Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 971 ggr
Kex!
6/27/18, 12:02 PM

Genetik

Jag planerar på att ta en kull mellan två av mina hamstrar och försöker just nu räkna ut vilka färger som kan tänkas komma. Eftersom att jag inte är jätte bra på genetik även fast jag hela tiden försöker lära mig mer vill jag gärna veta vad ni mer erfarna uppfödare, eller helt enkelt intresserade av genetik  tror kan komma.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Kex!
6/27/18, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Honans stamtavla

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
6/27/18, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hanens stamtavla

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[moizoro]
6/27/18, 5:16 PM
#3

Finns både chans till lång och korthår iallafall vad jag ser!

Kex!
6/27/18, 5:48 PM
#4

Jo, det finns då en är Kh och den andra Lh. Kategori 1,3 och kanske även 5 och vid "otur" 2 (tror den är svart)

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

[moizoro]
6/27/18, 5:54 PM
#5

#4 Kommer du sälja ungarna?

Kex!
6/27/18, 7:40 PM
#6

Kommer spara en :) antagligen en hane

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Annons:
Kex!
6/27/18, 7:40 PM
#7
Granja Del Toro
6/27/18, 7:58 PM
#8

Du skall nog ta och lana in en annan hane da din hane har silver i sig. Passar inte till en hona som har syskon med morkgra i sig och som eventuellt bar pa morkgra.. Ett tipps ar att fraga Exentrions. Hon avlar pa gul och svart baserat och hon kanske har nagon utan silver hos sina hanar. Hon bor ju inte sa langt fran dig.

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Kex!
6/27/18, 8:31 PM
#9

Men silver är väl ett dominant anlag som ej kan bäras? Eftersom varken Castor eller hans föräldrar är silver kan väl inte han vara en silverbärare

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Granja Del Toro
6/27/18, 9:41 PM
#10

#9 Jag skulle inte gora det. Jag har fatt silvergra fast inte foraldrarna varit det. Men da har en eller tva av far och morforaldrarna varit det. Och efter som Carstors bade farfar och farmor ar silver och deras far och morforaldrar sa skulle jag nog avsta fran att gora den mixen. Allfor mycket silver fran Castors pappas sida.  Sa jag skulle rekomendera lana in en fin hane fran exentrions som inte har silver. Men kolla med henne forst. 🙂

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Granja Del Toro
6/27/18, 9:47 PM
#11

#9 Exentrion's Abarinom skulle vara en perfekt avelshane att lana att para Lilith med. Han ar gul KH och inte ett anda silver i sin stam. Sa honom skulle jag sattsa pa at Lilith. Da skulle du fa en massa vackra farger och teckningar👍 Han ar dessutom fodd I mars, sa i perfekt alder for avel, nar du skall para Lilith. Sa skulle jag vara du skulle jag prata med Monica om att fa lana honom till avel for att para Lilith med. Eller att lamna lilith dar tills hon ar parad och hemta hem henne 3 dagar efter parningen, for att vara saker pa att hon ar draktig. 😉

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Kex!
6/27/18, 10:11 PM
#12

Jo men han är gul och jag vill helst ha en creme baserad avel

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
6/27/18, 11:01 PM
#13

Silver kan inte bäras och då Castor inte är silver så kan det inte komma några silver-bebisar i kullen. 🙂 Om man får silver i en kull då föräldrarna inte anser sig vara silver så är föräldrarna felreggade och minst en är silver. 

Mörkgrå är dessutom en recessiv gen och behövs i två uppsättningar för att komma, då Castor inte har mörkgrå i sin stam så kommer det inte komma någon mörkgrå alls. 😎

Jag ser därför ingen problematik att använda någon silverbaserad hamster om det är vad Kex! nu hade velat. Och att använda Castor är dessutom inga som helst bekymmer då båda hans föräldrar är Sobel så det finns ingen risk för att han ska vara felreggad. 

Sen är det här min högst personliga åsikt, men jag tycker det är lite fräckt att försöka "ta över" någons avelsplaner. Kex! vill avla cremebaserat, och då ska hon få göra det också.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Kex!
6/27/18, 11:03 PM
#14

Även fast färgerna är viktiga så är temperament det viktigaste för mig och min hane har ett underbart temperament vilket än anledningen till att jag helst vill använda honom till kullen

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Cireea
6/27/18, 11:05 PM
#15

Färgernas betydelse kan ha en större eller mindre roll, allt beror på situationen. Färgavlar man så har färgerna givetvis stor roll i avelsplanerna och man måste tänka sig för noggrant hur man avlar. Avlar man inte för färger utan för något annat (temperament eller typ som exempel) så brukar färgerna ha en betydligt mindre roll i sammanhanget.

Sen måste man givetvis tänka på att inte para "fel" färger med varandra osv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Granja Del Toro
6/28/18, 1:30 AM
#16

Jag har inte forsokt ta over nagot! Jag har bara sagt vad de har gjort har och hort, att man inte skall blanda silver med morkgratt! Men da ar det ju inte sa farligt! Har bara hort fran vissa uppfodare har i Finland, sa da har jag antagit att det ar inte lagligt eller ratt att ha silver och morkgra mixade! Om det ar sa med silver, ja da skall det ju inte vara nagra problem. Da kan hon bra kora med Castor som hon menat fran forsta borjan…

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Cireea
6/28/18, 1:20 PM
#17

Olagligt tror jag inte det är, kanske mer att man inte rekommenderar det av någon anledning. Men som sagt, nu är det ju inga problem eftersom Castor är sobel och alltså inte silver. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Kex!
6/28/18, 4:40 PM
#18

Okej så hamstrarna går bra att ta en kull med ^^ det hade varit jättebra om man nu vänder sig mot grund frågan i inlägget om man skriver en kommentar! C:

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Kex!
7/1/18, 5:07 PM
#19

Dark golden är väl samma som golden () ?

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Upp till toppen
Annons: