Anledningen till att inte ha vaxduk är att det är 1000 gånger enklare att en hamster tuggar på det då det är lätt att få upp en del av duken och då börjar tugga där. Lack är hållbart och dekorplast är enklare då man med lite tid på sig få allt plant och enkelt att göra rent.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

CorneliaAndersson
2018-12-09 21:40
#4

#3 Tack!

Tänkte om det kanske var något farligt i dem. Men det du skriver kan jag absolut tänka mig stämmer.

Jag har ju som sagt inte hamster nu, och när ja hade så hade jag i sådana färdiga burar (en med rosa botten och genomskinligt plast i överdelen, Ferplast?) Och en annan med rött botten och sedan galler, som gick upp i typ två torn. Så där i fanns det ju inte sådant :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Ellrose
2018-12-10 00:19
#5

När du säger Ferplast är det nog en duna mini du tänker, är en botten i färg med en överdel som är genomskinlig. Den andra vet jag inte, gillar inte gallerburar i flera våningar, eller gallerburar överhuvudtaget. Sämst, och bättre med mer bottenyta än höjd.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

CorneliaAndersson
2018-12-10 16:28
#6

Det kan säkert stämma!

Humm nää, det vart min första hamster och såklart hade jag inte koll på vilka burar som var bättre och vilka som var mindre bra!

Därför frågar jag vad som är bäst! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Elsa Lundholm
2018-12-23 10:12
#7

hej 

jag bygger också min egna Bur nu (börja typ i somras men är inte klar än) jag gick mer på golvyta än våningar jag har en våning som går över hela baksidan. jag gjorde min till 120x75x50 cm. våningen är väl inte riktigt för mer yta mer bara roligt att springa. det är två olika större ytor i hörnen det går en gång typ från ena sidan som slutar lite innan nästa våning. där ifrån går det två olika broar en hängbro och en vanlig bro typ (ni kanske vet regnbågs borna man kan köpa i djuraffärer) jag valde att måla sidorna och våningarna. men jag vet inte hur jag ska få färgen att stanna kvar, liksom så det inte åker bort när jag skurar buren. någon som ha några tips. jag fick någon sprej från min bildlärare men den fungera inte. dessutom ska man väll inte använda det till hamstrar om det står att man ska hålla det borta från barn. men iallafall har någon några tips. vill gärna veta.:)

CorneliaAndersson
2018-12-25 13:57
#8

#7

Hej! Jag tänkte inte våningarna som 1 enda Bur, utan 1 våning = 1 Bur! :)

Låt säga guldhamster t.ex. de ska ju vara själva, så i översta facket bor en, i det undre facket bor en osv. :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Ellrose
2018-12-25 19:28
#9

Jag ska bygga en Bur, ska bli en våningssbur i 4 våningar till 4 hamstrar med en på varje våning. Jag kommer köra med en garderobstomme och göra hyllplan i. Varje Bur kommer bli 80x50x45 (45 i höjd) Kommer köra med en garderob från ikea då jag tänkte att det är enklare att bygga den. # 8 visa gärna bilder på när du bygger

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Kex!
2018-12-25 22:52
#10

Jag skulle säga minst 50 cm höjd. Då man gärna ska ha minst ca 15 cm spån eller liknande och ett Hjul för en guld bör minst vara 29 cm i diametern

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Ellrose
2018-12-28 11:50
#11

#10 är det till mig du säger det till? 🤔 jag kommer ha 45 för jag kan då få in 4 burar i garderoben. Jag har ändå 10 cm strö till dom som vill ha det och alla mina har Hjul på 28cm förutom några som har på 33cm. En samlalåda på 130 liter är inte större än vad dom här kommer vara så det kommer funka bra.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Upp till toppen
Annons: