Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1844 ggr
evelinaa.
2018-09-04 20:24

Första guldhamstern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag köpt min första hamster :D Är helt kär i honom lite jobbigt att man måste låta honom vara hehe, men jag hoppas att han kommer trivas med mig 😍 Vad tycker ni om buren och hur den är inredd förresten? Är den lagom storlek tycker ni? Den är iallafall större än vad lagen säger så jag hoppas det är en bra storlek, men redan nu vill jag ha större känns som man inte kommer få plats med allt :O ska köpa ett riktigt hus imorgon ( har byggt detta själv) Och om ni vill får ni gärna skriva lite tips och sånt om guldhamstrar :) Har läst jättemycket om dom men man kan nog aldrig veta för mycket ;)

Annons:
evelinaa.
2018-09-04 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
HamsternPutte
2018-09-04 20:27
#2

Så söt han är,och ja buren och inredningen är bra,vad heter han?

91Marran
2018-09-04 20:31
#3

Vart köpte du honom? Så fin han är!

Mvh
Mig

evelinaa.
2018-09-04 20:34
#4

#2 Han har inget namn än men Gunvald är jag inne på än sålänge, Älskar Beck filmerna och speciellt Gunvald *.*

HamsternPutte
2018-09-04 20:35
#5

#4 Ja Gunvald skulle nog passa,älskar också beck

wilma.wang
2018-09-04 21:13
#6

såååååååååå söt fint namn

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-09-04 21:28
#7

Det blir nog roligare och skönare för hamstern om du använder spån eller lättströ. Det är inte så lätt att gräva i pellets eller att gå på det med de små känsliga tassarna. Supersöt är han!!

Kex!
2018-09-04 21:46
#8

Lite mer underlag och fler gömställen och saker att utforska. En del hamstrar gillar ej stora öppna ytor

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

evelinaa.
2018-09-05 09:38
#9

Köpte honom på djurmagazinet i Malmö :) Min mamma tål typ ingenting förutom toa-lätt och har läst att de funkar bra :D Okej då ska jag lägga i mer underlag senare men nu vill jag inte störa honom mer än nödvändigt och jag o mamma ska åka o köpa ett hus idag o lite annat *.*

Cireea
2018-09-05 13:36
#10

Carefresh kan ju vara ett alternativ?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]1
2018-09-05 13:38
#11

Carefresh är väldigt dyrt, så det kommer hon nog inte vela köpa :D

Cireea
2018-09-05 13:42
#12

Det är något TS får ta ställning till själv. Jag ger bara förslag på ett mjukare och mer gräv-vänligt material då hennes mamma inte tål det mesta. Carefresh brukar många klara av när de inte tål spån, lättströ osv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Svea&Sabina]1
2018-09-05 13:51
#13

#12 Jo det förstår jag, men jag sa att det är dyrt och att de flesta inte vill köpa en ny förpackning för 300kr varannan vecka :D

Annons:
Tusseen
2018-09-06 19:15
#14

#13 en 10 liters förpackning kostar bara 99 kr. Sen de som är större kostar ju 300 eller nåt liknande, men man kanske kan mixa toalett och carefresh? Så behöver man inte köpa carefresh som är så dyrt sö ofta menar jag :)

Julie_Evir
2018-09-07 19:33
#15

Man kan göra "egen" carefresh med vita toapapper, blöt ned, gör små bollar, sätt i ugnen, låt torka ett dygn, och så har du en billigare variant, och som är väldigt grävvänlig.

Har faktiskt inte gjort det själv, men har en vän som brukar göra, och har känt på det, och det är väldigt likt carefresh.

För som tidigare har skrivit, de allra flesta hamstrar älskar att gräva, och det material din hamster har är inte så grävvänligt.

Annars tycker jag det ser fint ut.

evelinaa.
2018-09-08 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har satt in mer underlag nu, nytt hus och mer gnagsaker. Grävde också ner pringles röret lite o de gillade han. Och han gräver i det underlaget jag har nu och han verkar gilla det :D Han är väldigt rädd av sig och gömmer sig oftast i huset eller springer in i hjulet när jag kommer in i rummet så tips mottages gärna för att göra honom mindre rädd. Pratar mycket och försiktigt när jag e i rummet. 2 gånger har han vågat ta godis när jag hållt i de men inte mer än så

evelinaa.
2018-09-08 16:47
#17

Okej nevermind idag var han inte rädd xD Han är lite som jag och ändrar humör och hur blyg han e Hahah. Satte han i en liten kruka o tog in han i en rasthage jag gjort och när jag sen tog in han i buren igen satte jag min hand framför krukan med godis på och han satte sig och åt godisen *.* så idag har det varit framsteg

evelinaa.
2018-09-08 16:48
#18

Sen har jag en fråga. Om man ser att hamstern är vaken i huset men inte går ut är det dåligt att ta bort huset då? För min pojkvän sa att jag kunde göra det för den kommer aldrig ut nästan när jag är i rummet annars. Och idag gjorde jag det och han var inte sur eller något bara glad när han fick tillbaka huset

Julie_Evir
2018-09-08 20:21
#19

Jag skulle personligen inte störa min hamster om han är i sitt hus. Det är hans lilla trygghet där han vet att han kan få vara ifred om han vill.

Försök locka ut honom med godis istället, och kom ihåg att ha tålamod, väldigt svårt men samtidigt väldigt viktigt. Kanske han inte kommer vilja komma ut den första gången, kanske heller inte den andra gången, men snart är jag säker på att han kommer börja bli mer nyfiken.

Du kan röra om i bottenmaterialet, då blir han förmodligen också nyfiken vad det är som händer där ute. Min ena hamster kom alltid ut när hon hörde att hjulet snurrade, då blev hon otroligt nyfiken på vem som sprang i det ;-P

Lycka till.

evelinaa.
2018-09-14 17:41
#20

Han har vågat gå och ta godis på min hand några gånger nu och är inte så rädd för mig längre :D Men jag undrar en sak min mamma är allergisk mot spån typ kutterspån och allt sånt. Tror ni hon kommer tåla lättströ/hampaströ? Eller är det typ samma sak? Vill ha något mer grävvänligt och plus att jag ska ha ett detolf skåp från Ikea som Bur sen så behöver mycket Bottenmaterial på samma gång :D

Annons:
91Marran
2018-09-14 18:23
#21

Jag reagerar både på spån och hampaströ. Men jag använder spån till marsvinen ändå. Så länge man inte dammar med det så brukar det gå bra. :)

Mvh
Mig

Ninwe
2018-09-14 20:27
#22

#20 Jag upplever hampaströ som ganska dammigt, så om det är dammet hon reagerar på så lär hon dessvärre göra det även med hampa.

Hälsningar,
Ninni :-)

evelinaa.
2018-09-14 21:16
#23

Det är inte dammet det är själva ”träet” hon är pollenallergisk och några andra allergier

Ninwe
2018-09-15 08:32
#24

#23 Jaha. Jag har tolkat det som att hampa också är en växt (en ört va?), så det bästa är väl att prova och se om hon reagerar på det. Granngården säljer både mindre förpackningar och balar med 20kg. Börja med en liten och se om det funkar.

Hälsningar,
Ninni :-)

Upp till toppen
Annons: