Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1467 ggr
Niphi
7/19/18, 2:55 PM

Våra dvärghamstrar har fått ungar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! I förrgår skrek vår hamster hona till och jag sprang genast till buren..hon hade precis fött 7 ungar. Efter en stund bara hon ut en av dem och släpade ner på bottenvåningen och lämnade den lille där…sååå hemskt. Känner sig ju helt maktlös. Har ni några tips om mat, städning etc. alla tips om hur man ska göra för att vår lilla tjej och hennes ungar ska må så bra som möjligt är mer än välkomna.

Annons:
91Marran
7/19/18, 3:34 PM
#1

Lägg in ungen i boendet igen.

Mvh
Mig

Cosmonautens
7/19/18, 3:36 PM
#2

Om du lägger in ungen är det viktigt att du tar en sked eller något i buren utan din doft då hamster mamman kan lämna ungen eller till och med äta upp den om den har en annan doft. Dock om du har en god relation till hamster mamman är det mindre risk att hon lämnar ungen eller äter upp den då hon vet att du inte är något hot.

Cosmonautens
7/19/18, 3:46 PM
#3

Mata mamman med proteinrik, näringsrik mat. Som mjölmaskar, nötfärs, Barnmat, grönsaker osv. Det är även bra när ungarna börjat knatta runt i buren strö runt lite mat och även ge barnmat/grönsaker till dem. Dock inte så mycket då det är bra om de vänjer sig först. Städa lite smått efter 2 veckor, plocka bort kiss, bajs, blod, ge lite fräsht toalett papper till boet. Inredningen ska även vara barn säker, ta ut Hjul, leksaker som kan göra illa någon liten unge. Byt vatten till vattenflaskan och sätt den längre ner så ungarna når till den. Ha inte vattenskål då ungarna kan trilla ner och drunkna. Buren ska även stå på ett tyst ställe, jag hade min Bur i mitt rum då jag vet att folk inte springer i mitt rum, hamstrarna kan få det lugn och ro och även jag kunde hålla koll på dem. Förlåt om min text är lite luddig, fick nyss reda på ett tråkigt besked. Men är super glad om jag kommer till nytta, om du har fler frågor så svarar jag mer än gärna! :)

IsabellsHamsterhem
7/19/18, 10:20 PM
#4

Separera även föräldrarna om inte det redan är gjort, och förbered dig på en till kull om ca 18 dagar om de ännu inte blivit separerade :) Lycka till

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: