Annons:
Etikettguldhamster
Läst 756 ggr
Travis D
9/2/18, 9:24 AM

är denna texten "bra"?

Hej!
Vi är ju inne på att skaffa hamster så har i ca ett halvår suttit och läst på om hamstrar. Och har skrivit en text ungefär som en sammanfattning av vad jag lärt mig och undrar om ni tycker den är godkänd, d.v.s stämmer texten? Eller är det något jag missuppfattat eller bord ändra?

här är länken: 

https://docs.google.com/document/d/1zJRENKxvCJ23n1F8pTjgT-1bac7BPeHaFy9KYEKmHVQ/edit?usp=sharing

(har tagit mycket fakta från olika hemsidor bl.a deniques hamstrar som jag då vill tacka för infon)

Annons:
HamsternPutte
9/2/18, 12:20 PM
#1

Gud så smart ide verkligen,väldigt bra insats,du är nog mer än redo för att skaffa hamster,Lycka till!

Travis D
9/2/18, 12:22 PM
#2

#1 Tack! 😃

Kex!
9/2/18, 12:45 PM
#3

Tycker att det mesta lätt bra men vill ge lite tips. Du bör ej väcka din hamster om det ej är nödvändigt. Det vill säga att du bör inte väcka din hamster när du kommer hem från skolan. Istället för att köpa 3 kg spån kan du köpa 20 kg år gången det blir billigare i längden. Istället för att använda chinchilla Sand kan du köpa leklåda Sand på byggaffärer det är mycket billigare än från djuraffär. Du kan ge Färskmat oftare än 1 - 2 gånger i veckan. Jag gör det och ingen av mina hamstrar har fått några problem av att jag gör det.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Travis D
9/2/18, 12:59 PM
#4

#3 okej.

HamsternPutte
9/2/18, 1:13 PM
#5

#4 Du kan även göra egen Sand av vanlig sandlåde Sand,det finns en annan artikel av det så lös och gör funkar faktiskt rätt bra tycker jag,kostar inget heller

[Svea&Sabina]1
9/2/18, 1:14 PM
#6

Jag ska också skaffa en hamster, så det här är toppen för mig med :D

Annons:
Travis D
9/2/18, 1:19 PM
#7

#6 😃

#5 Okej! 😂❤️

Kex!
9/2/18, 1:57 PM
#8

Glömde nämna att de är arter ej raser som det stod i din text

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

OreoHamie
9/2/18, 2:54 PM
#9

Haha, kul att du skrev hur mycket hamstern vägde ;) Men ett tips är att köpa begagnade hamstersaker då det blir mycket billigare och du kan köpa allt på samma ställe. Se till att tvätta allt ifall det ser smutsigt ut bara. Du kan till exempel gå med i en facebookgrupp där du bor och lägga ut att du söker saker till hamster. Slår vad om att det finns några där som vill bli av med allt och kan sälja till dig för billigt pris;) Är det tänkt att du ska betala detta med egna pengar?  Jag bor också vid Danderyd ungefär, jag kollade upp Deniques hamsteruppfödning och det verkar kunna dröja några veckor innan du skulle kunna köpa hamster där. Ett annat alternativ kanske är att köpa en i Bromma på ZOO.se? Där är de billigare och du kan ju fråga om någon är tam där. Där kan den kosta typ 200, på Deniques verkade den kosta 700?   Eller förstår jag fel? Sedan undrar jag också vem du skriver till? Är det någon släkting som ska ha hamstern, för det lät inte som att du skulle ha den?

Kex!
9/2/18, 3:02 PM
#10

#9 är inte zoo.se en djuraffär? Man ska helst inte köpa djur från djuraffärer

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

OreoHamie
9/2/18, 3:13 PM
#11

#10 Lika som med uppfödare så finns det dåliga och bra djuraffärer, så det gäller att göra research om affären man köper hamstern på innan. Jag tror att den i Bromma är ganska bra, men är ej säker. Till exempel så finns det förfärliga djuraffärer i USA där de låter barn hålla på med de stackars djuren som de har väldigt små burar till. Hamstern kan vara mindre tam ifall den kommer från djuraffär, men som jag skrev i min tidigare kommentar så kan man fråga personalen där om sånt.

Travis D
9/2/18, 7:19 PM
#12

#10 lite både och (både jag o mamma kmr betala för hamstern) och nej den är skriven till mig och vi kommer antagligen inte skaffa den idag eller imorgon utan om några veckor och kan därför också tänka mig att vänta på en uppfödare för vad jag har läst så är det inte rekommenderat att köpa från djuraffär då man inte vet hur föräldrarnas temperament har varit och hur friska dom var o.s.v så har inget emot att väna, den som väntar på nåt gott väntar aldrig förlänge 🙂

91Marran
9/2/18, 8:22 PM
#13

#12 Så bra att du kan vänta och inte är otålig. Många orkar inte vänta och "måste" då köpa från djuraffär. Så roligt att höra att du är seriös.

Mvh
Mig

Annons:
Travis D
9/7/18, 8:04 AM
#14

#13 jadå =) vill ju verkligen ja en hamster så fort som möjligt (dom är ju så söta) men eftersom vi just nu inte hittat någon som har en kull och så har vi just nu lite ont om pengar p.g.a Foder bristen i Sverige och så den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge =)

Ellrose
10/17/18, 10:54 PM
#15

Toppen att du vill köpa från en uppfödare, man ser redan där att du är seriös. Och du får en hamster som är van att bli hållen och så om du köper från en uppfödare. Och älskar att du skrev ( den som väntar på något gott väntar aldrig för länge) Visst kan zooaffärer har bra hamstrar men man vet aldrig vad dom bär på det kan dyka upp senare också på hamster. Sen är det bra att läsa information på shf där dom skriver vad som är bra att ha och vad som är livsfarlig typ som hamstervadd, mm.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Ellrose
10/17/18, 10:55 PM
#16

Ok, dom flesta zooaffärer tar in från grossister där man avlar hejt vilt, inte lika som i USA mm men fortfarande inte okej enligt min och flera andra syn

( Ellrose Hamsteruppfödning)

OreoHamie
10/18/18, 3:31 PM
#17

Jag kan medge att jag inte är så påläst när det gäller generella djuraffärers avel.

Upp till toppen
Annons: