Annons:
Etiketthamster
Läst 618 ggr
Nattis & Pepsi
2018-06-24 12:04

Maten?

Hej! Som några kanske minns skrev jag en annan tråd om Sand osv , tyvärr blev det inga hamstrar då eftersom vi kände oss grymt lurade av uppfödaren :( (vi har hittat några andra) men nu är jag lite osäker på maten, om jag har förstått det rätt så ska en hamster ha fri tillgång till mat/torrfoder men den maten jag sett i affären har sett ganska så onyttig ut då det bara ser ut som en massa ”godis” i😅 så jag undrar om man kan blanda den maten med kanin pellets??

Annons:
91Marran
2018-06-24 12:47
#1

Du kan blanda om du räknar ut värdena rätt. Det går lättast i ett Excelark. Jag hade dock valt ett bra Foder först, för att se vilken typ av näringsvärden som din hamster behöver och sen blanda efter det. Ger man ett bra Foder så ser man om något värde behöver ändras.

Mvh
Mig

[moizoro]
2018-06-24 14:12
#2

På vilket sätt vart ni lurade?

Nattis & Pepsi
2018-06-24 15:54
#3

#1 ok tack så mycket !

Nattis & Pepsi
2018-06-24 16:00
#4

#2 Han som sålde skrev att en hamster kostade 100 kr men sedan när bi ringer säger han att en hamster kostar 250 kr , och då frågade vi vad det var som kostade 100 kr och då sa han att det var dem gamla typ dem som var 1,5 år. Sedan efter lite prat osv så blir han nästan arg och säger att vi inte kommer hitta några billigare hamstrar osv o då känner vi oss inte så säkra på att köpa därifrån längre😐 kanske lite överdrivet men vi vill helst inte betala typ 500 kr för två hamstrar 😬

Cireea
2018-06-24 16:07
#5

Om du ska köpa ett par dvärghamstrar med stamtavla får en seriös uppfödare brukar det gå på ca 600:- och det är inget högt pris att betala för friska, sunda och trevliga djur som är uppfödda av en kunnig och seriös uppfödare.

 Nu antog jag att du pratade om dvärghamstrar då du skriver att ni ska ha två. Handlar det däremot om guldhamstrar så är priset ofta på 300-400:- per hamster hos en seriös uppfödare.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

silverfiisk
2018-06-24 16:13
#6

Jag tycker att det är bra att man tar ordentligt betalt för djur. Säljer man dom billigt så är det stor chans att oseriösa personer köper och då blir det ofta inte bra för djuret.

Annons:
Nattis & Pepsi
2018-06-24 19:24
#7

#5 ja vi insåg det men vi kände oss lite osäkra nu när han blev lite smått irriterad på oss, och ja vi ska köpa dvärghamstrar. #6 ja det är ju alltid bättre att köpa lite mer för att få ett välmående djur men nu var inte vi heller ute efter stamtavla osv. Dock hittade vi någon annan som sålde för 50 kr st ? Vi är också ganska ovana vid alla priser då vi endast har köpt dvärghamstrar som kostat 20 eller 70 kr st😬

[moizoro]
2018-06-24 19:40
#8

#6 Fast det funkar inte riktigt så…..! Man ska inte överpris utan det är uppfödarens ansvar att se till att dem hamnar i bra hem!

silverfiisk
2018-06-24 20:32
#9

#8 självklart ska uppfödaren se till så att dom kommer till bra hem, men om någon tar typ 50kr för en hamster så kan oseriösa köpa. Tar man lite mer betalt så tror jag att fler tänker efter innan man köper. Man ska såklart inte ta överpriser heller, men hellre lite mer än jättebilligt, tycker jag.

[moizoro]
2018-06-24 20:40
#10

#9 Jag håller inte riktig med.

kardemumma111
2018-06-24 22:05
#11

#8 Jag håller med dig.Det är uppfödarens ansvar att dem ahmnar på ett bra hem

#9 HÅller inte med

silverfiisk
2018-06-24 22:20
#12

Ni behöver inte hålla med. Sa bara vad jag tycker :)

Cireea
2018-06-24 23:39
#13

Jag ställer mig bakom silverfiisk i den här frågan. Ett något högre pris gör att risken för impulsköp minskar och det sållar även bort många oseriösa köpare. Sedan är inte priset ett 100% säkert skydd mot oseriösa köpare eller dom som impulsköper, men risken för det minskar drastiskt om man tar ett högre pris för djuren. 

Ett högre pris ökar även djurens värde, vilket alla vi uppfödare är måna om då hamstrar (och gnagare generellt) haft urusel status så länge. 

Sedan är det oerhört viktigt att uppfödaren har krav på sina köpare och inte låter första bästa köpa. Har man lite krav och ställer lite frågor innan köpet brukar man allt som oftast få en klarar bild av hur engagerad och seriös köparen är.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: