Annons:
Etikettguldhamster
Läst 921 ggr
Yspit
2018-04-19 15:47

Hamster blockerar rör mellan burar

Hej! Min hamster har ett rör mellan sina två burar för mer utrymme och brukar använda och leka i båda, men vissa nätter totalblockerar hon röret emellan burarna med bottenmaterialet. Vad beror detta på egentligen? Hur kan man få henne att sluta? Väldigt tråkigt att behöva gräva ut allt gång på gång då hon proppat in så mycket att det är helt kompakt.

Annons:
Hamstern puff
2018-04-19 16:52
#1

Jag vet inte riktigt men man Ksk bara borde låta det vara så kommer hamstern troligtvis lösa det själv. Förresten vad har du för burar och rör??

Denna kommentar har tagits bort.
Yspit
2018-04-19 22:44
#3

Jag har två stora plastlådor med plaströr emellan 😊 jag lämnar det för ikväll då o ser om hon löser det inatt! Tack för tipset!

Novachan
2018-04-20 09:22
#4

Möjligt att hamstern löser det själv som sagt men jag skulle lämna vattenflaska/vattenskål och mat (strömata i andra delen om ena har matskål t.ex.) i båda lådorna så att hamstern har tillgång till det även om hamstern inte lyckas ta bort blockeringen

IsabellsHamsterhem
2018-04-21 10:57
#5

Hon blockerar då hon bygger bo där. Om du förstör det gång på gång på gång så kommer det stressa henne :) Låt henne sköta det själv och som ovan skriver, se till att hon har mat och vatten i båda burarna :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Yspit
2018-04-22 00:18
#6

Hon har löst det själv! Såg henne igår när hon höll på, enda jag är orolig för nu är att hon stoppar sitt Bottenmaterial (lättströ, granngården) i munnen/kindpåsarna för att fylla/tömma röret, rädd att det kanske skaver i munnen på henne… Vad finns det för bra alternativ till Bottenmaterial som inte skadar hennes mun om hon stoppar in det?

Annons:
Cosmonautens
2018-04-22 00:23
Cosmonautens
2018-04-22 00:25
#8

Såg nu att du skrev bottenmaterial…. Kanske alspån (det är ganska hårt men då kanske hon förstår att det inte går att bygga med), carefresh eller millamore som är ett ganska mjukt träspån

Novachan
2018-04-22 10:45
#9

Du kanske behöver ge henne mer bomaterial? Toa- eller hushållspapper är ju lätt att ordna 🙂

Yspit
2018-04-25 08:17
#10

Provat med mer bomaterial o nu har hon inte blockerat röret på flera dagar, MEN hon har istället börjat gnaga på själva röret. Så pass mycket att hon gnagt bort "spärren" (den lite större biten av röret man kan ta av/på för att stoppa röret från att åka ut) och gnager nu för fullt på röret. Vill inte att hon ska få i sig plasten och hennes gnagande väckte mig 4 gånger inatt o fick vid 6 se mig besegrad och gick upp för att ta upp henne. Släppte henne lös i badrummet så hon skulle få springa av sig men slutade med att hon gnagde på allt hon kunde hitta där. La tillbaka henne i buren o hon lät bli att gnaga i tio minuter sen började det igen. Vad kan jag göra åt detta? Rädd att hon får i sig massa gifter av plasten och/eller bryter tanden så som hon gnagar, o jag behöver verkligen få sova. Finns det något som är "hamstersäkert" som man kan dutta på röret? Hört att dom inte gillar citrus men också hört att det är farligt för henne om hon skulle få i sig det, stämmer det?

Eelliiee
2018-04-25 09:41
#11

Hur stora är burarna? Du kanske skulle kunna använda bara en eller byta Bur. Du kan också lägga in mer aktiveringsprylar till henne.

Sara87
2018-05-11 14:07
#12

#6 Riv hushållspapper i tunna strimlor. Brukar vara populärt bomaterial och det som är att föredra med hushållspapper istället för toapapper är att det inte löses upp i kindpåsarna så som toapapper kan göra.

Upp till toppen
Annons: