Annons:
Etiketterhälsahamsterinredningtillbehör
Läst 757 ggr
[MelliOO]
10/13/18, 8:35 PM

Varför det?

Jag fick en tanke nyss. Ibland kan man ju ta in stenar, gräs och pinnar och sådant utifrån (ge till hamstrarna), och då säger alla att man måste koka, frysa mm alla grejer man tar utifrån för Att undvika eventuell ohyra. Men det är ju många som tar ut hamstrarna på sommaren, varför ska det vara så farligt att ta in stenar utan att skölja medan det inte är farligt att ta ut djuren på gräsmattan?

  • Redigerat 5/27/21, 10:53 PM av Cireea
Annons:
Cosmonautens
10/13/18, 9:19 PM
#1

Vet inte om jag har ett så bra svar på detta men ett någelunda svar på din fråga. Föremål man tar från naturen kan ju bära på någon typ av ohyra. Samma sak gäller ju gräset man släpper ut hamstern på. Dock tar man in föremålen in till sitt hus och in till burar, om föremålen inte är fri från eventuella ohyror kan det leda till dåliga grejer som kanske sätter sig någonstans i ditt hus eller i hamsterns bur/inredning. Hamstern kan ju också ha släpat in något om den varit ute, men tror risken är större när det gäller grejer som varit en längre tid ute i naturen. Och att släppa ut sin hamster i naturen/på gräset är ett val man gör själv. Alltså kan man vara medveten om riskerna men ändå "köra på", eller låta bli. Vad man nu än gör för val så är det alltid bättre att vara på den säkra sidan och förebygga eventuella ohyror, då kan man ju frysa/koka/sätta in i ugn. Alltså, sammanfattningsvis - att släppa ut hamstern är ett val man gör själv, medveten om vad som kan hända. Om man väljer att göra eller att inte göra ska man förebygga det man kan. Hamstrarna är ju inte heller "tysta smittbärare", de visar oftast om de bär på någon ohyra, vilket ett föremål antagligen inte gör. Hamstern kan man ju också besikta själv innan man tar in den igen, samt hamstrar är renliga djur och skulle kunna tvätta/sköta om en ohyra vilket inte ett föremål kan….? Kan vara så att jag har totalt fel..! Är kanske inte rätt person att svara på detta.

[MelliOO]
10/13/18, 9:42 PM
#2

men är verkligen insekterna så farliga för hamstern? jag tänker mer att om en hamster hittar en liten insekt äter den väll bara upp den?

Cosmonautens
10/13/18, 10:52 PM
#3

Det är inte insekterna som är "problemet", utan ohyrorna. Ohyror i detta fall är små, små insekter som varken människa eller hamster märker av. Eller ja, man märker väll av för eller senare!

LinneaWik
10/14/18, 10:13 PM
#4

En andledning är För att man inte vill få in ohyra i buren, och som sedan kommer in i ditt rum osv.

Upp till toppen
Annons: