Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 1401 ggr
Elsa Lundholm
8/24/18, 1:29 PM

kommer hon klara sig

hej 

jag läste en tråd om samma problem men hittar inte den igen. min hamster har börja magra. hon är 1,5 år men ser ut att vara en bebis. om man klappar henne med fingret så känner man hennes revben och ryggrad. hon har mat i kindpåsarna hela tiden. min våg är inte den bästa men enligt den väger hon 17 g. jag tror inte det stämmer har vägt 40-45 förut men hon går bara neråt. vi ska ringa till vetrinären. men mamma tycker att vi ska vänta hon vill inte betala i onödan men det är inte i onödan. hon är nu i en mindre Bur med mer vatten (kiwi som jag läste om var uttorkad) och mer mat inget Hjul. jag mår dåligt så fort jag ser henne. hon har hasselnötter och solrosfrön. något mer man kan ge så snälla skriv. behöver hjälp 😭

Annons:
Cireea
8/24/18, 1:35 PM
#1

Är du säker på att det är mat i kindpåsarna och inte tumörer? För det är ett vanligt misstag. Vill bara vara säker. 

Jag tycker inte ni ska vänta med att åka in, om hamstern är sjuk behöver den omedelbar vård. Om det inte finns något att göra är det kanske bättre för hamstern att få somna in. Hamstrar är bytesdjur och visar inte gärna när dom har ont eller mår dåligt, och jag tycker utifrån din beskrivning att det låter som att ett besök hos veterinären definitivt är på sin plats. 

Du kan hälsa din mamma att det faktiskt bryter mot lagen att inte ge hamstern vård om den är i behov av det. Det kan vara värt att tänka på. Sen tycker jag alltid att det är så hemskt när folk väntar för länge med att ge ett djur vård, hellre att man åker in en gång för mycket än en gång för lite. Hoppas du kan få din mamma på andra tankar för det här låter inte bra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
8/24/18, 4:39 PM
#2

Fick hem en hamster som såg ut så. När den fick mitt Foder så repade den sig. Den hade näringsbrist, trots att den fick mat från djuraffär. Sen har jag haft äldre hamstrar som har blivit sådana av åldern. Något borde ha gjorts innan det gick så här långt. Men det är inte ditt fel, så du ska inte må dåligt av det. Det är din mamma som borde ta mer ansvar.

Mvh
Mig

IsabellsHamsterhem
8/24/18, 5:34 PM
#3

Har du möjlighet att köpa Barnmat så gör det, sådana burkar man köper färdiga. Se till så där inte är lök eller mycket kryddor i. Finns där bara med lök i så går det i nödfall. Det kommer hjälpa henne upp i vikt samtidigt som det är lättuggat och ger vätska.
Om hon väger 17g med mat i kindpåsarna när hon tidigare vägt runt 40g så behöver hon vetvård!!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Hamsternsara
8/25/18, 8:07 PM
#4

Det är jag som var ägare till Kiwi som du syftade på! Veterinärbesöket hjälpte - men som du förmodligen vet har hon somnat in, ungefär en månad senare. Dock har anledningen till avlivningen nog inget att göra med ”sjukdomen” hon hade tidigare. Hon fick en hjärnblödning/stroke och därför fick hon somna in. Din hamsters symtom låter väldigt likt Kiwis symtom, så jag skulle råda dig att boka tid hos en veterinär så att det kan kollas upp. Nu i efterhand ångrar jag att hon inte avlivades tidigare, men det kan man inte veta just då. Detta betyder inte att din hamster måste avlivas, men man ska inte vara rädd för att ta beslutet när det väl är dags. Skriv om du har fler frågor!

91Marran
8/25/18, 9:21 PM
#5

Äter hon bra? Tänkte på tänderna.

Mvh
Mig

Elsa Lundholm
8/28/18, 12:46 PM
#6

#3 tack ska köpa Barnmat. med vågen tror jag det va nå fel för dagen vägde hon 26g.

Annons:
Elsa Lundholm
8/28/18, 12:48 PM
#7

#5 hon äter bra. och dricker bra. testat olika mat. från olika märken och blandat.

Elsa Lundholm
8/28/18, 12:56 PM
#8

tack så mycket för all hjälp. tror inte vi kommer behöva åka in med henne hon är redan bättre hon äter och dricker som för. nu väger runt 40g men ska köpa Barnmat. och ha mer koll om hon eller hennes syster går ner för mycket i vikt. hon fick också en mindre Bur så jag kunde hålla koll. hon ska flytta tillbaks till sin stora snart.

HamsternPutte
8/28/18, 9:05 PM
#9

#8 skönt att allt är bra igen,hon kommer nog bli glad över barnmaten🙂

Elsa Lundholm
8/29/18, 1:38 PM
#10

ja det tror jag har aldrig testat

Upp till toppen
Annons: