Annons:
Etikettguldhamster
Läst 369 ggr
Superhamstrar
2018-09-16 19:17

Hur får man sin hamster tam?

Jag har haft min hamster i snart ett år och har inte lyckats att få honom tam ännu, jag vet inte vad jag ska göra. Han bits mycket och väldigt hårt. Jag har haft hamstrar innan och dem har varit lätta att få tama men nu vet jag inte vad jag ska ta mig till, vi har undersökt han på smådjurskliniken så att han mår bra och det gör han. Jag vill verkligen inte behöva sälja honom men jag är snart där så skulle bli väldigt tacksam för tips på hur jag kan göra!

Annons:
Julie_Evir
2018-09-16 20:37
#1

Jag skrev ett svar i inlägget från Rosviols om hur lång tid det tog att tämja sin hamster, men ser nu att du skrivit ett eget inlägg. 

Men jag skriver igen; för mig har det varit väldigt olika hur lång tid det tagit, men det som alltid fungerat för mig (jag har å andra sidan aldrig haft hamstrar som bits, förutom om man inte trycker fingret upp i ansiktet på dem, så det kan vara svårare för dig) men vad som alltid funkar för mig iaf är att ta hamstern till badkaret. Om du inte har badkar, hitta ett ställe där hamstern inte kan fly från dig.

Lägg dig med hamstern och låt honom klättra på dig, varje gång han vågar sig fram till dina händer så ge honom en godbit. Något han verkligen inte kan motstå.

Fortsätt med det varje dag, låt honom bara utforska och klättra på dig. Och så fort han är i närheten av dina händer; Fort med godis. Efter ett tag kommer han lära sig att dina händer är snälla. Att han inte behöver bitas.

Sedan undrar jag om han bits utanför buren också, eller om det bara är inne i buren. En av mina hamstrar bet mig så fort jag stoppade in handen i buren, så fort jag bytte från gallerbur till glasbur så slutade han upp med det beteendet. Kanske kan vara buren det är fel på? Att det inte passar honom som individ?

Hoppas det ordnar sig, han börjar ju bli rätt så gammal, kanske han lugnar det sig med åldern? Jag håller tummarna att du kan få honom tamare.

Upp till toppen
Annons: