Annons:
Etiketthamster
Läst 858 ggr
Ms. Werngren
9/11/18, 10:41 AM

Ny hamster?

Hej! Jag har en hamster på typ 7 månader. Då vi reser ganska mycket och är ofta borta på helgerna så undrar jag om hon kanske känner sig ensam och om vi borde skaffa en till som hon får bo med? Hon är en sibirisk dvärghamster. Får hon sällskap även om dom bråkar så att vi måste separera dom och ha dom i två olika burar brevid varandra? Om vi köper en till måste den då också vara en sibiriskt och vilket kön?

Annons:
Ms. Werngren
9/11/18, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Buren är stor och är runt 120x 60 skulle jag gissa. Det är en hamster heaven som vi har bytt ut våningarna på. Vi kommer då även att skaffa två av allting såsom matskål vattenskål hus Hjul och rör.

[Svea&Sabina]1
9/11/18, 10:58 AM
#2

Om ni reser mycket, får verkligen hamstern den tid den behöver?

ThatPie
9/11/18, 11:37 AM
#3

Jag har själv inga hamstrar, utan gerbiler. Men lurkar här på hamster iFokus ibland, så om jag har fel rätta mig. Först och främst så finns det inte någon art som heter sibirisk, utan det är var djuraffärerna kallar hybrider. Som oftast är någon typ av blandning av rysk vintervit och campbells. På grund av att alla hybrider är olika så går det väldigt, väldigt sällan att ha mer än en ihop. Så därför ska man inte ha mer än en i buren. Resterande saker kan jag inte svara på. Det ser även ut som att du har vadd i buren? Det är, även om det är annonserat för hamstrar, inte något man ska använda sig av, då hamstern kan dö av det (minns dock ej varför på rak arm).

Pandi00
9/11/18, 12:29 PM
#4

Sibirisk är ingen art, det är såfall en Hybrid du har och de har oftast större risk för att inte funka ihop med en annan Hybrid. Eftersom den är vuxen skulle jag heller inte para ihop den med en annan. Det kan funka, men med tanke på att du verkar vara ganska ny så skulle jag inte rekommendera dig att testa då man bör vara ganska kunnig kring beteende. Att ha en hamster precis bredvid kan stressa om de kan se varandra. Så skulle inte skaffa en till hamster alls för sällskap. Vill även påminna om att inget djur får (enligt lag) lämnas utan tillsyn mer än 24h. Och precis som ovan, hamstervadd är farlig. Testa att ge henne rivet toapapper istället :)

Ms. Werngren
9/11/18, 2:14 PM
#5

#2 ja, jag är med den/ den får komma ut ca 3 timmar per dag. ❤️ #3 #4 rysk vintervit då, orkade bara inte skriva det så trodde det gick bra med att säga sibirisk. Sen så var det inte vadet jag frågade om men tack ändå!

Cireea
9/11/18, 2:24 PM
#6

Har hamstern en stamtavla som försäkrar att den är en ren vintervit? 🙂 

Om den har en stamtavla som försäkrar att hamstern är en vintervit, då kan man sätta ihop hamstern med en annan vintervit som är yngre. Då av samma kön. 

Om den inte har en stamtavla, då räknas det som en Hybrid och då rekommenderar jag dig att inte sätta ihop hamstern med en annan. Det finns en överhängande risk att dom inte kommer kunna bo tillsammans och det är ju en onödig risk. 

Hamstrar som bor bredvid varandra får inget särskilt utbyte av varandra, dom känner sig inte mindre eller mer ensam så att säga. Så att köpa en till för att ha bredvid ger inget i slutändan. 🙂

Sen förstår jag att du inte ställde frågor om vaddet, hamsterartens namn eller hur ofta man måste kolla till sin hamster, jag vill dock säga att alla bara menar väl och försöker dela ut rätt information.  Det vore hemskt olyckligt om din hamster skadade sig på vadden för att du inte fått rätt information, nu har du all möjlighet att byta ut vadden mot något säkrare. 🤗


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Ms. Werngren
9/11/18, 2:41 PM
#7

Hon har rivet toapapper också, vaddet är ” ätbart” och hon älskar att ha det.

Ms. Werngren
9/11/18, 2:42 PM
#8

Hon är inte ensam. När vi åker bort så tar antingen en kompis hand om henne eller så är hon på ett pensionat nära oss som är jätte bra.

Ms. Werngren
9/11/18, 2:45 PM
#9

Har även haft hamstrar i många år, så är inte direkt nybörjare. Hon är inte köpt i djurbutik, och jag har haft henne sedan ung ålder.

Cireea
9/11/18, 2:52 PM
#10

Ätbart vadd är lika farligt som vilket vadd som helst, vi säger det för att din hamster inte ska skada sig eller kvävas på grund av det. Det är i alla välmening. Nu har jag sagt till i alla fall, sen om du vill ta risken att din hamster gör sig illa eller dör är helt upp till dig. 

Även om hamstern inte är köpt i djurbutik så kan det vara en Hybrid. Alla utan stamtavla räknas som Hybrid eftersom man inte kan bevisa hamsterns bakgrund. Jag har delat med mig av mina rekommendationer. Vad du gör är upp till dig. 🙂

Ingen har kallat dig för en nybörjare, men oavsett hur länge man haft hamstrar så kan man alltid lära sig något nytt. Exempelvis så verkar inte du vara medveten om risken med vadd eller hur det fungerar med hybrider, då är det ju jättebra att det finns andra som kanske har lite mer kött på benen som kan hjälpa. 👍

En sak att tänka på är att när man skriver på ett forum så måste man vara beredd på att få olika åsikter och reaktioner på det man skriver.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Julie_Evir
9/11/18, 4:45 PM
#11

Skulle inte riskera att sätta ihop henne med en ny hamster. Vad jag läst omkring olika forum brukar det sällan sluta med succé, snarare tvärtom. Ganska blodigt i värsta fall.

Om du är med din hamster i 3h varje dag så tror jag inte att hon har tråkigt eller känner sig ensam. Jag tror hon har det bra hos dig, även om ni reser. Om som du skriver, du har hamstervakt medan ni är borta, så då får hon ju sällskap där.

Så att skaffa en ny hamster kommer nog bara göra allting mer komplicerat.

Men som ovanstående har påpekat; jag skulle absolut rekommendera att du tar ut vadden. Ätbart eller inte är det inte nyttigt, och kan göra väldigt stor skada om du har otur. Toapapper som bomaterial och lite grönsaker och frön som snacks är 100 gånger bättre än vadd.

Ms. Werngren
9/11/18, 5:15 PM
#12

#6 #10 #11 Tack! ❤️ Ska byta ut vadden fortast möjligt. Ska jag köpa rivet toapapper i djurbutik eller riva eget?

Tusseen
9/11/18, 5:22 PM
#13

#12 skulle rekommendera att riva eget :)

Annons:
Ms. Werngren
9/11/18, 5:31 PM
#14

Går det bra med carefresh natural?

Ms. Werngren
9/11/18, 5:31 PM
#15

Går det bra med carefresh natural?

91Marran
9/11/18, 6:01 PM
#16

#15 som Bottenmaterial går det bra men inte som bomaterial.

Mvh
Mig

Cireea
9/11/18, 7:40 PM
#17

Vanligt rivet toapapper är toppen som bomaterial 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ms. Werngren
9/11/18, 8:13 PM
#18

Btw, varför är ludd farligt? ;)

Cireea
9/11/18, 8:20 PM
#19

Vaddet tvinnar sig lätt och det är lätt hänt att en liten hamstertass hamnar i kläm. Blodtillförseln stryps och då finns det risk att hamstern förlorar tassen. Vill det sig riktigt illa kan det lika gärna tvinna sig runt hamsterns hals eller ett helt ben. 

Trådarna i vadden går inte av, vilket toapapper gör. 

Får hamstern vadd i magen så är det inget som bryts ned, hamstern kan alltså inte smälta vadden. Det blir istället som en propp. Vadden kan också fastna i kindpåsarna på hamstern. 

Du kan alltid testa stoppa vadd och toapapper i munnen så ser du även där vilken skillnad det är på de båda materialen. 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: