Annons:
Etiketthybrider
Läst 2304 ggr
91Marran
4/19/18, 9:30 PM

Tumör

Lyfte upp Tova ikväll och hon har en tumör som gör ont. Ska ringa veterinären i morgon. Klarar inte av att åka in ikväll. Då det tar flera timmar om det ens går bussar /tåg nu. Andra djuret med tumör på två veckor. Blir så less och undrar vad jag har gjort för fel.

Mvh
Mig

Annons:
vallhund
4/19/18, 9:42 PM
#1

Tumörer kan uppstå på alla djur, det betyder inte att du gjort något fel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

91Marran
4/19/18, 9:47 PM
#2

Kan man operera bort tumörer på hamstrar? Funderade på att be dem göra det. Får de inte bort den, så är det ju "bara" att avliva.

Mvh
Mig

Cireea
4/19/18, 10:19 PM
#3

Att söva en hamster är väldigt riskfyllt då det finns en stor chans att hamstern inte vaknar upp igen efteråt. 😕 Klart man kan fråga om dom kan/vill göra en sådan operation, de flesta kliniker säger dock nej till ett sådant litet djur.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
4/19/18, 10:32 PM
#4

Jag måste avliva henne i morgon om hon inte går att operera. :( Så att söva henne, känns värt att testa då hon ändå ska somna in. Har sövt hamstrar tidigare och det har gått bra som tur väl är. Får hoppas att de vill operera, för jag har gott om pengar till veterinär, så inga hinder där.

Mvh
Mig

Cireea
4/19/18, 11:19 PM
#5

Jag håller tummarna för att det ska gå bra för er imorgon! 🤗


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[HamstrarnaPiffochPuff]
4/20/18, 8:40 AM
#6

Hoppas det går bra för dig idag, håller tummarna

Annons:
91Marran
4/20/18, 8:57 AM
#7

Fick tid på måndag :)

Mvh
Mig

[HamstrarnaPiffochPuff]
4/20/18, 9:02 AM
#8

#7 Ok, jag önskar dig ändå lycka till, hoppas det går bra med operationen (om dem nu säger ja)

91Marran
4/20/18, 9:28 AM
#9

Jag hoppas att hon klarar sig till måndag. Hon har jätteont. De ville avvakta eftersom hon äter och dricker.

Mvh
Mig

[HamstrarnaPiffochPuff]
4/20/18, 9:31 AM
#10

#9 MM det hoppas jag med, är det en dvärg?

91Marran
4/20/18, 2:15 PM
#11

Det är det. En Hybrid som jag räddade från misär.

Mvh
Mig

91Marran
4/20/18, 3:25 PM
#12

Sitter uppe tills hon vaknar ikväll. Vågar inte väcka henne nu.

Mvh
Mig

91Marran
4/20/18, 3:26 PM
#13

Tack för att ni håller tummarna!

Mvh
Mig

Annons:
[HamstrarnaPiffochPuff]
4/20/18, 3:32 PM
#14

#11 så bra att du gjorde det

91Marran
4/22/18, 8:46 PM
#15

Ska in i morgon. Tumören växte mellan fredag och lördag. Inte växt i natten som var som tur väl är. Hon äter och dricker men sover mycket. Hon vill inte dö, hon vill leva. Ska trycka på om operation. De sövde min förra hane där för att röntga honom. Kan ni snälla ge mig argument för att operera?

Mvh
Mig

91Marran
4/22/18, 10:25 PM
#16

Jag mår så illa att jag inte kan sova. Så orolig inför imorgon.

Mvh
Mig

Cosmonautens
4/22/18, 10:43 PM
#17

Är det in tumör som sitter på utsidan eller insidan?

Cosmonautens
4/22/18, 10:49 PM
#18

Kolla nämligen på en tjejs youtube kanal "Malicia Hamilton", hon åkte till veterinären med sin Hybrid dvärg för att hon märkte en tumör (tror jag) inne i kinden. Hos veterinären fick hamstern antibiotika som skulle ges några gånger om dagen och tumören gick ner. Sedan klämde ägaren på tumören och det kom ut vätska, bölden gick ner och hamstern mådde bra. Dock var detta idag/igår så vet inte hur hamstern mår om några dagar men den verkade pigg. Lycka till imorgon, allt kommer att gå bra!!😊

[HamstrarnaPiffochPuff]
4/22/18, 11:48 PM
#19

#16 Det kommer gå bra, Lycka till ❤️

LinneaWik
4/23/18, 7:34 AM
#20

Håller tummarna för er idag!! ❤️

Annons:
91Marran
4/23/18, 9:30 AM
#21

Ingen som har några argument?

Mvh
Mig

UlrikaD
4/23/18, 3:10 PM
#22

Om det är en tumör som har ett litet fäste i huden så man kan få grepp runt tumören kan det gå ganska lätt att avlägsna den. Är den helt fast på en större yta är det värre. I vilket fall som helst bör man skicka tumören på analys för att se vilken sort det rör sig om. Men du kan ju ha tur, kan ju vara någon annan typ av knöl som kan avlägsnas på annat sätt. Är det en elakartad tumör så kan dock risken vara stor att inre organ är påverkade också. Så tumören kanske bara är en del av sjukdomsbilden. Isåfall kanske inte operation är värt det ifall det bara köper lite extra tid. Men vet att Mälarens opererat hamstrar förut med bra resultat så visst är det möjligt.

LinneaWik
4/23/18, 4:01 PM
#23

Hur har det gått?

91Marran
4/23/18, 4:34 PM
#24

Hon ska opereras den femte :)

Mvh
Mig

91Marran
4/23/18, 4:36 PM
#25

#22 Den var tjock och hård innan, men nu är den mjuk och platt. Hon trodde inte att det var juverinflamation, men jag skulle hålla ögonen efter sådana symptom.

Mvh
Mig

Novachan
4/23/18, 4:48 PM
#26

#25 Har hon fortfarande lika ont eller har det blivit bättre?

91Marran
4/23/18, 4:52 PM
#27

Det verkar ha blivit bättre.

Mvh
Mig

Annons:
[HamstrarnaPiffochPuff]
4/23/18, 5:31 PM
#28

#27 så skönt och b ra

91Marran
4/23/18, 5:35 PM
#29

Ja då orolig som jag har varit och irriterad.

Mvh
Mig

UlrikaD
4/23/18, 6:00 PM
#30

Varför måste du vänta 2 veckor på operation? Med risk för att den hinner växa mer menar jag.

91Marran
4/23/18, 6:16 PM
#31

De hade ingen tidigare tid och upplevde den inte som en elakartad. Jag får ringa om det blir värre, vilket jag kommer att göra. Eftersom den blivit plattare och mjuk så kan den vara på väg bort. Men jag håller med dig, det är lång tid…

Mvh
Mig

[HamstrarnaPiffochPuff]
4/23/18, 9:04 PM
#32

#31 Lycka till och hoppas hon blir bättre snart

Eelliiee
4/24/18, 7:34 PM
#33

Om det nu ör en tumör så kommer hon förr eller senare dö utav den. Så varför inte operera då? Chansen finns att hon inte klarar det men isåfall så får hon dö mindre plågsamt och det finns en chans att hon överlever också!

EmiCar
4/24/18, 7:42 PM
#34

#33 Det beror på om den är ond - eller god artad. 

Vissa tumörer kan växa snabbt under en period, för att sedan sluta växa och inte göra någon större skada. Då är det t ex inte värt det att operera.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Annons:
91Marran
5/7/18, 6:16 PM
#35

Hon ska avlivas i morgon. Veterinären blev sjuk och operationen flyttades fram två veckor nu är det en och en halv vecka kvar och kan inte vänta så länge. Ringde dem, men telefonkön var slut redan vid ett på dagen. Så ringde det nya stället och bad om en avlivning. Fick tid till i morgon. Hon har verkligen kommit in i mitt hjärta sen första dagen, så beslutet känns jobbigt men behövligt! Tumören är den största jag har sett. Den är större än hennes huvud, så jag har ju bara ett val. Den har växt så här stor under helgen. Hon klättrar i gallret på buren, så hon är pigg som vanligt. Hade tumören varit mindre så hade det inte varit några problem, men storleken gör det problematikt.

Mvh
Mig

Cosmonautens
5/7/18, 7:06 PM
#36

Åh vad tråkigt! Alltid så jobbigt att ta farväl till sin lilla vän men det är rätt beslut som du tar🙂 Även fast hon kanske inte visar det så är hon säkert irriterad av tumören…… Lycka till❤️

91Marran
5/7/18, 7:37 PM
#37

Ja den är så stor att hon irriterar sig på den. Hade den varit mindre så hade vi härdat ut båda två. De kanske säger imorgon att de kan operera. Men tvivlar på det då den är så stor.

Mvh
Mig

LinneaWik
5/7/18, 8:54 PM
#38

Åh vad synd! Jag lider med er men det var absålut rätt beslut! Lycka till imorgon… Hoppas hon får somna in på bästaste sätt. ❤️

91Marran
5/7/18, 9:01 PM
#39

Hon har gått upp 7g sen tumören kom. Så det är en stor tumör. Den hänger ner så hon har svårt att gå med frambenen. :( Känns så bra inför imorgon:)

Mvh
Mig

91Marran
5/8/18, 10:03 PM
#40

Fy *censurerar mig själv *! Vilken veterinär. Hon stack in så sprutan åkte igenom och ut i hennes hand. Hon visste inte ens hur man sticker in en spruta från rätt håll. Sen så sa hon lite fakta som jag fick rätta henne med. Hon var inte så omtänksam som de är på det vanliga stället. Där förstår de att det är jobbigt. Tova bet mig när jag skulle hålla bort hennes huvud. Jag sa, du får bita mig Tova. Hon bara bestämt, bit inte! Jag bara sa igen att du får bita på mig Tova. Kostade 650:- På det vanliga stället så kostar det 450:-

Mvh
Mig

Cosmonautens
5/8/18, 10:37 PM
#41

Vad dåligt! Så tråkigt med dåliga/okunniga veterinärer😕

Annons:
EmiCar
5/8/18, 10:50 PM
#42

#40 Gud alltså, man tycker ju ändå att veterinärer ska vara kunniga…

Var på vet igår med hunden, där hade de i för sig en jätte snäll veterinär som hjälpte oss! 🙂

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Sara87
5/11/18, 10:03 AM
#43

Vilken tråkig utgång och tråkigt att veterinären var så okänslig och okunnig. Det är ett svårt beslut att ta även fast "det bara är en hamster" som många kan tycka och man ska bemötas med respekt även då tycker jag. 
Du tog ett bra beslut, du såg till hamsterns välmående och det ska du ha all heder för. Jag vet hur j**** jobbigt det är ändå då jag tog ett liknande beslut med min 12 år gamla hund för ca 3 veckor sedan och lät henne somna då sjukdomen påverkade henne för mycket. Tufft är det!

Upp till toppen
Annons: