Annons:
Etiketthamster
Läst 1328 ggr
Cosmonautens
2018-06-16 17:56

Mina frågor

Då jag skriver mina frågor i "Timmy och Lillemors kull" får jag inte så ofta/mycket svar. Kan bero på att folk tror jag lägger upp bilder på ungarna eller liknande.. Så jag gör en tråd enbart för frågor tänkte jag, om det är någon som tycker det är onödigt så behöver denna tråd inte bara vara frågor från mig utan även andra som har frågor. Ifall det skulle vara något :D

Annons:
Cosmonautens
2018-06-16 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Cosmonautens
2018-06-16 17:58
#2

Jag såg idag en liten böld på Selmas öga, kan det vara en vagel då hon har varit i drag eller vad tycker ni det ser ut som?

91Marran
2018-06-16 18:17
#3

Jag tycker att det ser ut som en vagel. Vänta lite och se om den växer eller inte.

Mvh
Mig

Cosmonautens
2018-06-16 19:52
#4

#3 Okej, tack! Tänkte badda ögat med ljummet vatten då vaglar blommar lättare med hjälp av värme. Alltså när den blommar så försvinner den sedan om man säger så :)

Cosmonautens
2018-07-07 12:57
#5

Hej igen! Tänkt på detta väldigt länge, så det är nog dags för mig att fråga. Kan en hamster som lever i konstant rädsla få wet tail? Bodil lever i konstant lädsla pga hon antagligen ärft det från sina föräldrar. De senaste dagarna har jag pratat med några uppfödare ang Bodils temperament, hennes uppfödare osv. De jag har pratat med visste vem uppfödaren var och berättat riktigt tråkiga grejer om uppfödaren bla att en person hade en guldhamster hane men han såldes pga på tok för liten för att användas i avel och hanens temperament var inte alls bra! Hanen såldes sedan vidare till Bodils uppfödare och är troligen Bodils pappa…. Har även hört att fler köpare från den uppfödaren varit onöjda då hamstrarna inte varit tama/trevliga. Blir riktigt ledsen när jag fick höra detta, jag menar tänk Bodil och hennes syskon som lever i konstant rädsla. Kan inte alls vara nyttigt för deras psyke… Så tillbaka till min fråga, kan hon få wet tail?

UlrikaD
2018-07-10 06:48
#6

Varför tror du att Bodil och hennes syskon lever i konstant rädsla? Såg bild på henne i ett annat inlägg där du håller henne och hon ser ju lugn och trevlig ut där. Ser också fin ut i övrigt så gott det går att se. Så varför tror du att hon är konstant rädd? Har föräldrarna haft andra kullar som också haft problem? Hur många i denna kullen är "rädda"? Wet tail brukar komma när dom är små så just den sjukdomen brukar inte komma i vuxen ålder. Däremot kan ett stressat djur få dålig mage med diarré som följd. Men det ser du ju om det ser normalt ut eller inte. Och lyfter du henne ser du ju också ifall bajset varit löst så det fastnat i pälsen. Olika hamstrar beter sig olika. Själv tycker jag att man ska kunna lyfta och hålla sin hamster och den ska ge ett lugnt och nyfiket intryck. Att en hamster är rädd hela tiden är ju inte riktigt "normalt". Då får man pröva sig fram och se vad som är ok för den och ta det lite långsammare kanske.

Annons:
UlrikaD
2018-07-10 07:00
#7

Läste lite äldre inlägg om Bodil. Förstår att du har kämpat ett tag och provat olika saker. Har du och den/dom andra som haft problem pratat med uppfödaren om detta? Om jag hade fött upp den hade jag erbjudit mig att ta tillbaka den. (Om det vore aktuellt). Stämmer det att dom flyttade vid 4 veckor? Och att mamman flyttade nån annanstans innan dess? Låter som om dom blev ensamma lite väl tidigt. Och har nog aldrig hört om en mamma som flyttat (alls) innan sina bebisar.

Cosmonautens
2018-07-10 12:13
#8

Hej Ulrika! Jag kan ju självklart inte veta om just alla ungar i denna kull lever i rädsla eller hur de mår, men jag vet att Bodil är riktigt rädd samt hennes bror (Jag har kontakt med hon som äger Bodils bror). När jag hämtade Bodil fick jag inte så mycket information utan mer frågor om hur Bodil skulle bo och att jag skulle lämna henne ifred 1 vecka. Hörde sedan av mig till Bodils brors ägare och hon berättade att hon hade frågat att få träffa föräldrarna (Har jag för mig) men att hon inte fick eftersom uppfödaren tydligen sålt båda föräldrarna när ungarna var 3 eller 4 veckor gamla. Jag hörde av mig till uppfödaren då jag ville ge lite uppdatering några veckor efter jag köpte henne, skrev bla att hon var sjukt rädd och helt ointresserad i mig. Fick inte så mycket till hjälp, skulle bara vänta tills Bodil blir bekväm. Hörde sedan av mig till henne för någon vecka sedan då Bodil faktiskt börjat bli bekväm med mig, men det släppte och Bodil gick tillbaka till sitt gamla beteende. Bodil kanske inte lever i konstant rädsla men det ser riktigt ut så. I buren smyger hon sig fram, darrar i hela kroppen ganska ofta. Hon är rädd för omgivningen i buren även om hon haft samma inredning i några veckor. Hon blir även lite stressad när jag tar ut henne från buren för att tex fota henne, därför ska jag sluta göra det tills hon känner sig bekväm. Hon kan inte vara så lång tid utanför buren då hon också blir stressad och blir väldigt hoppig, alltså när hon sitter i handen försöker hon hoppa ner. Och ja, jag har fått några riktigt bra bilder på henne när hon ligger helst stilla i min hand! Men det försvinner snabbt innan hon blir stressad. Vet inte om jag fick med alla mina svar… Bara fråga igen isåfall! :)

Cosmonautens
2018-07-10 12:27
#9

Har även tänkt på detta innan varför hon är så rädd i sin nuvarande Bur (samla 130l), den kanske är för liten i hennes smak och därför blir stressad i den.. Ska iallafall köpa en detolf till henne ifall det skulle hjälpa, kan ju vara roligare för henne med större utrymme!

UlrikaD
2018-07-10 17:07
#10

Låter ju himla tråkigt. Du har ju iallafall gjort allt rätt både med uppfödaren och med Bodil. Hade varit så intressant att veta om fler i kullen var så rädda. Och varför föräldrarna blev sålda så snabbt. Och då följdfrågan, hur beter sig föräldrarna i sina nya hem. Frågor som man kanske aldrig får svar på. Tror att den bästa inredningen för en sån hamster är många gömställen. Även om det kan resultera i att du ser mindre av henne. Men om man försöker undvika precis allt stressande ett tag och ser om hon lär sig. Många gömställen, gärna en liten bit av taket täckt också. Sen gör två ingångar på vissa gömställen. En del backar skrämda in i sitt hus och sen är dom på helspänn ifall nån kommer och tränger in dom. Har man gömställen med både en och två in/utgångar ser man vad hon föredrar. Hon kanske känner sig tryggare om hon vet att hon har flyktväg bakåt också. Som personlig åsikt måste jag säga att jag tycker det är så härligt att se nån verkligen göra allt för att hamstern ska trivas! Hopoas även Bodil lär sig uppskatta dig med tiden:)

Cosmonautens
2018-07-10 17:19
#11

#10 Ååh tack så mycket! Ska verkligen inreda med många gömställen och roliga saker att hitta på i detolfen. Ja, det var lite konstigt att hon valde att sälja båda föräldrarna. Speciellt mamman som precis fött 10 ungar, hon måste ju ta igen det med bla näringsrik och proteinrik mat! När jag skrev till uppfödaren ang Bodils beteende skrev hon bla att hon bara avlar på friska trevliga hamstrar med bra härstamning. Och att hon aldrig hört talas om Bodils beteende… Inte så mycket att göra åt nu, jag får ta det i Bodil takt. Får se om hennes rädda beteende försvinner när hon får en stor och rymlig Bur :D

Cosmonautens
2018-07-13 00:10
#12

Hej! Jag har en hamster instagram där jag nyligen la upp en video på Bodil som ser ut att vara irriterad på att jag inte bär upp henne. Hon försöker klättra upp för min arm men eftersom jag inte rör på armen biter hon och drar ganska hårt, nästan som att "Hallå, ta upp mig! " eller liknande. Då när jag la ut videon frågade jag även ifall någon visste vad detta är för beteende, om det är normalt. Tänkte då höra här om detta anses normalt..? Eller om det kan vara stress relaterat? Ifall ni vill se videon så sök på @lillemorxtimmy och tryck på min profilbild! :D

Twix741
2018-07-13 23:15
#13

Såg videon och har aldrig sätt något liknande, om jag får gissa så tror jag hon tycker att du ”invaderat” hennes Bur och hon försöker få bort dig. Men jag vet inte riktigt.

Annons:
Cosmonautens
2018-07-13 23:43
#14

#13 För grejen var att hon så gärna ville komma upp, som att hon blev så exalterad att hon bet mig eller att hon gjorde det för "hallå, ta upp mig!"…… Vet faktiskt inte, men tack för ditt svar! :D

Cosmonautens
2018-07-13 23:55
#15

Ojoj hörrni! Nu kommer en till fråga! Svansknyck….. Läst om det innan samt nu då jag har lite misstankar. Bodil brunstar idag, satte henne i knät och klappade henne. Hon ställer sig i position och jag känner igenom hela ryggen och kommer sedan till svansen, vilket jag har för mig ska nästan vara spikrak när man tar henne över ryggen men den var lite böjd. Tänkte direkt ifall det kan vara svansknyck! Vad jag vet skadar det inte gulden men om man fortsätter avla på svansknyck genen så kan svansknyck hos ungarna utvecklas till ryggproblem. Tror jag? Och så fort man märker det ska man såklart kontakta uppfödaren så personen inte avlar vidare. Skulle någon kunnig inom svansknyck skriva hur jag helt hundra blir säker på att det verkligen är det eller hänvisa mig till en bra sida med eventuella bilder kanske? Tack:)

Cireea
2018-07-29 16:07
#16

Läst inne på SHF om det? 

Då svansknyck är genetiskt så är det inget man bör avla på, nej. Det kan orsaka stora problem i ryggen om man avlar vidare på det.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Avah
2018-07-29 16:32
#17

#16 När jag läser detta så verkar som att uppfödaren som fött upp Bodil liten är så seriös ?

Cosmonautens
2018-07-29 17:02
#18

#16 Jag har kollat med olika uppfödare samt Bodils uppfödare, vi kom fram till att det möjligen kan vara svansknyck. Bodils uppfödare satte då stopp för avel på Bodils mamma/pappa!

Upp till toppen
Annons: