Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1118 ggr
Felix_18
10/14/18, 6:39 PM

sår på tass, vad är det?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

höger baktass

Hej!

Jag har en 3,5 månader gammal hamster och vi upptäckte såret för tre veckor sedan.

Såret är som en torkad ruva och en bula, på höger baktass. Han har haft det ett tag, misstänker att det har varit så sedan han var typ en månad, för mamma såg något rött på tassen då. Det blöder lite ibland. Vad kan man göra. Vad kan det vara?

Med vänlig hälsning en 11 årig hamsterägare och hans mamma.

Annons:
Cosmonautens
10/14/18, 6:46 PM
Hamstern puff
10/14/18, 7:48 PM
#2

Undrar som ovan vad han har för Hjul? Då vissa Hjul kan ge hamstrar skavsår under tassarna

Pandi00
10/14/18, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det där ser ut som bumblefoot. Håll rent och inte ha något galler i buren. Kan ska inte kunna gå på galler eller klättra på galler. Mjukt underlag. Skulle även skippat att ha Hjul tills det läkt helt och då ha ett plast eller trähjul Här är ett exempel på en Bur jag hade till en hamster med bumblefoot. Lättströ och carefresh som strö samt inget som gör ont att gå på Vet inte hur din Bur ser ut, så du får gärna svara på om du har gallerhjul eller gallervåningar i buren då det är det som brukar orsaka bumblefoot. Annars vet jag inte vad som kan ha orsakat det. Lycka till :)

LinneaWik
10/14/18, 10:11 PM
#4

Hur går det?

Felix_18
10/15/18, 12:18 PM
#5

Han har ett sånt där vanligt stålhjul, typ galler. Bytade strö i hans Bur igår, för att det skulle vara rent och lade in sånt där strö som finns i bilden ovan. Tog ut hjulet.  Han har något långa klor, så för några dagar sedan ställde jag in ett terrakottafat med Sand i, så han ska kunna nöta ner sina naglar. Har läst att det fungerar bra, hoppas att vi slipper klippa klorna.  Han verkar inte ha något ont av såret/bölden, står ofta på baktassarna. Har inte sett om det blivit någon skillnad sen jag bytte i buren.

Felix_18
10/15/18, 12:20 PM
#6

han har plastvåningar

Annons:
Cosmonautens
10/15/18, 12:50 PM
#7

Galler Hjul är inget att rekommendera, det kan bla leda till brutna ben/tår eller som nu eran hamster har, skadad fot. När foten är bra igen skulle jag rekommendera att ni kikar på plasthjul, exempelvis "trixie, 28cm" eller längre diameter beroende storlek på hamstern. Trä Hjul funkar också!

IsabellsHamsterhem
10/15/18, 3:43 PM
#8

Har han gallerhjul så är det därför. Gör som ovan säger och köp ett plast eller trähjul som är minst 28cm i diameter.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

[MelliOO]
10/15/18, 8:09 PM
Felix_18
10/17/18, 6:36 PM
#10

ok, får helt enkelt köpa nytt. Hans tass verkar något bättre nu. ska kanske försöka reklamera stålhjulet.

Upp till toppen
Annons: