Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1258 ggr
blurrysam
2018-08-01 11:18

Hjälp han äter silikonet!

Hej! Jag har haft min hamster i några månader. För ett tag sen upptäckte jag att han biter och äter silikonet runt akvariets kanter, har läst att hamstrar oftast inte äter det utan bara tuggar bort det men har bara hittat några bitar silikon och därför tror jag att han faktiskt äter det. Hur farligt är det? Tänker att han kanske kan bli förstoppad? Och hur ska jag få honom att sluta? Har läst allt jag hittat om folk med samma problem och de tips jag sett är att ge honom mer tuggleksaker, ge honom ett Hjul och ge honom mer tid utanför buren. Grejen är den att han har jättemycket tuggleksaker och köpte även fler men det hjälper inte. Och ett Hjul har han också som han använder flitigt. Han får dessutom komma ut ur buren minst en timme varje dag. Buren är inte heller i minsta laget, 130x60 cm. Jag tror jag behöver täcka akvariets kanter med något men vad? Någon som har en bra lösning? / Sam

Annons:
Avah
2018-08-01 11:54
#1

Ta bort silikonet

Cireea
2018-08-01 13:20
#2

Jag har för mig att silikonet inte är farligt. Sen tror jag inte att hamstern alls äter det utan snarare biter på det så bitarna blir allt från stora till pyttesmå. Jag tror inte du behöver oroa dig över huvudtaget! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Avah
2018-08-01 13:21
#3

#2 Dem kan väl boa med det?

Cireea
2018-08-01 13:22
#4

#3 Vad gör det om hamstern boar med silikonet? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Avah
2018-08-01 13:23
#5

#4 Inget :) Jag frågade ifall hamstern kunde boa med det 🤪

Cireea
2018-08-01 13:24
#6

Klart dom kan, men jag tror dom föredrar något mjukare och mysigare 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
IsabellsHamsterhem
2018-08-03 02:53
#7

Silikonet är ofarligt så du behöver inte oroa dig :) Små bitar silikon försvinner lätt i ströt så hade varit konstigt om du faktiskt hittade bitar.

Att hålla en hamster nöjd är otroligt svårt även om den har Hjul, får komma ut länge och har mycket att göra. Oavsett så är de oerhört aktiva djur och är gjorda för att springa mycket mer. Försök främja andra beteenden genom att t.ex göra aktivitetsleksaker, strö ut maten i buren så den får leta eller t.ex plantera gräs i en skål med jord och sätt ner :) Lättast gräs att så är vete och havregräs, det lägger man bara i jord och sedan vattnar så växer det rättså fort och hamstrarna älskar det :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Kex!
2018-08-03 09:48
#8

Jag har haft samma problem men mina börjar tröttna på att gnaga på silikonet efter några dagar :)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: