Annons:
Etikettguldhamster
Läst 3489 ggr
Antonia.
12/2/18, 10:54 AM

Hamster äter up sina ungar

Hjälp mig med min hamster hon äter up sin ena unge. Den andra är ut torkad och död. Jag vet inte vad jag ska göra!? Det kommer fler men jag är inte i samma rum. Snälla hjälp det är bråttom ska jag gå in och titta försiktigt!?

Annons:
Cosmonautens
12/2/18, 12:43 PM
#1

Finns inte så mycket att göra, hon äter troligtvis upp ungarna för missbildningar, att hon inte är redo för ungar, att det är för många eller att hon är stressad. Är hon Hybrid?

Antonia.
12/2/18, 2:58 PM
#2

Min hona är brun och min hane ljus bärs/cream. Det kan ha varit fel på ungarna för ena var ju uttorkad. Min hona har precis blivit ett år och hanen 3 mån. Jag tror också att hon var stressad. Förstår ej Hybrid?

Antonia.
12/2/18, 3:04 PM
#3

Ska jag öppna huset och kolla om ungarna lever?!?! Hon kanske mår dåligt alltså TCO TCO?

Cireea
12/2/18, 3:18 PM
#4

Rör inte ungarna. Rör inte huset. Låt mamman sköta situationen själv. 
En hona kan äta upp ungar av flera anledningar, det kan handla om allt från sjukdom hos ungarna till stress hos mamman. 

Som jag förstår det så är det guldhamstrar du pratar om då inlägget ligger under kategorin guldhamster. Är det här honans första kull?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Antonia.
12/2/18, 3:45 PM
#5

Ja det är honans första kull. Men jag tror att ungarna har någon sjukdom. Jag mamma och pappa gick dit och tog bort 2 döda ungar men 1 min efter när mamma och pappa gåt så ligger det en till unge där som mamman åt på jag ville inte störa då. Jag öppnade huset men ingen ligger där utan mamman tog ungarna till sit mat förråd……….. alltså bajshönan….

Antonia.
12/2/18, 3:46 PM
#6

Jag tar ut ungarna för att min hamster kan få likförgiftning säger min mamma😒

Annons:
Cosmonautens
12/2/18, 4:29 PM
#7

Du bör absolut inte störa honan! Naturens gång att hon äter upp dem, eller av en speciell anledning. Hur gammal är honan och hanen?

Antonia.
12/2/18, 4:34 PM
#8

Jag säger också att honan får låta äta upp dem men mamma och pappa är dumma och säger att JAG ska ta ut ungarna. Honan är brun och blev precis 1 år nu i december och hanen ljus cream 3/4 mån

Antonia.
12/2/18, 4:36 PM
#9

Min mamma har läst att honan kan få lik förgiftning om hon äter up ungarna

Antonia.
12/2/18, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så ser dem ut

Pandi00
12/2/18, 4:53 PM
#11

Det ser ut som en normalfärgad och en creme. Men har du inte stamtavla kan vad som helst ligga bakåt och du kan få alla möjliga sorters färger och defekter. Absolut aldrig para 2 stycken där du inte vet vad som ligger bakåt i släkten. Kan ligga genetiska sjukdomar och defekter som kan göra stor skada hos ungarna.

Jollan1208
12/2/18, 4:57 PM
#12

jag har läst att hon kan äta upp ungarna om man stör henne för mycket, eftersom det kan vara stressande. Dom förta dagarna ska man inte öppna och titta på dom. Kan vara därför hon åt upp dom. Någon får gärna rätta mig om kag har fel men jag tror att det är så.

Antonia.
12/2/18, 5:05 PM
#13

Pandi00 jag tror också att det kan ha varit något sådant. För att jag tror aldrig att TCO TCO skulle äta upp dem annars hon letar fortfarande efter ungarna ser det ut som.

Annons:
Antonia.
12/2/18, 5:11 PM
#14

Min pappa har min hamster nu för att hon ville upp.

Ellrose
12/2/18, 5:30 PM
#15

För det första, varför har du två guldhamstrar ihop. Är det för att du vill ha ungar eller för att dom bor tillsammans? Dom ska absolut inte bo ihop ensamlevande djur. Rör inte ungarna, låt dom va lägg tillbaka ungarna men har ni hållt på med dom kommer nog kanske mamma äta upp dom. Läs på shf hemsida för får du veta mer

( Ellrose Hamsteruppfödning)

patrik81
12/2/18, 5:39 PM
#16

Snälla läs på innan du börjar föda upp!!!!

patrik81
12/2/18, 5:41 PM
#17

Vissa honor gillar inte att man pillar i boet. hon kan då äta upp ungar! Hon kanske inte heller var redo att få ungar

patrik81
12/2/18, 5:43 PM
#18

hanen är dessutom för ung o honan kan vara för gammal

Cireea
12/2/18, 5:52 PM
#19

Går dessa guldhamstrar tillsammans? Guldhamstrar är solitära djur och ska absolut inte bo tillsammans. Bor dessa tillsammans så ska dom säras på omgående. 

Finns det några ungar kvar eller har alla dött? 
Om det finns ungar kvar så ska du absolut inte vara och störa i buren, det kan stressa honan och då finns en överhängande risk att hon tar bort ungar. 

Jag tycker det inte låter som att du är särskilt påläst när det kommer till avel och jag rekommenderar att du tar kontakt med en seriös uppfödare (förslagsvis en som finns listad på Svenska Hamsterföreningens hemsida) för att lära dig om avel och genetik. 

Att bara sätta ihop två djur utan någon koll på bakgrunden är oansvarigt, enligt min mening. För att föda upp djur bör man ha grundläggande kunskaper och vara väl påläst om de djur man vill föda upp. Man bör ha en långsiktig plan med sin avel; vad ska man uppnå? Vad är viktigast för jus din avel; är det färgavel? storlek? utseende? personlighet? 

Det ligger så mycket mer bakom en kull än att bara sätta ihop två djur man tycker är fina. Snälla, tänk ett steg längre. Vill du föda upp, ta kontakt med en uppfödare som kan hjälpa dig med kunskap och råd.🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Antonia.
12/2/18, 6:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

SNÄLLA jag tror att ni har underskattat mig. Alltså jag läser på hamstrar hela tiden. Det finns inget mer jag kan lära mig. Alla hamsterungar har döt. Det var nog inget fel med sorten eller ordern. Min hona gillade inte att föda på det stället hon födde på. Hon var också väldigt stressad. Jag skulle aldrig ha 2 guldhamstrar i samma Bur. Mina hamstrar har jag med varandra för att dem ska lära känna varandra bättre. Det är lite svårt att förklara det. Jag ville para dem för att min hona är väldigt tam. Hon är inte som dem andra hon bits aldrig, hon sover med mig varige dag. Hanen är såklart också snäll. Men jag vill så hjärna öka min honas temperament. + att jag vill också se vad blandningen blev för färg. Iaf jag läser på HELA TIDEN men jag kan redan ALLT. Så klart innan jag parade dem så har jag ju läst på. Jag städade min hamsters Bur nu för att det var lite blod där. Men hon mår toppen nu och springer i hjulet och är glad. Bara lite förvirrad med ungarna.😃

Annons:
silverfiisk
12/2/18, 6:32 PM
#21

#20 Du ”kan ALLT” men vet inte vad en Hybrid är och att man inte parar hamstrar utan stamtavla? Du skrev här och frågade vad du ska göra, så uppenbarligen kan du inte allt. Var snäll och läs på ordentlig och tänk efter en gång extra innan du parar hamstrar igen.

patrik81
12/2/18, 6:42 PM
#22

Det är uppenbart att du inte har läst på 🙄 man parar inte två hamstrar utan stamtavla. Du vet inte vad de har för sjukdomar bakom osv!!

patrik81
12/2/18, 6:44 PM
#23

Dessutom har du två guldhamstrar ihop som absolut inte ska bo ihop. De är solitär djur och kan så ihjäl varandra! Som sagt läääääs på!!

Cireea
12/2/18, 6:47 PM
#24

Guldhamstrar vill inte "lära känna varandra". Dom träffas i det vilda för att paras och that's it. Dom har inget som helst behov av att "lära känna" andra hamstrar. 

Ingen kan någonsin allt, oavsett hur länge man varit uppfödare eller läst på så kan man aldrig allt. Men att ha grundläggande kunskaper är lite A och O.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Antonia.
12/2/18, 6:53 PM
#25

Jag söke på ALLT men jag har aldrig hittat någonting om vilka som parar varandra. Hybrid är när en bil går på både bensin och bränsle, alltså en sak går på flera saker. Men fattar inget med Hybrid hamster. Stamtavla🙄 ALLTSÅ STAMTAVLA😂 heregud asså ta inte det här SÅÅ seriöst. Jag vet vad jag hör OK!? MINA GULDHAMSTRAR BOR INTE IHOP OCH JAG SKULLE ALDRIG LÅTIT DEM BO IHOP. Patrik81 det är du som borde läsa på vad jag skriver. Jag skrev nyss att dem inte bor ihop. Jag har minst 5 BURAR!😂

Antonia.
12/2/18, 6:55 PM
#26

Jag menar inte att dem ska lära känna varandra. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det bara.

Antonia.
12/2/18, 6:59 PM
#27

Tack så mycket för svar. Jag och Tco-Tco är jätte nöjda😊 jag har bild på en unge också. Tog det nu jag la dem i en plastpåse. Jag ska gå ner och slänga dem nu. Jag har bild ifall den behövs till något särskilt

Annons:
91Marran
12/2/18, 7:01 PM
#28

Du måste kunna färgerna för att avla. Vissa färger får inte para med andra. Nu vart det en okej blandning, men att kunna genetik när man avlar är viktigt. Hur var föräldrarna, morföräldrana, syskon? 1 år är för sent för första kullen för honan.

Mvh
Mig

Antonia.
12/2/18, 7:05 PM
#29

Det står att honan kan föda till 1 år. Jag har ingen stamtavla. Jag vet att färgerna går att para annars så hade jag aldrig parat dem.

silverfiisk
12/2/18, 7:08 PM
#30

#29 varför frågar du saker och sedan säger du att du redan vet det? Inget fel att be om hjälp och fråga saker, men sitt inte och ljug. Det är tydligt att du inte kan allt.

Cireea
12/2/18, 7:10 PM
#31

#25 Tar det inte seriöst? Du tar alltså inte LIV seriöst? 
Stamtavla handlar om att dokumentera en linje. Man dokumenterar färger, sjukdomar och eventuella defekter. Har djuren dessutom stamtavla är det lättare att hitta var de kommer ifrån, man kan då snabbt ta reda på information om släktingar, föräldrar och eventuella syskon gällande exempelvis temperament, storlek och personligheter. Detta är extremt viktigt och bra att ha kännedom om, just för att kunna sålla bort djur som inte bör avlas på. 

Hybrid finns inte hos guldhamstrar men är desto vanligare bland dvärghamstrar som kommer från djuraffär. Hybrider är en korsning mellan arterna Vintervit och Campbell. Något man inte bör avla vidare på.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Antonia.
12/2/18, 7:11 PM
#32

Silverfiisk vad är det jag inte kan då. Jag gör det jag vet att mina hamstrar kan. Jag ger dem människomat hela tiden.

Antonia.
12/2/18, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Sokerbönor

BellaOchSigge
12/2/18, 7:15 PM
#34

Använder hamstern det blåa gallerhjulet? Det kan vara farligt då de kan fastna, få bumblefoot osv

Annons:
Antonia.
12/2/18, 7:21 PM
#35

Eeehhhh ok. Ja det gör hon. Det har inte hänt nåt. Hon gillar inte plast Hjul hon springer bara i ett sådant Hjul.

BellaOchSigge
12/2/18, 7:22 PM
#36

Trähjul? Hur stort är de? Har bara sett sånt i typ 17 cm

Cireea
12/2/18, 7:30 PM
#37

Jag börjar känna en viss trollvarning på det här kontot.. 😴


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

OreoHamie
12/2/18, 7:32 PM
#38

Hybrid = ett djur som är en blandning av två arter, t.ex. en svan och en kråka, men i det här fallet en blandning av campbell och rysk vintervit, vilket är två hamsterarter.

Antonia.
12/2/18, 7:33 PM
#39

Jag har två metalhjul det är 22,5 cm när jag mäter längden på dem. En blå och en röd.

patrik81
12/2/18, 7:34 PM
#40

#37 då är vi två 🙄😥

Antonia.
12/2/18, 7:35 PM
#41

Trollvarning?

Annons:
patrik81
12/2/18, 7:35 PM
#42

#25 okej förstod lite fel i din text innan.

Antonia.
12/2/18, 7:38 PM
#43

Tack för alla svar. Nu så läger jag ner det här inlägget

OreoHamie
12/2/18, 7:39 PM
#44

Att ha en stamtavla för hamstrarna är essentiellt, då det kan finnas sjukdomar "gömda" i hamstern. Dessa kan dyka upp igen för ungarna ifall hanen också har den gömda sjukdomen. 

Man tar reda på bland annat ifall en hamster har en gömd sjukdom genom en stamtavla. Det kallas att ha ett recessivt anlag för en sjukdom.

Cosmonautens
12/2/18, 7:50 PM
#45

Hoppas nu att du lärt dig något nytt, och inte gör samma misstag igen. Ta väl hand om din hona och ge mycket näringsrik mat så du får upp henne i vikt igen.

Ellrose
12/2/18, 8:02 PM
#46

Håller med 👺 #37 #40

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Antonia.
12/3/18, 6:01 PM
#47

Varför tror alla att det här är fake? Ska man gå till veterinären och kolla sjukdomar?

Cireea
12/3/18, 6:15 PM
#48

#47 Veterinären kan inte hjälpa dig med att se eventuella dolda sjukdomar och genetiska defekter. Varför är det så viktigt att avla på djur utan någon dokumenterad bakgrund? Det bäddar bara för dålig avel. 

Djur från djuraffärer kommer _oftast_ (inte alltid med ofta) från linjer med grov inavel. Det man ska ha full förståelse för är att för varje gång man inavlar så förstärker man båda sidor av en hamster, alltså det negativa och det positiva. 

Är det något du vill ha som bas i din avel? Hamstrar utan någon dokumenterad bakgrund där du inte har en susning om hur mycket inavel, sjukdomar, defekter eller personlighetsstörningar det finns. Din hamster kan vara frisk… eller bära på en härd av genetiska defekter och sjukdomar. 

Din hona har dessutom precis fött en kull där samtliga dog eller blev dödade av sin mamma. Tycker du själv att det låter sunt att ta en ny kull på en hona som är över 1 år gammal som nyss fått en kull där samtliga ungar dog? Låter det som en bra idé?

Tycker du på fullaste allvar att det är sunt att avla på djur utan dokumenterad bakgrund där du har noll koll på vad som finns bakom? Är det en seriös avel?
Jag tycker du snarast bör tänka över om du är lämplig för att avla på djur. Det är ingen lek, det är LIV som du är ansvarig för. 

Du som påstår att du har sådan kunskap visar inga som helst bevis på den kunskapen i den här tråden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Antonia.
12/3/18, 6:32 PM
#49

Jag vet ingenting om hamstrarna. Jag har noll koll. Min hona har inget negativ alls hon vill vara med mig mamma och pappa och hon vill vara med oss. Pappa brukar ha henne i badrummet. Vi har väldigt stort och hon kommer till pappa när hon vill up. Så som sakt väldigt tam. Jag har inte varit hos veterinären någon gång. Om ni inte tror mig så har jag bild på en unge. Ungen ser inte färdig växt ut med ena benet.

Cireea
12/3/18, 6:40 PM
#50

#49 Fast bara för att hennes temperament är bra så betyder det ju inte att hon inte bär på defekter eller sjukdomar. Det finns ju även psykiska "fel" som kanske inte visar sig hos din hona men som ligger dolt och kan komma fram hos avkommor. 

"Om ni inte tror mig så har jag bild på en unge. Ungen ser inte färdig växt ut med ena benet." Tycker du att det låter som en frisk bebis det där? 
Tänk på den meningen du precis skrev + det faktum att resterande av ungarna dog eller blev dödade av mamman.  Hur tycker du själv att det låter? 

Jag har ställt flera relevanta frågor till dig men får väldigt få svar..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Antonia.
12/3/18, 7:03 PM
#51

Så ser den ut. Jag har ju en till som heter Draco han kan ju också haft något fel. Ska man gå till veterinären och kolla. Eller vem?

BILD RADERAD AV ADMIN

Antonia.
12/3/18, 7:04 PM
#52

Kolla benet

Antonia.
12/3/18, 7:04 PM
#53

Och typ ett hål i halsen

silverfiisk
12/3/18, 7:14 PM
#54

#49 Först skriver du att du kan allt och inte kan lära dig något mer, och nu vet du plötsligt ingenting och har noll koll?

Utifrån det du själv har skrivit om kullen så måste du ju förstå att det absolut inte är en bra idé att ta en till kull? Om du har en anledning att föda upp hamstrar så måste du läsa på ordentligt och skaffa hamstrar med stamtavla innan du kan börja avla. 

I en annan tråd skrev du att man inte ska ta det så seriöst, vilket enligt min mening är helt sjukt då det faktiskt är liv det handlar om. Med tanke på detta och allt annat du har skrivit så vet jag inte om det är lämpligt att du har djur överhuvudtaget.

Sluta ljuga, fråga om råd innan du gör saker om du är osäker, ta till dig de tips och råd du får, och tänk efter ordentligt (och gör rätt) innan du parar hamstrar igen.

Cosmonautens
12/3/18, 7:14 PM
#55

Tyckte det inte var så lämpligt att lägga upp den bilden… Mamman har troligen bitit av ben och i halsen. Vem är Draco? Pappan?

Annons:
Cireea
12/3/18, 7:22 PM
#56

Raderade bilden, tycker inte den var lämplig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Antonia.
12/3/18, 7:38 PM
#57

Draco är den cream

Antonia.
12/3/18, 7:38 PM
#58

Pappan då

Cireea
12/3/18, 7:41 PM
#59

Felet kan ligga hos mamma, pappan eller hos båda. Det kommer du aldrig veta eftersom ingen av dom har en dokumenterad bakgrund som du kan följa för att se var det eventuella felet kommer ifrån. 

Du kan inte gå till någon för att se dolda sjukdomar eller defekter, det har jag redan förklarat för dig högre upp. 

Jag förstår inte ens varför du inte tar till dig det vi skrivit till dig? Inse att du bara bäddar för katastrof genom att avla på någon av dessa djur, eller något djur utan stamtavla över huvudtaget.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Antonia.
12/3/18, 7:42 PM
#60

Jag ska läsa på ordrentligt👊🔥 jag menade med allt att jag inte kunde hitta mer information och kunde mer annat än avla. Jag har svårt att söka upp saker. Tack så mycket för hjälpen👊

Cireea
12/3/18, 7:44 PM
#61

Du hittar massa information inne på Svenska Hamsterföreningens hemsida, bara att googla på "Svenska Hamsterföreningen". Här inne finns också många kunniga som kan svara på frågor.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Antonia.
12/3/18, 7:45 PM
#62

#59 jag trodde inte att det skulle vara så avancerat och allt det. Men hur ska man ta reda på vad felet är då?

Annons:
Antonia.
12/3/18, 7:45 PM
#63

Ok tack

Kex!
12/3/18, 9:27 PM
#64

#62 Det går inte att ta reda på vad felet är. Det finns flera faktorer till varför det som hände skedde. Om du vill ta en framtida kull bör du läsa på en hel del mer om guldhamstrar och avel. Köpa dig en hona med stamtavla och eventuellt en hane med rätt färgkategori om det ej går att låna. De hamstrar du har nu bör du ej avla på då de kommer från djuraffär. Vem vet de kanske är nära släkt med varandra. Precis som Cireea skriver vet du inte vilka dolda sjukdomar de har. Honan är dessutom alldeles för gammal för en första kull och hanen för ung. Honan bör vara mellan 5 - 8 månader vid sin första kull och en hane ska man vänta minst fyra månader men lämpligare ålder är runt 1 - 1,5 år.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: