Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 630 ggr
[Svea&Sabina]1
9/8/18, 8:40 PM

Tämja hamster

Jag skaffade en guldhamster för några dagar sedan och hon är inte så tam. Hon har gått över min hand några gånger i buren och nu klappade jag på henne lite med fingret, men hon är rädd. Hon springer bakom sitt hus när hon blir rädd, så jag undrar om jag kan sätta henne i en hage och sätta ner handen och erbjuda godis så hon ser handen som något positivt. Kan jag redan ta ut henne i en hage eller ska jag vänta?

Annons:
[Svea&Sabina]1
9/9/18, 7:54 AM
#1

Någon som vet om jag kan ta ut henne i en hege för att tämja henne?

Nea00
9/9/18, 9:36 AM
#2

#1, ja det kan du göra :).

[Svea&Sabina]1
9/9/18, 9:43 AM
#3

Vad bra! Jag ska köpa en tuggtandborste som är till för hundar idag, visst kan hamstrar äta det? Kan kaniner också det?

Julie_Evir
9/9/18, 10:26 AM
#4

Om hon inte är allt för rädd/stressad hade jag också tagit ut henne i en hage eller i ett badkar. Jag hade satt mig med henne och låtit henne springa runt på mig. Det brukar oftast göra susen, de inser fort att jag inte är farlig.

Och ha mycket frön och nötter och annat gott, varje gång hon vågar sig till dina händer så ge henne något mumsigt. Då kommer hon vilja komma till dig.

Och ja, hamstrar kan äta tuggtandborstarna, men jag skulle personligen inte rekommendera att du ger det till kaninerna.

Lycka till :-)

[Svea&Sabina]1
9/9/18, 10:34 AM
#5

#4 Tack! Det hjälpte mig mycket :D

[Svea&Sabina]1
9/9/18, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu har jag henne i en kortong för att hon ska bli van med mina händer. Det kanske är lättare när hon inte har ett hus att springa bakom.

Annons:
[Svea&Sabina]1
9/9/18, 6:23 PM
#7

Jag höll på i 1 timme vilket kändes som 20 minuter haha :D Hon satt och åt godiset som jag gav henne och då klappade jag på henne minst 15 minuter, men sen orkade jag inte mer. Superbra att hon accepterade klappandet. Jag försökte även att ta upp henne i händer men hon hoppade ur. Det här ska jag göra några gånger i veckan :D

wilma.wang
9/9/18, 8:59 PM
#8

min hamster bits men det händer mindre och mindre gånger

[Svea&Sabina]1
9/9/18, 9:49 PM
#9

#8 Min förra hamster attackerade handen, men den här hamstern har jag haft tur med. Hon är supersnäll hittills ☺️

Kex!
9/9/18, 9:53 PM
#10

Har haft en hamster som brukade bitas fast som var väldigt social. Men efter månader av arbete är hon äntligen en av de underbaraste hamstrar jag vet

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[Svea&Sabina]1
9/10/18, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag gör det idag igen. Jag passar på när hon är vaken tidigt på kvällen :D

grreta
9/12/18, 8:21 PM
#12

Jag fick ett bra tips av en uppfödare hur man snabbt kan tämja en ny hamster:

Man tar på sig en gammal morgonrock eller tröja och låter hamstern springa inuti.  Spännande och roligt för dig och hamstern och den lär känna dig och din lukt.

Sitt gärna på golvet  och använd skärp så hamstern inte trillar ut.

Upp till toppen
Annons: