Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen Guldhamster avel,genetik,uppfödning,guldhamster hälsa,beteende,kosthållning,guldhamster Campbells avel,genetik,uppfödning,campbells hälsa,beteende,kosthållning,campbells

Kinesisk avel,genetik,uppfödning,kinesisk hälsa,beteende,kosthållning,kinesisk Roborovskis avel,genetik,uppfödning,roborovskis hälsa,beteende,kosthållning,roborovskis Rysk-vintervit avel,genetik,uppfödning,vintervit hälsa,beteende,kosthållning,vintervit Hybrider avel,genetik,uppfödning,hybrider hälsa,beteende,kosthållning,hybrider Hamster burar,tillbehör,inredning bildtråd utställning tävlingar minneslund andra-djur off-topic sajten,ifokus säljes,köpes,erbjudes,sökes övrigt
hälsa,beteende,kosthållning,campbells

Tjock hamster

2018-07-25 13:09 #0 av: Idahamstern

Hej!
Jag har en campbells dvärghamster som är väldigt överviktig, hon väger nästan 70 gram. Fodret jag använder är inte alls fett, så jag förstår inte hur hon har blivit så tjock. Men hon brukar sitta i matskålen väldigt ofta.
Har någon några tips på något bra foder som är bra för tjocka hamstrar?
Hon har ett hjul som hon springer i ibland, men hon springer inte så snabbt.
Hur kan man göra för att få henne att gå ner i vikt?

Anmäl
2018-07-25 14:37 #1 av: 91Marran

Vad är näringsvärdet på fodret?

Anmäl
2018-07-25 15:05 #2 av: Hamstern puff

Vad heter fodret?

Anmäl
2018-07-25 15:22 #3 av: Idahamstern

Jag använder det här fodret

Anmäl
2018-07-25 21:29 #4 av: 91Marran

Hur det värdena ut? Du sa att det inte var så fett, så tänkte om jag fick ett värde så är det lättare att hitta ett nytt foder.

Anmäl
2018-07-26 10:06 #5 av: Idahamstern

Det innehåller 1,2 % oljor och fetter.

Anmäl
2018-07-26 13:44 #6 av: 91Marran

Det är på tok för lite. Du bör ligga på 3,5 i fett minst tycker jag. Hur ser de andra värdena ut? Kolhydrater och protein kan också göra att den går upp i vikt.

Anmäl
2018-07-29 11:20 #7 av: Idahamstern

Jag ger ju andra feta saker ibland också, t.ex solrosfrön och nötter.
Det står bara vad fodret innehåller och inte något om näringsvärdet.

Anmäl
2018-07-29 12:45 #8 av: 91Marran

Då hade jag bytt foder. Då vet man ju inte alls om hamstern får i sig vad den behöver. :)

Anmäl
2018-07-29 13:17 #9 av: Kex!

Testa Bunny HamsterDröm basic

// Lova

Medarbetare Hamster Ifokus 

Anmäl
2018-07-29 14:10 #10 av: Idahamstern

Ok, tack:)

Anmäl
2018-07-30 22:58 #11 av: Tsunamis

Hur ofta fyller du på med ny mat? Låter som din dvärg bara äter det godaste och struntar i resten. Jag hade bytt till pellets Hamster Complete eller Selective Hamster.

MvH   SE-Tsunamis   hemsida   ~   email   ~   Facebook
Sajtvärd på Gerbiler ifokus
Admin på Möss samt moderator på hamster och gerbil som sällskapsdjur

Anmäl
2018-07-31 09:19 #12 av: Idahamstern

Jag försöker att bara fylla på när hon och den andra hamstern i buren har ätit upp allt,
Men dem pillar ut det godaste fortfarande. Det finna några bitar i fodret som de inte äter. Jag har testat hamster complete men den vill de inte äta. Men jag kan testa det andra fodret:)

Anmäl
2018-08-03 02:56 #13 av: IsabellsHamsterhem

Fodret du har är för guldhamster, vilket gör att det innehåller en hel del socker. Vilket gör att din hamster kommer gå upp i vikt även om fettmängden inte är så hög.
Byt till ett sockerfritt foder, som #11 skrev, antingen ett pellets eller som #9 skrev, en musli som är gjord för dvärghamstrar :)

T.ex Bunny Hamsterdröm Dvärghamster Expert är ett väldigt bra foder, även Oxbow pellets för hamstrar är ett bra pellet :)
Jag beställer mat från tyska Mixerama till mina och det är specialfoder för varje art som har gjort att mina håller mycket bättre vikter än tidigare!
Lycka till!

Anmäl
2018-08-03 09:19 #14 av: Idahamstern

Tack för alla svar!
Jag ska testa några av fodrerna ni tipsade om:)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.