Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningroborovski
Läst 705 ggr
Faton
11/7/18, 5:44 PM

Brunstig?

Hej , hur vet jag om min roborovski är brunstig alltså hur ska jag veta när jag ska para den?

Annons:
Cosmonautens
11/7/18, 5:59 PM
#1

Hos dvärghamstrar kan man oftast inte veta det. Har båda föräldrarna stamtavla och har du en nystartad uppfödning? :)

Faton
11/7/18, 10:56 PM
#2

Ja dom båda har stamtavla men tror inte jag kommer starta någon uppfödning det var bara att jag ville testa på hur det är att ha hamster bebisar:)

Hamstern puff
11/8/18, 7:14 AM
#3

#2 Du måste tänka igenom det noga innan du tar en kull och vara mycket påläst. Ställ dig själv dessa frågor innan du bestämmer dig för att avla. Vad är målet med kullen? Hur länge har du läst på? Har du plats med 12 burar om det kommer en stor kull och ingen blir såld och dem inte funkar ihop? Har du råd med dyra vet kostnader om något händer med honan eller kommer du bara låta henne avlida? Om svaret på första frågan bara är att det är gulligt att ha hamsterungar så ska du inte avla. Men om du känner dig redo-läst på länge osv så kan du självklart testa att avla!

Cosmonautens
11/8/18, 11:19 AM
#4

Tycker det inte är sådan bra idé att ta en kull bara för att. Man tar kull med ett mål, få fram fina utställnings hamstrar, få fram fint och trevligt temperament eller hamstrar som senare kan användas i avel. Att ta kull är ett stort ansvar, man ska ha plats för ungarna ifall någon inte blir såld, man behöver pengar för eventuella veterinär besök. Och man ska självklart ha mycket kunskap. Men om du känner nu att ta kull ändå, följ Shf råd, bli medlem och fixa stamtavlor till ungarna.

Faton
11/10/18, 9:54 AM
#5

Jag har läst på nästan alla sidor jag har kunnat hitta och är väldigt påläst enligt mig och vill jätte gärna ha hamstrar för sällskap, och jag har pengar och burar och kunder som redan nu har sagt att dom vill köpa så allt går bra men jag vill bara veta hur jag ska göra för sist gång så misslyckades de

IsabellsHamsterhem
11/10/18, 3:12 PM
#6

Du kan inte se brunst på en Roborovski. Man släpper ihop hona och hane och sen väntar man helt enkelt tills det kommer en kull. En roborovski är dräktig i 20 dagar. Men det kan ta månader innan det kommer en kull. Så fort du ser kullen är det viktigt att du separerar på mamman och pappan (så du måste veta säkert vem som är vem) för annars kan det bli fler kullar. Risken finns att dem parar sig direkt efter hon fött. Men oftast gör dem inte det.
Tänk på att BÅDA hamstrarna måste vara roborovskis, du kan inte ha en vintervit och en roborovski. Kolla könen ordentligt så det verkligen är en hona och en hane.
//Roborovski Uppfödare.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Annons:
Upp till toppen
Annons: