Annons:
Etikettroborovski
Läst 1392 ggr
Faton
11/2/18, 10:06 PM

Bra mat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken fröblandningen brukar roborovski hamstrar gilla ? Min mat ser ut såhär.👇🏼

Annons:
[Svea&Sabina]1
11/2/18, 10:10 PM
#1

Blandningar är inte bra. Det är bättre att ge ett foder/pellets och ge fröblandningen någon gång i veckan, hälften hälften. Jag ger min hamster complete och ger fröblandning någon gång i veckan som jag strör ut i buren eller lägger i matskålen och då ger jag 1 matsked.

Faton
11/2/18, 10:57 PM
#2

Min hamster gillar inte bara pellets hon äter inte bara de för jag har testat.

Cosmonautens
11/2/18, 11:14 PM
#3

Jag ger bunny dvärghamster dröm basic som fröblandning och som pellets ger jag hamster and gerbil complete! :)

IsabellsHamsterhem
11/6/18, 6:02 PM
#4

Pellets är inte bra för hamstrar.
Jag ger fröblandning från Mixerama som är anpassad för roborovskis :D

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

conversano
11/6/18, 9:42 PM
#5

Jag har tyckt pellets funkat alldeles utmärkt, och  jag har använt det i kombination med fröblandningar. Däremot är något man måste vara medveten om när man ger pellets att man hindrar hamstern från att bete sig naturligt, alltså skala frön, spannmål, etc. Men pellets är precis lika nyttiga som fröblandningar när det kommer till näringsinnehållet. Men som sagt, det kan vara så att man vill blanda ut pellets med fröblandningar för att stimulera hamstern, vilket jag valde att göra.

Något som pellets av bra kvalité gör som de flesta fröblandningar i djuraffärerna inte gör,  är att dem innehåller animaliskt protein och rikligt med kalcium, vilket hamstrar bör få i sig. TS är för det mesta ca. 90% i hamstermat, och de flesta kommersiella blandningar rör sig mellan 0,4-0,8% kalcium, alltså mindre än vad Svenska hamsterföreningen säger: "Om fodret innehåller mindre än 1-2 % kalcium  så är det bra att även ge kalcium i form av tilläggsmat någon gång i veckan.", alltså ungefär 0,9% kalcium i TS om fodret innehåller 0,8% kalcium med vatten. Dock är pelletsen ofta rika på kalcium, complete på 0,8% och oxbow på 1%, och ibland mer. Det är en balansgång det här, men man får helt enkelt väga fördelarna mot nackdelarna.

(TS= torrsubstans)

Men jag tycker att du ska byta mat till Bunnys hamsterdröm  istället för Vitakraft menu.🙂

[Svea&Sabina]1
11/7/18, 10:41 AM
#6

Jag undrar om "Complete hamster och gerbil" är bra? Jag använder den maten och fick tips från djuraffären när jag var där. Hamstern har alltid "complete hamster och gerbil" i matskålen och några gånger i veckan får hon blandfoder från "Nature Hamster", alltså som godis som jag sprider ut i buren.

Annons:
Juicen
11/7/18, 11:13 AM
#7

#6 jag har VL complete hamster+gerbil och funderar också på att lägga till precis som du VL nature mini hamster till min för att få dit lite frön så hon inte blir för ledsen hahah, men vet inte om den maten är bra?? vad tycker du?

[Svea&Sabina]1
11/7/18, 11:23 AM
#8

#7 Jag tycker att den är bra, hon verkar tycka om den :) Djuraffären som jag köpte Foder på är superduktiga med djur, så jag litar på dem. Herpers Choise i Uppsala :)

Juicen
11/7/18, 11:35 AM
#9

#8 okay då ska jag fundera på det! har också fått massa tips om mixerama.de, så håller på att kolla upp det

conversano
11/7/18, 12:25 PM
#10

Jag tycker personligen att hamster nature är för fet och söt, särskilt med all frukt. Bunny-nature gör jättebra grejer enligt mig :)

Kex!
11/7/18, 3:05 PM
#11

Bunny hamsterDröm Bsic har jag för mig är bra för dvärgar

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cosmonautens
11/7/18, 3:34 PM
#12

#11 Den är bra till guldhamster, men till dvärg är det bättre med bunny dvärghamster dröm basic :)

Kex!
11/7/18, 7:39 PM
#13

#12 Ok, frågade en uppfödare en gång när jag hade tänk skaffa dvärg och hon verkade tycka att den var bra. Antar att det finns värre fröblandningar för dvärgar än Bunny HamsterDröm Basic iallafall. Bunny dvärghamsterDröm Basic är nog ännu bättre precis som du säger då den är skapad för dvärghamstrar. Hur är det med Bunny dvärghamsterDröm expert?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
LillaMy!
11/7/18, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

De här har jag!

LillaMy!
11/7/18, 8:28 PM
#15

(Jag har en dvärghamster)

Faton
11/10/18, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hej allihopa tack för alla svar men jag kan lägga ut en bild på alla fröblandningar och pellets jag har så får ni säga vilken som är bäst . Den som Är längst till höger är den jag tror min hamster gillar mest. Och den lådan längst till vänster är mini hamster nature.

[Svea&Sabina]1
11/10/18, 9:20 PM
#17

Brit hamster med frömix hade jag till min förra hamster.

Upp till toppen
Annons: