Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 695 ggr
EndlessEternity
9/3/18, 1:24 PM

Vilka färger kan man para med?

Hej!, kan man para en svartfärgad guldhamster med en normalfärgad guldhamster?

Ni som vet, kan ni även skriva upp vilka färger svartfärgade guldhamstrar kan paras med??

Tack!

Annons:
Cireea
9/3/18, 1:33 PM
#1

Ja, en svart kan man para med en normalfärgad. Dock bör man ska se över vad hamstrarna har i stammen i övrigt. Exempelvis en nf som kommer från en linje med mycket creme kanske inte är optimal i en svartbaseradlinje. 

Svart kan paras med hamstrar från kategori 1, 2, 4 och 5. Alltså alla kategorier förutom kategori 3, det är cremebaserat och bör inte blandas med svart. Du hittar mer om dessa på exempelvis Svenska hamsterföreningens hemsida.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

EndlessEternity
9/3/18, 3:05 PM
#2

Tack!, Jag tänkte på att viltbaserade färger vet man ju inte om de har anlag för creme, kan man para en svart med en viltbaserad ändå??? skulle behöva veta, tack!

Kex!
9/3/18, 6:48 PM
#3

#2 Jo, om du kollar på en viltbaserads stamtavla kan du se om den har några hamstrar med färger från kategori 3. Om hamstern ej har stamtavla bör man ej ta en kull efter den.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
9/3/18, 8:11 PM
#4

#2 Precis som #3 säger så ser du i stamtavlan vad hamstrarna har för anlag. Du kan lägga upp stamtavlorna här så kan vi garanterat hjälpa dig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

BicaFokus
9/4/18, 9:25 PM
#5

Tycker du ska läsa mer på SHFs hemsida då du måste veta om vilka färger du kombinerar innan du tar en kull. För både hamsterns bästa och för att få ett bättre resultat:) Tycker själv att jag kanske började lite tidigt då jag läser/ser att alla verkar veta exakt ALLT innan dem börjar med uppfödning. Tycker inte du ska börja som jag gjorde, läs mera om det fast det kanske känns som om du inte kan vänta mer:) Menar så klart inte då att jag är en oseriös uppfödare då jag tar min älsklingar på allvar. Skulle aldrig riskera en graviditet bara för att ungarna är söta. Har själv uppfödning för att jag vill förbättra temperament och ha fina gener som går vidare:) Och jag hade ju såklart redan läst jättemycket men inte lika mycket om färger då jag just nu bara har creme uppfödning:)) Så läs på lite mer tycker jag:))

Upp till toppen
Annons: