Annons:
Etiketthamster
Läst 3698 ggr
[Jag ❤️ djur]
9/2/18, 10:46 PM

En eller två dvärghamstrar?

När man ska köpa hamster ställer sig många frågan, ska jag ha en eller två dvärghamstrar? Jag vet att det har pratats otroligt mycket om detta på iFokus och detta är vad jag tycker och tänker. I naturen är dem inte flockdjur. Robbar är de enda som lever i flockliknande konstellationer. Rysk vintervit och campells lever i gångar och har sitt eget revir dem vaktar. De lever alltså inte i "flock" men de har kontakt med varandra ibland, vilket dem mår bra av. I naturen har de hur mycket plats som helst att röra sig på. Men om man ska sätta in dvärghamstrar i samma Bur så är risken väldigt stor att dem börjar bråka. För att slippa bråk skulle man behöva en riktigt stor Bur. Nu menar jag inte att alla hamstrar bråkar, men många gör det. Många brukar reagera på folk som säljer sina hamstrar ensamma, t.ex. djuraffärer som bara säljer dem en och en. Jag är själv emot djuraffärer då djurhållningen inte alltid är så bra. men för övrigt gör de helt rätt när dem säljer sina hamstrar en och en. På djuraffärer säljs det hybrider. Om man köper flera hybrider är det 99,9 % chans att dem börjar bråka. så jag har full förståelse för det. Man ska alltså tänka på att hamstrar inte alltid ska vara i flock eller par. Det är inte lag på att dvärgisar ska vara i par/flock, men det är lag på att djuren ska må bra. Många hamstrar mår bra tillsammans men alla älskar inte sällskap i de små burar man har. Men man kan gärna ge djuren en chans och ha dem tillsammans. Men man ska vara beredd att sära om det blir problem.

  • Redigerat 1/6/23, 1:50 PM av Cireea
Annons:
IsabellsHamsterhem
9/3/18, 5:34 AM
#1

Jo, det är lag på att dvärghamstrar ska bo i par om inte särskild anledning finns (t.ex bråk).

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

91Marran
9/3/18, 11:04 AM
#2

Skaffar man en tillräckligt stor Bur så kan båda ha sina egna "revir". Det funkade för mig.

Mvh
Mig

[Jag ❤️ djur]
9/3/18, 1:31 PM
#3

Lagen säger inte att de måste leva i flock, lagen säger att de ska hållas på ett sätt som främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt. Men kanske har jag fel, har dem ändrat lagen?

IsabellsHamsterhem
9/4/18, 3:37 AM
#4

https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf

Kap 9. Paragraf 1.
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. 

Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras. 

Allmänna råd till 8 kap. 1 § Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

Så jo, det är lag på det. Dock så funkar oftast oparade hanar tillsammans även om de inte är kastrerade när det gäller hamstrar. Parade hanar är svårare att ha i par men jag har lyckats flera gånger även med parade hanar :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

OreoHamie
9/4/18, 9:38 PM
#5

Marran Hur stor Bur behöver man för att det ska funka utan bråk? Och gör det något ifall de ska åka iväg någonstans och då har en mindre Bur?

91Marran
9/4/18, 10:00 PM
#6

Jag har haft våningsbur och burar med väldigt stor yta. Har du plats för en detolf? Du måste ha plats med minst två av allt utan att det blir trångt. En 130l är för litet enligt mig, men lagom enligt andra. https://animail.se/hamsterbur-fantasy. En sån trevåningsbur är perfekt. Denna är bara i två våningar men det finns att köpa till våningar. Denna har ingen stor yta men planen gör att man får plats med mer utan att det blir trångt. Du får inte in ett stort Hjul dock. Max 20cm. https://animail.se/hamsterbur-duna-fun-large denna är bra annars, de kan komma ifrån varandra om det behövs. Denna är även billig på animail.

Mvh
Mig

Annons:
OreoHamie
9/5/18, 7:58 AM
#7

Tack för hjälpen :D

OreoHamie
9/5/18, 8:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har en Bur som den sista länken, och den här. (Jag har redan mer än två hus, skålar, inte två Hjul, två vattenflaskor). Men finns det ändå risk att de bråkar?

Kex!
9/5/18, 9:09 AM
#9

#8 kan dina hamstrar inte klättra ur den buren?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

91Marran
9/5/18, 9:34 AM
#10

Tänkte samma som #9. Eller har du lock över?

Mvh
Mig

[Svea&Sabina]1
9/5/18, 9:51 AM
#11

Lock har hon/han nog inte eftersom det är hög inredning.

[Svea&Sabina]1
9/5/18, 9:53 AM
#12

Köp en billig kaninbur och sätt fyrkantsnät på gallret. Det tänkte jag göra förut, men det blev ett akvarium istället :D

OreoHamie
9/5/18, 3:56 PM
#13

Nej, från perspektivet jag tog bilden ser väggarna väldigt låga ut, men det är de ej :) Inte nära att det går att komma ut ens.

Annons:
[HejsanSvejsann]
9/5/18, 4:25 PM
#14

#13 ser väldigt riskabelt ut. min hamster skulle kunna komma ut ur den där hur lätt som helst.

Hamstern puff
9/5/18, 5:49 PM
#15

#13 Hur höga är kanterna?? Själv skulle jag aldrig våga ha det sådär..

Novachan
9/5/18, 9:51 PM
#16

#15 Den stora lådan är en Gimse sänglåda från IKEA. Mätt på utsidan är lådan 19 cm hög, den är alltså längre i själva lådan, speciellt med burströ i.

Du har haft tur TS med att hamstern inte har rymt än. Kanske du lyckats få en hamster som inte är så rymningsbenägen, men för att vara på säkra sidan borde du fundera på hur du kan göra lock till buren som skapar lite höjd i hela buren också (lag på minst 20 cm höjd av Bur för guldhamstrar).

[HejsanSvejsann]
9/7/18, 4:38 PM
#17

Så det som hen säger i #0 är fel?

Novachan
9/7/18, 10:12 PM
#18

#17 Angående sitt påstående om lagen ja. Om hur vissa hamsterarter lever i naturen, ingen aning…

LinneaWik
9/8/18, 12:20 PM
#19

Mina hamstrar hade nog lyckas komma ut på nolltid… :0

[hamsterwille]
1/6/23, 11:38 AM
#20

#2: vet att tråden är gammal, men vad är då meningen med att ha två om dem ändå ska ha varsitt revir, jag är medveten om att det är lag på det, men det blir ju bara onaturligt för dem?

  • Redigerat 1/6/23, 11:39 AM av [hamsterwille]
Annons:
Cireea
1/6/23, 1:50 PM
#21

#20 sluta knuffa upp såhär gamla trådar. Massor av medlemmar som svarat i dom är inte ens aktiva idag.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: