Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 1842 ggr
Tusseen
7/2/18, 11:45 AM

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om detta är något farligt? Han har inte haft såna här ”bölder” förut. Är ganska orolig. Han äter, dricker och springer i sitt Hjul fortfarande. Fyller två år 8 juli. Snälla svara :( Kan ta tydligare bild om det önskas.

Annons:
Nattis & Pepsi
7/2/18, 12:05 PM
#1

Ser inte så bra skulle du kunna ta en till bild?😊

Tusseen
7/2/18, 12:15 PM
#2

Absolut ☀️ kommer på kvällen ska till är hos en kompis nu :)

91Marran
7/2/18, 12:29 PM
#3

Åk till veterinären istället för en kompis

Mvh
Mig

Tusseen
7/2/18, 12:37 PM
#4

#3 ?

Tusseen
7/2/18, 12:38 PM
#5

Jag åkte inte till kompisen för att kolla om det var nåt ”fel” på honom utan jag åkte till kompisen för att vi skulle va. (Är 11 år)

91Marran
7/2/18, 1:23 PM
#6

Nä det fattade jag med, men hamsterns mående borde vara viktigare än en kompis. Om du förstår vad jag menar. Menar inget illa. Vill bara att du prioriterar rätt.

Mvh
Mig

Annons:
Tusseen
7/2/18, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hoppas denna bild var bättre. Har ringar in så det blir tydligare. :)

Tusseen
7/2/18, 8:27 PM
#8

”Bölden” är inte vad jag känner fylld med mat utan den är för mesta dels hård. Jätte tacksam för svar :)

Tusseen
7/2/18, 8:35 PM
#9

Han väger 67 gram och är köpt på djuraffär Arken Zoo. (Snälla kommentera inte någonting om att jag köpte honom från djuraffär, är medveten om att det var fel :(

Nattis & Pepsi
7/2/18, 8:45 PM
#10

Tycker du ska ringa veterinär och fråga😬

Tusseen
7/2/18, 8:49 PM
#11

#10 okej det ska jag göra :)

Cosmonautens
7/3/18, 9:05 AM
#12

Ser ut som en tumör:/

91Marran
7/3/18, 9:24 AM
#13

#12 Det tycker jag med. Jag hoppas att veterinären opererar. Här gör de det, men inte överallt.

Mvh
Mig

Annons:
alice_holmberg
7/3/18, 10:36 AM
#14

#12 har hamstrar päls på tumörerna?

Sara87
7/3/18, 10:44 AM
#15

#14 Ja. Tumören växer under huden på hamstern och töjer ut huden.

Tusseen
7/3/18, 10:46 AM
#16

#13 ska ringa veterinär idag och fråga. Men tkr du det är värt att operera? Han fyller två om några dar och tänker om han typ inte vaknar efter opereration elr liknande.

EmiCar
7/3/18, 12:00 PM
#17

#16 Att operera är alltid en stor risk, att söva små djur brukar resultera i att djuret ej klarar sig. Så en nästan två årig hamster tycker jag du, sorgligt nog, borde ta bort. ❤️

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Tusseen
7/3/18, 12:22 PM
#18

#17 okej, men 100% är det ju inte än iaf att det är en tumör, vi ska fråga veterinär ❤️

91Marran
7/4/18, 3:25 PM
#19

Hur har det gått?

Mvh
Mig

Tusseen
7/4/18, 4:09 PM
#20

Eftersom jag inte kan ringa veterinären själv så måste mamma vara med. Min pappa har varit borta på hotell och min mamma jobbar än så länge. Vi ska försöka hinna ringa in till veterinär ikväll.

Annons:
Nattis & Pepsi
7/5/18, 7:48 PM
#21

Hur har det gått?

Tusseen
7/6/18, 2:23 PM
#22

Vi har ringt till veterinär och hon sa att det var svårt att avgöra vad det var och att det inte kommer utsätta hamstern för någon operation eller liknande då han är ganska gammal. Och så länge han springer i sitt Hjul, äter med aptit och dricker så mår han bra sa hon. Alltså skulle vi inte komma och kolla upp det. Om vi märker att han börjar på dåligt av det får vi se vad vi kan göra åt det, avlivning eller kanske om det finns någon medicin. Hoppas verkligen att han fortsätter att må bra! :)

Emouse
7/11/18, 11:57 AM
#23

Jag skulle inte vänta med att tyvärr ta bort hamstern, jag skulle göra det ganska omgående. Risken tyvärr väldigt stor att det är en tumör av något slag och smådjur är väldigt bra på att dölja just smärta. Det är inte snällt mot hamstern att den går runt med den knölen och den är förmodligen i vägen för honom. Tråkigt beslut att ta men det skulle behövas.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

91Marran
7/11/18, 5:48 PM
#24

#23 Håller med dig! Hade en hamster i samma läge som jag fick ta bort då knölen var i vägen och troligtvis så döljde hon smärtan.

Mvh
Mig

Tusseen
7/11/18, 9:17 PM
#25

#23 men han har två knölar (på båda sidorna) syns antagligen inte så bra på bilden. Tänker att det kanske inte är tumörer då eftersom det är två typ likadana. Den ena är lite större än den andra, men är det verkligen vanligt att de får två tumörer? Jag tror iaf inte att det är det.

Emouse
7/11/18, 10:00 PM
#26

#25 Inte helt säkert att det är tumörer, njurarna kan ha lagt av eller diverse sjukdomar och har det inte gått över helt på denna tid som ditt inlägg funnits så kommer det inte troligtvis inte återställa sig heller. Ta hamstern till veterinären för undersökning eller avlivning, inte okej att den får gå så länge utan vård med dessa knölar.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Tusseen
7/12/18, 8:31 AM
#27

#26 men denna veterinär vi pratade med sa att det inte var aktuellt att ta hamstern till veterinär, hon sa att det inte fanns något att göra och att han antagligen mådde hyfsat bra om han sprang, åt och drack. Jag vill verkligen inte avliva honom, det kanske bara är något litet fel som han inte ens bryr sig om. :( Det ser verkligen ut som han inte bryr sig, jag vet att dom ofta döljer sånt men tänker att hans skulle väl inte springa i sitt Hjul om han hade ont eller mådde dåligt.

Annons:
Tusseen
7/12/18, 8:36 AM
#28

#26 jag läste ett inlägg om att det kunde få som bölder på kinderna om de hade ätit något kladdigt. Alltså att det typ fastnat där och blivit som en infektion eller något liknande. Sen stod det också att om detta uppstod så kunde mak behandla det med lite antibiotika och då skulle det lösa sig. Tror ni att det kan vara detta? Eftersom att det hamstrar och han har knölar på båda sidorna, så låter ju detta mer rimligt än att det är (två) tumörer. Han har nämligen ätit banan förut, visserligen bara ytterst ytterst lite men det kan ju ändå ha fastnat. Vad tror ni?

Zachis
7/12/18, 9:08 AM
#29

Att åka med en liten gammal hamster till en veterinär är väldigt stressamt och är inget du vill göra i onödan. Sjuka små djur drar sig undan och blir skygga. Så länge hamstern ser glad och pigg ut, äter och dricker och beter sig helt som vanligt så avvakta precis som veterinären sa. 

Du kan ju ringa och rådfråga veterinären angående infektion, men antibiotika är inte så snällt mot ett gammalt djur heller. 

Börjar hamstern att bete sig konstigt och få ont är det nog dags att säga hejdå. Hoppas det blir bättre

Tusseen
7/12/18, 8:38 PM
#30

#29 okej :)

Tusseen
7/15/18, 9:40 AM
#31

(Uppdatering) Hans bölder har enligt min mamma nu blivit större så vi har bestämt oss för att åka till vetrinären under någon dag nästa vecka för att kolla upp vad det kan vara. Visst så blir hamstern stressad men han har börjat sluta med att springa i hjulet och det känns inte som han mår bra längre. Han äter och dricker fortfarande med aptit men kan inte komma igenom rör eller hus från djuraffärer. Så vi har fått göra en större öppning genom att såga i hans hus eftersom han inte kunde komma in i det. Hoppas att det kommer gå bra men antagligen så kommer det ju gå super super dåligt :(

91Marran
7/15/18, 11:24 AM
#32

Varför vänta tills nästa vecka? Han behöver hjälp nu! Enligt lagen så måste han få vård nu direkt helst i förrgår.

Mvh
Mig

Emouse
7/15/18, 11:41 AM
#33

Vänta inte! Åk till veterinären snarast, enligt lag är dina föräldrar skyldiga att ge hamstern vård. Hamstern kan omöjligt må bra när det gått så mycket överstyr.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Tusseen
7/15/18, 2:03 PM
#34

#32 jag är inte hemma, så jag kan inte åka till vetrinären föräns imorn eller övermorn.

Annons:
Tusseen
7/15/18, 2:04 PM
#35

#33 jag är ledsen men jag måste vänta tills jag är hemma, och nu är jag inte det.

91Marran
7/15/18, 2:09 PM
#36

Är det ingen hemma som kan åka med den?

Mvh
Mig

Tusseen
7/15/18, 2:14 PM
#37

#36 tyvärr inte, mina föräldrar är här med mig :(

91Marran
7/15/18, 4:06 PM
#38

Vem vaktar hamstern?

Mvh
Mig

Tusseen
7/15/18, 5:23 PM
#39

Ingen, vi har bara varit borta nu under dan.

Tusseen
7/15/18, 5:30 PM
#40

Vi ska iaf ringa imorn (de har stängt idag) och försöka få en tid så snabbt som möjligt. Det är ganska svårt att få tid direkt typ samma dag eftersom de flesta har semester.

91Marran
7/15/18, 6:04 PM
#41

Så bra att ni tar er dit i morgon. :)

Mvh
Mig

Annons:
Emouse
7/15/18, 7:23 PM
#42

Bra att ni ska åka så fort som ni har möjlighet till!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Tusseen
7/16/18, 12:17 PM
#43

Tror ni att det kan vara det här? (På bilden) Han har träffat en annan hamster mellan två galler och de gillade inte varandra, alltså fick vi lägga in de i burarna igen, men den andra hamstern kanske ändå har hunnit skada min på något sätt? Så att det blivit en infektion som det står på bilden? Vad tror ni?

Tusseen
7/16/18, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44
91Marran
7/16/18, 12:40 PM
#45

När fick ni tid till veterinären?

Mvh
Mig

Tusseen
7/16/18, 2:37 PM
#46

#45 vi har ringt in och försökt boka tid, men den veterinär vi tänkte boka hade stängt så vi fick ringa in till annan och boka, men de sa att om han är så gammal så oavsett om de gjorde en undersökning så skulle de inte göra något åt det förutom eventuell avlivning. De sa också att vi skulle avvakta med avlivning om han springer i hjulet och äter med aptit osv. Om man slutar att springa i hjulet måste vi ta beslutet att avliva honom, eller om vi ser att han börjar må sämre.

Bambuhamster
7/16/18, 9:17 PM
#47

Ring till flera veterinärer. Det ser inte bra ut :(

Tusseen
7/16/18, 9:51 PM
#48

#47 vi har nu antagligen bestämt oss för att avliva honom. Han har även fått ett sår på magen eller något, kan skicka bild om ni vill det. Vi kommer inte att avliva honom nu på stört eftersom han ser glad och pigg ut mm, men snart tyvärr :(

Annons:
91Marran
7/16/18, 10:05 PM
#49

Varför vänta? Ni bryter mot lagen! Jag hoppas att dina föräldrar inte skaffar fler djur. Jag lägger Inte detta på dig utan dina föräldrar.

Mvh
Mig

Bambuhamster
7/16/18, 10:31 PM
#50

Avlivar ni själva eller hos veterinär? Så synd :(

Tusseen
7/17/18, 10:28 AM
#51

#49 men han ser pigg o glad ut ju, varför lägger du det på mina föräldrar? De är inte deras fel, de har sagt att jag bestämmer när, men vi hittar ingen veterinär som har öppet :( Varför bryter vi mot lagen förresten? Han lider inte vad jag ser, för om han led så skulle han inte springa i sitt Hjul och äta med så god aptit som han gör. #50 vi avlivar hos veterinär.

Tusseen
7/17/18, 10:35 AM
#52

#49 mina föräldrar säger att de tkr vi ska avliva honom och vi ska boka tid idag, så du behöver verkligen inte lägga detta på mina föräldrar, lägg det isf på mig om du tvunget måste lägga det på någon.

Tusseen
7/17/18, 10:36 AM
#53

Förresten, som jag skrev tidigare så har han ett ”sår” på magen typ som är brunt, vet ni vad det kan vara? Skriv gärna om ni vet elr om jag ska skicka en bild på det.

91Marran
7/17/18, 11:04 AM
#54

Kan det vara doftkörtlen som är inflammaerad?

Mvh
Mig

Emouse
7/17/18, 2:37 PM
#55

#53 Kan vara att han inte kommer åt att tvätta sig och magen är det enda stället han når till och övertvättat så att det blivit ett sår.

Tycker verkligen att ni gör bra i att boka tid för avlivning, även om han äter så påverkar knölarna honom och gör att han inte kan leva som normalt.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Annons:
Tusseen
7/17/18, 7:13 PM
#56

#55 Ja, det känns inte så schysst längre att låta honom leva med den framtiden han har :( Så himla tråkigt bara :( Det kan säkert vara så att han har övertvättat sig där.

Tusseen
7/17/18, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57
91Marran
7/17/18, 10:56 PM
#58

Tvätta bort det gula. Det kommer från doftkörtlen. :)

Mvh
Mig

Tusseen
7/18/18, 8:27 AM
#59

#58 okej :)

Nattis & Pepsi
7/25/18, 12:36 PM
#60

Hur har det gått?💗

Tusseen
7/25/18, 2:59 PM
#61

Han har fått somna in, veterinären var väldigt trevlig, men när han skulle få sömnmedel (så att han inte skulle bli stressad när han skulle få sprutan) så somnade han aldrig. Han kanske kände att någonting var på tok och därför kämpade på och försökte vara vaken. Stackars liten :( Till sist somnade han iaf någorlunda (efter typ 45 min) och fick sprutan. Sen begravde vi honom på en djurgård där andra djur låg som var begravda, så nu är han iaf inte ensam. Vi la en stor sten också på så att inget rovdjur ska ta honom. Idag ska jag fixa lite fint med blommor o så också. Rip Tussen 16 08 08 - 18 08 24 💔

Tusseen
7/25/18, 3:00 PM
#62

Vetrinären sa också att han var jätte mager och att knölarna som var tumörer tog all hand energi.

Annons:
Nattis & Pepsi
7/25/18, 3:05 PM
#63

R.I.P Tussen❤️ 🥀

Upp till toppen
Annons: