Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1201 ggr
Ninwe
8/16/18, 10:26 PM

Börja med hjul redan nu?

Hej! I måndags fick jag hem min första hamster, en liten guldhamsterhona, ca 2,5 månad gammal. Hos sin tidigare ägare (som också fött upp henne) bodde hon i en Bur som var ca 50x30cm och med väldigt tråkig inredning. Trots att ägaren sa att hon älskade att gräva och klättra fanns det inga klätterleksaker och bara ett tunt lager strö. Däremot hade hon haft ett Hjul ända sedan start (till en början metallhjul, men sedan i plast). När hon kom till mig fick hon flytta in i en detolf (ca 160x40cm), med djupt strö och med många olika saker att leka med. Dock har hon inte fått något Hjul, eftersom jag har läst här att de inte ska ha det förrän de är fullvuxna. De första dagarna hon var här var hon väldigt skygg, men jag hörde att hon var väldigt aktiv och grävde mycket på nätterna. Igår klättrade hon helt oväntat upp i min hand, från att dagen innan precis ha vågat ta en godisbit ur min hand. Jag tänkte därför erbjuda henne att vara ute i en lekhage en stund idag, men hon verkade mest stressad och sprang bara runt längs kanterna. När hon sedan kom tillbaka till buren försökte hon klättra upp på mina armar så fort jag stack ner en hand och i skrivande stund springen hon fram och tillbaka i buren och klättrar bokstavligt talat på väggarna. Borde jag ge henne ett Hjul trots att hon är så ung? Det kan ju hända att hon hade hunnit vänja sig vid det hos den tidigare ägaren, så att hon har en massa överskottsenergi nu. Det känns inte alls bra att se henne springa omkring och försöka hitta vägar ut… Hoppas att någon orkade läsa igenom allt min svammel och kan komma med tips! Mvh, Ninni

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
Cosmonautens
8/17/18, 3:05 PM
#1

Ja antingen ger du ett Hjul, eller så fixar du inredningen i buren så hon har något att göra. Så som att gräva, leta mat i spånet, gnaga mm :)

Ninwe
8/17/18, 3:19 PM
#2

#1 Jag kan inte komma på fler grejer nu.. Hon har en del med djupt spån, där hon ofta gräver, tunnlar broar, saker att klättra på, tuggleksaker och annat ätbart utspritt i buren. Kom dock på efter att jag skrev inlägget igår att hon fick lite Barnmat för första gången igår kväll. Kan det vara så att hon fick nån sorts kick av det? Får hålla lite koll på henne de närmaste dagarna. Om hon inte är lika sprallig då så var det nog på grund av maten. :P

Hälsningar,
Ninni :-)

BicaFokus
8/17/18, 8:02 PM
#3

Jag har gett min hamster på 2,5 månader ett hjul:) Beror ju också på hur mycket hon väger. Min hona väger 154 gram så hon väger ganska bra:)

Ninwe
8/17/18, 8:54 PM
#4

#3 Jag trodde det hade med hur väl utvecklad ryggraden var? Men jag provar nog med ett Hjul då, så får vi se om hon trivs bättre. Tack för svar! :)

Hälsningar,
Ninni :-)

91Marran
8/17/18, 9:44 PM
#5

#4 Du ska ha ett Hjul så att ryggraden är rak. Eller så rakt det går. Tänk på att hjulet inte får vara för smalt. Tic tac Hjul är det bästa.

Mvh
Mig

Ninwe
8/17/18, 11:30 PM
#6

#5 Tänkte prova ett sånt här först, eftersom det är det enda som finns i djuraffären där jag bor. Sen beställer jag nog ett trähjul så småningom. :-) https://www.djurmaxi.se/trixie-hamsterhjul-med-lock-28-27689.html

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
HamsternPutte
8/18/18, 12:39 AM
#7

#6 Dem hjulen är väldigt bra så köp dem

Ninwe
8/18/18, 8:23 AM
#8

#7 Det låter bra! Det känns skönt att det går att gå upp ännu en storlek också, utan att behöva byta modell.

Hälsningar,
Ninni :-)

Upp till toppen
Annons: