Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 838 ggr
Hanster000
2018-06-18 22:10

Går det att avla?

Hej! Jag, min mamma & min kompis är intresserade av att para min och min kompis hamster. Båda ser ungefär lika dans ut, men vi vet att de inte är släkt. De ingår i kategorin ”creme”. Skulle det gp att para de? ( Vi har sökt information om avel osv i några veckor nu (mååånga timmar) men har aldrig riktigt hittat denna frågan. Tacksam för svar :) (De är guldhamstrar!)

Annons:
Rafflan
2018-06-18 22:40
#1

Innan man tar ungar är det viktigt att se till att djuren har rätt ålder och hull/muskler för att klara av en parning, dräktighet och förlossning.
Och sedan kolla bakåt i stamtavlan så dem inte bär på sjukdomar.

EmiCar
2018-06-18 23:04
#2

Har de stamtavlor? Är de från seriösa uppfödare?

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Chinesecrestedlover
2018-06-18 23:33
#3

Hej! 

Snälla tänk efter före ordentligt! Varför vill ni ta en kull? Vad kan era hamstrar tillföra arten? Är det något speciellt som ni vill avla fram? Har ni den erfarenhet och kunskap av guldhamstrar som krävs, för att börja avla/bli uppfödare (även de som tar en enda kull är ju uppfödare rent tekniskt)? Är det endast t.ex. för att hamstrar är gulliga eller för att ni vill ha en unge efter era fina hamstrar osv. så para inte djuren!

Det finns väldigt många smådjur som säljs på ex. blocket för att vuxna/barn tröttnat, inte har tid osv. det behövs inte en massa fler stackare som åker runt i "omplaceringskarusellen", så snälla tänkt efter ordentligt innan! 

Hur gör ni om ni inte får en enda hamsterunge såld? Har ni plats/tid/pengar för att behålla ALLA ungarna? Eftersom det är solitära djur vi pratar om så kan det bli väldigt många burar och guldhamstrar behöver mycket utrymme för att må bra, har ni plats för det? 

För mååånga år sedan parade jag två av mina kaniner (efter väldigt noggrant övervägande osv.). De fick 7 finfina ungar, av dessa behöll jag sedan 4 stycken. De övriga hamnade (trots att jag gjorde allt för att hitta bra livslånga hem) i familjer som snabbt tröttnade osv. och tyvärr hade jag inte möjlighet att ta de tillbaka (hade redan typ. 9 kaniner och en massa andra smådjur m.m. och mina föräldrar tyckte att det räckte). Jag tänkte på dessa stackare i den där förbannade "omplaceringskarusellen" under hela deras resterande (förväntade) livstid. Letade efter mina "bebisar" på olika annonssidor osv. när jag hade möjlighet att ta emot kaniner igen…men hittade aldrig mina älsklingar och har ingen aning hur det gick, om de hamnade i ett bra hem tillslut eller avlivades… 

Har nu många omplaceringar av olika arter och har även tidigare i mitt liv tagit hand om många omplaceringar. Blir så otroligt ledsen av att se alla djur som behandlas som "slit och släng" så jag ber er å djurens vägnar: Tänkt efter före - är denna parning verkligen "nödvändig" eller kan ni glädjas åt era hamstrar och kanske ta in en omplacering eller två om ni vill ha flera hamstrar; istället för att sätta flera hamstrar till världen? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Pandi00
2018-06-19 00:15
#4

Kul att du funderar på det! Men som skrivet innan, har de stamtavla, är de från seriös uppfödare? Sen ska de helst väga över 150 g utan att vara överviktiga, de ska gärna va lite större (ej överviktiga). Förstår du dig på hur genetik funkar? Recessiva och dominanta gener? Vet du vilka hamstrar som absolut inte borde paras med, tex hårlag och tecken. Vet du exakt vilka färger det är på hamstrarna? Hur gamla är de? Vad är syftet med kullen? Om syftet endast är att ungar är gulligt eller att det skulle va kul att testa, ta då ingen kull. Följer era hamstrar standarden? Kan säga direkt att om hamstrarna kommer från djuraffär, ta ingen kull. Har ni inte stamtavla, ta ingen kull. Vet ni inte exakta färgen, ta ingen kull. Förstår ni inte er på genetiken, ta ingen kull. Är hamstrarna under 5 månader och honan är över 1 år, ta ingen kull. Innan man tar en kull ska man ta en ordentlig funderare. Det kan komma gigantiska kullar, upp mot 22 stycken har jag för mig. Inte säkert att du hittar köpare till alla och när ungarna är 8 veckor ska ALLA ha sin egna Bur, detta kan bli rätt många. Har du råd med att ta honan till veterinären om något går snett med födseln? :)

Upp till toppen
Annons: