Annons:
Etiketthamster
Läst 1375 ggr
VästkustSnäcka
2018-10-03 17:02

Hamster från djuraffär

Hur "illa" är det att köpa hamster från en djuraffär? Ett litet privat företag då, min lokala säljare. Har mycket bra intryck overall av honom och åker regelbundet dit för hund och fisk saker. Tycker han har bra hamstersaker från vad jag läst. 

Men är det någon dålig industri man stöttar om man köper från djuraffär eller riskerar djuren att ha farit illa? Vill inte stötta någon hemsk industriavel där man inte tar hänsyn till djurens bästa :(  

Också Bur! Tänkte göra om ett akvarium 60x30x35 till Bur, är det för litet för en guldhamster? :)  Har också en stor låda från ikea som jag tänkt göra till lekhage den kan springa och leka i på kvällar. Tänkt lägga i massa leksaker och låta den upptäcka och leka (under uppsikt självklart), hur låter det upplägget?

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-10-03 17:13
#1

Gammal bild men man får en uppfattning om storleken på min hamsters boende, har dock mycket mer strö nu

Hej!

Det korta svaret är illa. 

Det lite längre svaret är att det är illa och ja, du kommer stötta hemsk industriavel utan hänsyn till djurens bästa. Djuraffärer tar (oftast i alla fall) in hamstrar (och andra djur) från grossister som avlar för att få fram så många djur som möjligt till så låg kostnad som möjligt osv. Honorna riskerar att få producera kull efter kull m.m. Att köpa ett djur från en djuraffär är ingen bra idé. 

Ta dig istället an en hamster i behov av ett nytt hem (omplacering) eller sök upp en uppfödare. Stöd inte grossistaveln genom att köpa djur i en zoobutik. 

Angående Bur så behöver guldhamstrar utrymme. Jag har i nuläget ett 100x45x45  cm akvarium till min lilla dam och jag tycker det är i absolut minsta laget. Man måste ju få plats med saker som ex. massor med grävvänligt strö, ett stort Hjul osv. så det blir inte så mycket utrymme som man kanske kan tro till en början. Hamstrar rör sig dessutom väldigt mycket i naturen och har därmed behov av att få röra på sig. Man kan aldrig ha för stort. 

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. Ett tillägg: De mått du nämner är dock godkända enligt L80…så du får ha det men jag anser att det är alldeles för litet. ds.

VästkustSnäcka
2018-10-03 17:26
#2

Har alltid vart skeptisk mot djuraffärer, hade två sibiriska dvärghamstrar som kom från djuraffär, var tyvärr alldedes för liten för att ha koll på konsekvenserna. (klassiska misstaget att få hamster som husdjur "för barn")  

CopyPaste från SvenskaHamsterföreingen:  Enligt Jordbruksverkets föreskrifter om smådjurshållning, L80, ska en guldhamster ha en minsta yta på 0,12 kvadratmeter med en kortaste sida på minst 25 cm och minsta höjd på 20 cm.

Om min matte är korrekt så är min "bur" laglig? Anledningen till att jag börjat leka med tanken på en mindre pälsbeklädd kompis är att jag lägger ner just det akvariet (har 3 totalt nu). Just p.g.a storleken (som jag också tycker är i minsta laget) tänker jag se till o ha en rejäl lekhage och stort Hjul så den verkligen får använda all sin energi varje kväll i minst en timme. Kan lätt sitta och jobba bredvid hagen medan hamstern leker. 

Ska absolut kolla på att ta en omplacernig! Det var nog det jag tänkte på början, men vill väga lite pro's and con's :)  Vart hittar man hamstrar för omplacering?  Några facebook grupper? Blocket?

Chinesecrestedlover
2018-10-03 17:36
#3

#2 Ja, storleken är laglig men långt i från lämplig. Hage är bra… men gör ändå inte att man kommer i från att buren är liten. Hamstern kommer ju att vara aktiv betydligt mer än någon timme på kvällen och då blir det ju svårt i en så liten Bur. Om jag var du så skulle jag satsa på något större direkt…för du kommer sannolikt inse så fort du ens börjat fylla på med strö och saker att buren inte räcker till. Många har ju ex. Samla lådor från Ikea osv. så behöver inte vara dyrt. Personligen så är drömburen för mig Detolf från Ikea. 

Man kan hitta omplaceringar både här och där. Har hittat via blocket t.ex., men man kan ju även se annonser här på i fokus ibland osv. 

Lycka till med hamsterköpet!

VästkustSnäcka
2018-10-03 17:38
#4

#3 en timme blir nog lätt 2, ska absolut kika på IKEA lådor, tycker bara det är tråkigt o inte kunna se hamstern.  

Hade gärna haft mycket större, helst typ 200x80x50 med massor av tunnlar och leksaker och Hjul. Har bara inte plats. 

Finns det en mindre hamsterart som kan gå ensam än guldhamstrar?

Chinesecrestedlover
2018-10-03 17:49
#5

#4 Det är bra…men oavsett så är det många timmar som hamstern måste spendera i sin Bur varje dygn. 

Förstår precis din utrymmesproblematik…försöker komma på hur jag ska få plats själv samtidigt som jag vill bygga en ca 360x80 cm Bur till mina marsvin samt en större bur/voljär till min fågel (som förövrigt ska få en fågelvän sen också…som om oturen är framme kanske inte kan bo i samma bur)…och såklart fortfarande få plats med drömburen till hamstern och ja…alla andra djur jag har. Bor förövrigt i en två🤪

Har bara ägt guldhamstrar men vad jag förstår så kan diverse hybrider av dvärghamstrar oftast inte gå ihop… så det borde gå att ha en sån ensam…dock är hybrider ju oftast djuraffärshamstrar, så det är ju inte direkt något att rekommendera. Kan tillägga att det per automatik inte heller betyder att en mindre Bur är lämplig, även dvärghamstrar är aktiva små gynnare med behov av att få röra på sig.

VästkustSnäcka
2018-10-03 17:53
#6

#5 F*n vad knepigt detta är, men känner att det är väldigt nyttigt att bolla med någon.  

Jag har mitt rum, sen har vi ett rum man måste gå igenom för att komma till resten av huset, det är det rummet som mina akvarium står i och jag får inte ta upp mer plats än dom redan tar upp 🤔 Förstår inte mina pärons ovilja att ha ett mindre zoo hemma.  

Ska kolla med min zoo handlare vart han får sina hamstrar ifrån. Vet att hans reptiler kommer från privata uppfödare, har jag tur kanske hamstrarna gör det också o då känns det (för mig) mer okej. Men jag kanske är ute och cyklar där med

Annons:
Pandi00
2018-10-03 17:55
#7

#2 Man kan hitta omplaceringar på bl.a blocket och facebook Fördelar: Tar hem en hamster som behöver nytt hem, kanske räddar en hamster från ett dåligt hem, man kan få en riktigt gosig hamster Nackdelar: Den kan vara äldre, inte tam, sjuk (om den har blivit misskött) Har tagit hem omplaceringar och en skrek på mig i början, men sen blev han helt underbar. Tog hem en som redan var tam och tog hem en som var vanvårdad och inte hanterad på 1,5 år, han blev aldrig riktigt tam (kan tillägga att det va en roborovski). Jag kommer absolut ta hem fler omplaceringar i framtiden, för jag tycker att fördelarna är starkare än nackdelarna.

VästkustSnäcka
2018-10-03 18:00
#8

#7 Jag kanske är lite skadad från hundvärlden, men jag är inte taggad på en "problemhamster" som första hamster. 😐

Chinesecrestedlover
2018-10-03 18:03
#9

#6 Hahahaha…fattade aldrig heller varför mina föräldrar envisades med att mina djur skulle vara på mitt rum (eller ute, hade utekaniner)…vem vill inte ha zoo med djur överallt liksom😂

Bättre med privata uppfödare…men fortfarande inte bra att köpa från zoobutiker då dessa uppfödare (de som säljer till butiker) absolut inte har samma syn på avel osv. som de uppfödare som säljer direkt till en ägare. Säljer man till en butik så har man ju noll koll på var djuret hamnar osv. vilket inte tyder på speciellt seriösa uppfödare. Rekommendationen om att köpa en omplacering eller från en SERIÖS uppfödare kvarstår därmed oavsett varifrån just "din" butik får sina hamstrar ifrån.

Pandi00
2018-10-03 18:05
#10

#8 En "problemhamster" är mycket enklare än en problemhund. Oftast så är det bara att hamstern kan ha lite svårt att lita på en i början, men är hur gosig som helst efter 1 vecka. Just hybrider har jag märkt vara ganska enkla när det gäller omplacering. Tex som den som skrek, om jag förberedde honom på att jag skulle ner med handen så hade han inga problem. Men förstå vad du tänker. Kanske inte så kul att behöva kämpa med sin första hamster, men då rekommenderar jag en seriös uppfödare av den arten du är intresserad av :) Finns reggade uppfödare på Svenska hamsterföreningens hemsida, sen finns det oreggade som kan vara precis lika bra (men kanske svårare att hitta).

Chinesecrestedlover
2018-10-03 18:07
#11

#8 Omplacering behöver absolut inte betyda att det är en "problemhamster" det kan vara att ägaren tröttnat (inte tänkt efter före köp), blivit allergisk osv. Bara för att ett djur omplaceras behöver det inte betyda problem. Inte ens om djuret visat på "problembeteenden" i sitt förra hem så behöver det betyda att det blir samma sak hos dig. Min fågel (en mindre papegoja) attackerade t.ex. en i familjen där den bodde innan, men hos mig så är gojan en gullunge…ja, mestadels då😉

Honestyisdead
2018-10-03 18:24
#12

Även om djuraffären får djur från en "uppfödare" är det inget man ska stödja.

Varför inte köpa från en uppfödare?

VästkustSnäcka
2018-10-03 20:43
#13

#12 Har en viss socialfobi och tycker det är skitjobbigt o prata med privatpersoner😞 Zoohandlaren och jag går flera år tillbaka, men taken på att ringa en privatperson gör mig sjukt nervig och rent av illamående.

Annons:
silverfiisk
2018-10-03 20:51
#14

#13 Kan det inte vara värt det då? Att göra något som känns jobbigt för att vara säker på att få en hamster som är uppfödd på ett bra sätt. Annars kanske du kan be en kompis eller familjemedlem att ringa? Eller så kanske du kan maila en  uppfödare och förklara att du inte vill prata i telefon? Personligen skulle jag hellre ringa (även om  det är jobbigt och otäckt) än att köpa en hamster från en djuraffär.

VästkustSnäcka
2018-10-03 20:54
#15

#14  Jooo, men måste smuggla lite med det, annars kommer farsan aldrig gå med på det. (Jag är 18 så inte så att jag bara plockar hem något mina päron får stå för, kan försörja mina djur själv) 😇 Isåfall om min bror är villig o hjälpa mig.  Får höra lite med honom. 

Har tyvärr inga kompisar, eller jo, men dom bor typ ca 10 mil bort och har inte körkort.

IsabellsHamsterhem
2018-10-03 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15
Du behöver inte ringa uppfödaren!
Jag är själv uppfödare samt har rescue och uppskattar inte när folk ringer för då är jag oftast inte förberedd. Mycket enklare om man skickar sms eller skriver på t.ex facebook för då kan man enklare skicka bilder och liknande.

Vart bor du?
Jag hjälper gärna dig att hitta en trevlig uppfödare i din närhet som du inte behöver prata i telefon med. Om du har en stor socialångest så kan det även gå att fixa transport från uppfödaren. Alltså du behöver inte träffa personen utan bara gå utanför dörren och hämta hamstern i en transportbur från en person som lämnar. Inte ens du behöver gå ut utan t.ex din bror kan göra det. Men självklart behöver du då vara den som skriver med uppfödaren.
Jag har sålt flertalet hamstrar till personer jag aldrig pratat i telefon med eller träffat :) Så länge man får en bra känsla av köparen och man får bilder på hur de kommer få det så har jag inga problem med det och det tror jag inte att många har då jag själv köpt av många utan att ha pratat i tele eller träffat dem :) 

Vill även nämna att alla rescue hamstrar inte är problemhamstrar. Jag har haft mååånga rescues som har varit helt fantastiska. Även några "problem"hamstrar men oftast är uppfödare väldigt tydliga med hur hamstern är och om du frågar mycket om den så bör du få en bra insikt om hur den är. Om du är osäker så be om film på den. Oroa dig inte för att vara "jobbig", det ska kännas rätt för både dig och försäljaren och det blir bäst för er båda om du har så mycket information om djuret som möjligt!

På bild är Dean. En hamster vars mamma jag fick hem när hon hade en kull på 1 vecka och var dräktig igen. Mamman var en rescue jag fick ett meddelande om kl 10 på morgonen, kl 12 åkte jag och en kompis tåg i nästan 3 timmar för att hämta henne och 12 andra (varv 10 var 1 vecka gamla ungar). Alla var helt underbara individer!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

VästkustSnäcka
2018-10-03 22:37
#17

#16 Åh vad bra. Bor i Kungälv :3 

Hittade Tsunamis.se  men hon(?) verkar inte ha guldhamstrar :(

IsabellsHamsterhem
2018-10-03 23:23
#18

#17

Vet inte om hon har guldhamstrar just nu men hon har haft.

Annars finns Birgitta Gutke i Trollhättan. Är lite längre för er att köra kanske men hon har kullar som är leveransklara nu och är väldigt trevlig och snäll! Hon har köpt av mig och är en väldigt härlig människa!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

IsabellsHamsterhem
2018-10-03 23:24
#19

#17
Birgitta Gutke har Goldens Hamsteruppfödning.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

VästkustSnäcka
2018-10-03 23:36
#20

#19 tack snälla för tipset! Ska kolla med henne när jag har en Bur redo ! Blir nog en samla låda på 130L från Ikea 😃

Annons:
IsabellsHamsterhem
2018-10-05 01:15
#21

#20
Gör så! :D Hoppas du hittar en söt liten rackare !
Lycka till!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Alwyn
2018-10-07 08:38
#22

Ganska säker på att Gutge slutat föda upp. Tsunamis har bara dvärgar så vitt jag vet men det skadar ju inte att fråga dem. Om inte annat känner de säkert någon som gör.

IsabellsHamsterhem
2018-10-07 17:15
#23

#22
Har kontakt med Gutke och hade henne på besök för ca 2 veckor sedan :) Hon föder upp guld och ska börja med robbar småskaligt :) Så hon är på gång igen!
Hon har två (eller tre om jag inte minns helt fel) guldkullar just nu, iaf en är leveransklar :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Alwyn
2018-10-07 20:08
#24

#23 jaså, där ser man. Va bara några månader sedan hon la ner allt väl?

IsabellsHamsterhem
2018-10-07 21:46
#25

#24

Ja, trodde också hon lagt ner. Det kanske hon gjorde!

Hade inte mycket kontakt med henne för ett tag sedan men sen fick vi kontakt av någon anledning så hon var här och köpte två robbisar för ett tag sedan :D Och har även kollat lite på hennes guldkullar så hon kör på! Men vet inte hur länge till eller så men hon har iaf nu så mycket vet jag haha :D

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: