Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2217 ggr
Ninwe
2018-08-01 22:47

Göra egen hamsterblandning

Hej! Inom kort ska jag äntligen skaffa min första hamster, efter flera år av längtan (och research). Efter att ha varit kaninägare i flera år har jag svårt att lita på färdigköpt djurfoder, så min plan är därför att istället blanda eget Foder. Men först vill jag givetvis dubbelkolla med er som har lite koll. Jag har förstått att blandningen bör innehålla olika sädesslag, någon form av fröblandning samt någon proteinkälla. Har dock inte lyckats hitta någon färdig fröblandning som inte innehåller linfrö, vilket jag har förstått inte är särskilt nyttigt? Just nu ser min plan ut så här: 2dl axa grynblandning 1dl hundmat (tänkte ta av hundarnas torrfoder) 1/2dl hirsfrö 1/2dl kanariefrö Några matskedar pumpakärnor 1dl färdig pellets Det skulle ge ca 5 dl färdig blandning. Är det något ni tycker bör förändras. Som källa till fett har jag tänkt mig solrosfrön, men tänkte blanda i några stycken separat vid varje fordring istället för att lägga det direkt i blandningen. Har förstått att det inte är nyttigt i för stora mängder, men tror att det på så sätt är lätt att hålla koll på mängden. Vilken pellets skulle ni rekommendera? Jag har bra erfarenhet av märkena oxbow och selective. Är deras hamsterpellets något att ha? Är det ens klokt att ha både hundmat och pellets, om båda innehåller animaliskt protein? Är det någon annan sorts frö som jag bör komplettera med? Ser fördelningen vettig ut? Givetvis kommer jag att kompletta med färskfoder. Jag kan tillägga att det gäller guldhamster. Tack på förhand! Mvh, Ninni

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
Chinesecrestedlover
2018-08-01 23:12
#1

Hej!

Tips är att läsa på denna sida, det står om hamsterns näringsbehov (vilka värden de ska ha osv.): 

http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster/foder-och-mat-18550626

Annars är det bästa färdiga fodret på marknaden Bunny Hamsterdröm som finns här: https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/bunny/hamster/343223

Vad gäller pellets så är Oxbow Essentials Hamster & Gerbil Food och Versele-Laga Complete Hamster & Gerbil bäst. 

https://animail.se/essentials-hamster-and-gerbil-food

https://www.arkenzoo.se/versele-laga-complete-hamster-gerbil?42672

Lycka till med hamstern 🙂

Mvh/Chinesecrestedlover

Ninwe
2018-08-01 23:28
#2

#1 Tack! Ja Bunny hamsterdröm har jag varit inne på, men så är det det där med linfröna. Efter att ha läst varenda tråd jag kan komma över här på iFokus har jag fått uppfattningen att det är något ämne i det som är giftigt för hamstrar? Eller har jag fått det om bakfoten? Hur väl håller sig Foder med mjölmaskar, vilket väl är en färskvara? Eller de kanske är torkade eller liknande i ett sånt här Foder?

Hälsningar,
Ninni :-)

Kex!
2018-08-01 23:43
#3

Jag ger Bunny HamsterDröm basic och jag har aldrig haft problem med det, mjölmaskarna är torkade.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Chinesecrestedlover
2018-08-01 23:44
#4

#1 Linfrön innehåller mig veterligen typ. blåsyra eller nåt som är giftigt, ja…men bara i för stor mängd (om jag förstått det rätt). Jag ger linfrön (små mängder) till mina möss och råttor utan problem (blandar deras torrfoder själv) och Bunny Hamsterdröm till min Guldhamster. 

Linfrön = blåsyra = giftigt för alla, inte bara hamstrar, men som sagt (vad jag vet) endast om man äter för stora mängder och om jag förstått rätt så är krossade sämre än hela (ger mina djur hela linfrön i smååå mängder). 

Mjölmaskarna i fodret är torkade och håller sig bra. Levande skulle inte fungera så bra i torrfoder, haha (de skulle äta upp fodret själva)😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Ninwe
2018-08-02 07:24
#5

#4 Haha ja det lät ju lite logiskt faktiskt! :P Fungerar Bunny hamsterdröm som ett komplett Foder? Det är inget man behöver komplettera med? (Förutom färsk mat förstås)

Hälsningar,
Ninni :-)

91Marran
2018-08-02 09:32
#6

Hur ser värdena ut på blandningen?

Mvh
Mig

Annons:
Ninwe
2018-08-02 09:35
#7

#6 Menar du den jag i så fall hade blandat själv? För det är just det jag behöver hjälp med. Lyckas inte räkna ut procentsatserna, vilket var anledningen till att jag bad om hjälp här, för att veta att allt stämde. Men finns det redan en färdig blandning (Bunny hamsterdröm) som många har goda erfarenheter av så provar jag nog den först. Värdena på den kan du läsa i länken i en tidigare kommentar. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

91Marran
2018-08-02 09:47
#8

Jag har också hört att den är bra :) Ta hjälp av någon och lägg in värdena från din blandning i ett Excelark. Då kan du "lätt" räkna ut fodret. Eller ja lättare. Det gör jag och det fungerar superbra. :)

Mvh
Mig

Ninwe
2018-08-02 10:42
#9

#8 Tack för tipset!

Hälsningar,
Ninni :-)

Upp till toppen
Annons: