Annons:
Etiketthamster
Läst 535 ggr
[Svea&Sabina]
6/14/18, 1:26 PM

Fuktigt spån

Jag köpte en bal spån för 3 veckor sedan och spånet är fuktigt/vått. Jag måste städa buren idag, för den är ofräsch. Kan jag använda spån som är lite fuktigt, bara den här gången? Jag ska köpa nytt spån men hinner inte förrän helgen och buren måste städas idag.

Annons:
BicaFokus
6/14/18, 1:48 PM
#1

Hur blev spånet fuktigt? Du kan säkert använda spånet, men köp nytt i helgen som du sa:))

Novachan
6/14/18, 2:39 PM
#2

Skulle inte använda det spånet, är inte säker på hur känsliga hamstrar är för fukt - fått för mig att det kan vara okej att ha en grävlåda med jord, men ej hela buren då det blir för mycket fukt vilket kan kyla ner hamstern och göra den sjuk

[Svea&Sabina]
6/14/18, 2:51 PM
#3

#1 Spånet var fuktigt när jag köpte det, men det är inte så fuktigt nu, bara lite. #2 Jag har jord i hennes Bur, ungefär 1/3 är jord.

BicaFokus
6/14/18, 2:56 PM
#4

Många snackar om jord, vilken jord går bra att använda. Jag trodde dem inte tålde det, (fast dem bor i jord i naturen, heheh:)

Cireea
6/15/18, 8:11 PM
#5

Skulle inte använda fuktigt spån då det kan påverka hamsterns luftvägar samt om du ha otur ge en förkylning på köpet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ellrose
6/16/18, 2:51 AM
#6

Det jag undrar är vad är det för spån som är fuktigt? Och varför är det de? Sen hade jag nog inte haft det spånet kvar, kasta det ock köp nytt. Hamster klarar sig någon dag till i det gamla spånet Och som #5 jag hade varit rädd för att det kunde slutat med en sjuk lite.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
BicaFokus
6/16/18, 9:44 AM
#7

Kan de fortfarande bli sjuka/förkylda fast man har en gallerbur, alltså så att fukten släpps ut? Förstår om du har terrarie/akvarium att fukten kyler ned glaset. Men som sagt kan en hamster bli sjuk av att vara i fuktig spån i två dagar i gallerbur??:)

Novachan
6/16/18, 10:27 AM
#8

#7 Förmodligen, eller iaf finns det en risk för det, det tar ju ändå ett tag för spånet att torka och det blir bara det översta lagret som lär torka ordentligt

BicaFokus
6/16/18, 10:43 AM
#9

Ok, bra att jag vet det nu:)) Men vad för slags jord kan man ge sin hamster som underlag?

Jollan1208
6/16/18, 12:14 PM
#10

Jag köpte spån som jag också trodde var fuktigt. Men det visade sig bara vara kallt eftersom jag ställt det utomhus i mitt förråd (gammal lekstuga som inte håller värme). Kan det vara samma sak för dig?

Upp till toppen
Annons: