#75 Jag har kollat flera gånger på den listan tidigare när jag ska handla barnmat, väldigt uppskattat och smart att lägga upp.... Tyvärr så har den listan inte uppdaterats på över 2 år... så många av dom som är på listan hittar (IAF JAG) man inte längre, och då har jag ändå varit i storka och små affärer runt om i Sverige. Kanske har jag bara haft EXTREM otur hehe. Det hade inte förvånat mig det minsta :^)
Sen så har jag märkt Att den flesta barnmaten som man köper på burk eller sån "smart bag" i butik har lök och/eller vit/svart-peppar.... även de som är för 6 månader...
De som jag säkert kan säga som är okej att ge och som jag har hemma just nu är:
Semper- Majs och potatis (4mån)
Semper- Morot (4 mån)
Hipp- Potatis och broccoli (4mån)
Semper- Couscous och kyckling (6mån)
Semper- Couscous och kyckling med basilika (6mån)
Hipp- Morot- sötpotatisgryta med kyckling (8mån)
Nestlé- Köttbullar med lingon (8mån)
Semper- Gröt-äpple,hallon,banan och blåbär
Nestlé- NaturNes baby organic äpple(typ puré)
*Gröten, och purén ger jag inte allt för ofta men någon gång ibland som lite god mellis och vitamin boost, det brukar vara uppskattat* :>
Hittade även massa annan barnmat som bla innehöll citronjuice, peppar, lök osv som jag måste missat i affären! Det hjälper ju INTE att man har dyslexi när man (och vad som känns som HALVA SVERIGES BEFOLKNING) också ska handla efter jobbet. Så är man trött och stressad och alla bara vill hem och när man står där i kön så kommer man på att man glömde mjölkfan eller något annat viktigt. Även fast man påmint och intalat för sig själv flera gånger både innan man gick in och i affären, att det skulle man ju SÅKLART(INTE) komma ihåg att köpa. Här behöver man minsann ingen "Att handla lista" med sig för att komma ihåg vad man ska köpa, man kollade ju i morse vad man behövde så man kommer ihåg........men nej.
#DenSisteOptimisten?
Men sen så kollar jag alltid jättenoga (Och flera gånger) innan jag ger min pälskling barnmaten när jag är hemma! Detta dels pga det jag redan nämnt men också för att dom kan ändra receptet utan att man vet! Nu har jag ingen koll på hur ofta det händer att dom byter ut eller ändrar recepten men skulle inte förvåna mig om det händer pga ändrade regler etc. Så det är bäst att kolla en (eller typ sju...) gånger extra vad maten inehåller så att det inte är något olämpligt i : )
Jag vet också att det fanns barnmat från änglamark (Coops egna märke??) på Coop/Konsum som var okej att ge. Men tyvärr så slängde vi nyligen alla glasburkar så hittade inte mer än dom jag nämt....förutom dom som jag märkte hade olämpliga ingredienser i då, men dom har jag inte nämt.(ha i åtanke att det kan ändras när som)