Annons:
Etikettguldhamster
Läst 480 ggr
Kex!
9/1/18, 1:24 PM

Burströ

Hej! Jag har fått ett litet problem! Jag har alltid under den tid jag haft hamster använt Lättströ från granngården men de är helt slut där och de har ingen aning när det kommer in mer. Försöker just nu hitta något bra jag kan använda under tiden. Såg att de sålde torv spån. Skulle det kunna funka? Funderade på carefresh, alspån men att köpa de blir väldigt dyrt för mig då jag har tre väldigt stora burar där jag har 15 cm spån i varje över hela buren så de sorterna blir drf alldeles för dyra. Så om någon har tips på ett bra och relativt billigt spån eller vet om torv funkar hade jag gärna uppskattat om de vill dela med sig av sina erfarenheter :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Chinesecrestedlover
9/1/18, 1:46 PM
#1

Hej!

Torv är jättedammigt när det är torrt och är oftast lite fuktigt då man köper det = inget jag skulle rekommendera för en hamster. Har det delvis i mina terrarier för att hålla fukt.

Vid ett tillfälle för flera år sedan så skulle jag städa ur ett terrarium som jag ej använt som innehöll torv som torkat, det la sig damm på allt i rummet (inte så kul eftersom det stod i mina föräldrars datarum/kontor = mycket torkande på diverse utrustning som tangentbord och skrivare). Jag hade dessutom ingen mask på mig = jag hostade torvdamm länge efter det samt fick snyta ut damm ur näsan = torde inte vara superbra varken för mig eller om man skulle ha det till ett djur med känsliga lungor (som en hamster t.ex.). 

Har tyvärr inget tips  på vad man kan använda, använder lättströ mixat med carefresh till min hamster (och mina möss). Mixar i carefresh för att det är mjukt och ser fint ut 😃men det är ju ingenting jag skulle vilja ha enbart, eftersom det är väldigt dyrt när man behöver stora mängder. 

Litet tillägg: Jag har kanske visst ett tips kom jag på 🙂 Det finns hampaströ här,  dyrare än granngården men absolut inte lika dyrt som carefresh, kanske kan vara något nu i din "krissituation"?  Man kan ju köpa ganska stora mängder (som det ser ut i alla fall, ekonomipack t.ex.). Annars har jag inga tips tyvärr. 

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/ho_och_stra/hampstro?utm_source=gridclick&utm_medium=small_pet&utm_campaign=hemp_straw&utm_content=button&utm_term=small_straw

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/ho_och_stra/hampstro/hampstro_/279245

Lycka till!

Mvh/Chinesecrestedlover

Kex!
9/1/18, 1:56 PM
#2

#1 Tack så mycket! Ok då använder jag ej torv iallafall. Klarar mig ett par veckor på det jag har.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
9/1/18, 1:56 PM
#3

Är det någon som har någon erfarenhet av att använda Toalätt?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Denna kommentar har tagits bort.
Chinesecrestedlover
9/1/18, 2:11 PM
#5

Hej igen!

#2 Vassego 😃

#3 och #4 Toalätt är ganska hårt men har det som strö i mina råttors toalådor samt som underlag i mina marsvins "hölåda" (där de också gärna kissar, haha…fräscha djur det där). 

Jag skulle inte ha det för något djur som vill gräva för det är så pass hårt så tror inte det skulle bli så bra, håller nog inte formen som tunnlar osv. heller skulle jag tro. 

Tar inte bort lukt speciellt bra heller tycker jag (om det är det man är ute efter) men har det i toalådorna för att det är ganska billigt och inte dammar osv. 

Har det i "hölådan" för att det är så pass tungt att det mesta ligger kvar och inte flyger över hela buren = fastnar inte i fleecen jag har i buren. Om det hamnar på fleecen (någon enstaka som hamnar utanför lådan) så är det ganska lätt att sopa upp/skaka av och fastnar inte som ex. lättströ/carefresh har en tendens att göra. Mössens hängmattor och små fleecebitar (som de har att bädda med) blir ofta helt täckta med strö (som är svårt att få bort) och det var inget jag ville ha hos marsvinen  därav föll valet på toalätt. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Kex!
9/1/18, 7:12 PM
#6

#5 tack igen :) funderade på Toalätt då många verkar använda den men får nog bara hoppas att det kommer in ner lättströ till Granngården!

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Upp till toppen
Annons: