Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 992 ggr
Antonia.
12/2/18, 4:32 PM

Avel

Jag har två guldhamstrar en brun hona och en cream hane. Jag har testat att para dem men ungarna föddes idag och var döda. Min hona är 1 år och hanen är 3/4 mån. Min hona är den snällaste hamstern i världen hon sover till och med med mig varige dag och bits inte. Så jag ville gärna att ungarna skulle ärva hennes temperament. Men eftersom att dem dog så vill jag försöka igen. Går det att para när honan är över ett år? Och vilken kill sort går att para med en brun hona?

Annons:
Pandi00
12/2/18, 4:41 PM
#1

Har de stamtavla, annars ska du absolut inte para dem. En hona bör paras vid första kullen när hon är 5-8 månader och aldrig över 1 år! Hanen bör vara minst 5 månader. Läs på mer om genetik och avelsregler/-rekommendationer innan du tar en kull till. Jag tog min första kull efter att jag hade läst på i över ett halvår. Om man tar en kull på en hona som är över 1 år finns risken att hon inte klarar födseln och dör

silverfiisk
12/2/18, 5:03 PM
#2

Jag tycker absolut inte att du ska para dina hamstrar. Inget illa menat, men du verkar inte ha den kunskap som krävs för att göra det. Det är viktigt att man vet vad man håller på med. Din hona är för gammal och hanen är för ung. Sen ska man aldrig para hamstrar som kommer från djuraffär eller inte har stamtavla då dom kan ha sjukdomar i släkten. Jag skulle heller inte rekommendera någon att ta en kull bara för att ungarna är söta osv.

Antonia.
12/2/18, 5:10 PM
#3

Dem har ingen stamtavla och kommer från en djuraffär så kan ha varit sjukdomar. Vet någon vilka hamstrar man kan para med en normal hona? Om inte TCO TCO klarar av det så köper jag en ny när TCO TCO dör.

Pandi00
12/2/18, 5:21 PM
#4

För att avla så ska båda hamstrar ha stamtavla. Eftersom du inte vet vilka färger som finns bakåt i linjen kan vi inte svara på vill färger som passar din hona. Om din hon har färger från grupp 2 i linjen så kan du para med en hane som är i grupp 1, 2 och 4 samt 5. Men om honan har färger i linjen från grupp 3 kan du bara para med en hane från grupp 3 eller grupp 1 med bakgrund från grupp 3. Läs på om genetik. Svenska hamsterföreningen har en massa bra info.

Ellrose
12/2/18, 5:39 PM
#5

Jag skulle absolut inte para henne igen. Inget man vill föra vidare att ungarna var dåliga. Sen är honan för gammal för sin första kull. Vill du avla, sätt dig ner och läs på om det länge länge. Sen tar du kontakta med shf. där du letar efter en mentor som kan hjälpa dig. Och där söker du också efter avelsdjur.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Antonia.
12/2/18, 6:31 PM
#6

Ok. Tack för svar. Hur får man stamtavla?

Annons:
Ellrose
12/2/18, 6:36 PM
#7

Hur du får stamtavla. Du köper ungar som är registrerad och har stamtavla. Det går att fixa stamtavla men den kommer inte vara hel och många kommer avstå köpet om dom ska ha till avel mm och som är med i shf.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Antonia.
12/2/18, 6:44 PM
#8

Ok. Tack så mycket.😃

Upp till toppen
Annons: