Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 1188 ggr
Nattiz.S
2018-04-18 18:14

Kan hamsterunge leva kvar med mamman efteråt?

Hej! Jag undrar om en hamsterunge (en hona såklart) kan bo kvar med hamstermamma efter att alla de andra har flyttat? Eller blir det för jobbigt för honan? Är det bättre att ungen får en egen Bur? Undrar också om man kan sätta ihop en hamsterunge (hane) med pappan efter alla andra flyttat? Eller hur funkar allt detta?? Förresten detta är dvärghamstrar jag pratar om :) Och nej jag har inga ungar än. Har läst på massor, har för mig att jag hittade något om detta men det är nog månader sen och kommer inte ihåg allt.. :/ Vill veta så jag inte gör något fel senare, har kanske en dräktig hamster just nu. Tar gärna emot tips vad man ska tänka på ifall jag får massor av ungar!! :D

Annons:
ivanhoe81
2018-04-18 18:20
#1

Jag är några av de som klarat att sätta ihop olika flockar av dvärghamstrar (roborovski) men det beror på arten och deras egna temperament En del vill bo ensamma och en del vill bo i flock

EmiCar
2018-04-18 18:27
#2

Får jag fråga precis vilken art av dvärg hamster du menar? Det finns väl typ 4 olika domesticerade arter av dvärg… Om jag inte minns fel då! ☝️

Har du tänkt avla på hamstrar med stamtavla, alltså från uppfödare? 🙂

Men svaret på frågan är ja, du brukar oftast kunna sätta in en bebis hos mamman och en hos pappan så att det blir samkönade par…! 😃

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Stinastygg
2018-04-18 18:27
#3

Vilken art har du?

Nattiz.S
2018-04-18 18:41
#4

Jag har tyvärr hybrider, hittar inga uppfödare i närheten och får inte köpa från ställen långt ifrån för mina föräldrar så.. :/ Båda är dock vääääldigt tama och snälla. Även väldigt aktiva. :) Tack för alla svar! <3

EmiCar
2018-04-18 19:21
#5

#4 Du har väl inte parat de än? Man ska absolut inte avla på djur utan stamtavla eftersom du ej kan veta  t ex sjukdomar och/eller genetiska defekter som finns längre bak  som eventuellt kan medföra lidande till avkommorna.

Om du inte kan köpa avelsdjur från seriösa uppfödare vid tillfället så ska du avstå från att avla…! 😐

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Nattiz.S
2018-04-18 19:32
#6

Jo tyvärr är de redan parade, vet att hybrider är mindre bra att para men har aldrig hört om att det kan medföra genetiska defekter, förstår ju nu att det låter helt logiskt men man lär ju sig av misstagen också. Vad ska jag göra nu då? Tar gärna tips. Låter som att du har en hel del erfarenhet. Du får gärna skriva mer fakta eller tips om du vill <3 Vet att man inte kan precis göra något åt att det antagligen kommer hamsterungar men vad kan man tänka på nu eftersom det nu blivit så? :/

Annons:
EmiCar
2018-04-18 19:43
#7

#6 Ja du, det finns väl inte så mycket man kan göra istället för att läsa på så mycket du kan på hemsidor som t ex SHF (Svenska Hamster Föreningen). 😐

När Der gäller "erfarenhet" så är det för att jag ska börja avla snart!🙂Man vill ju kunna lära sig så mycket man kan! 

Mina främsta tips är att ge mycket färskfoder som har en hög protein halt i,  t ex ärtor, spenat, mejeri produkter  med låg laktos halt osv! 😃 Sedan så är det viktigt att ditt färskfoder har bra näringsvärden! 

Se också till att mamman alltid har tillgång till rent dricksvatten. Förresten, har du flaska eller skål? ☝️

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Nattiz.S
2018-04-18 19:54
#8

Ja, jag tycker jag läser om hamstrar varje dag men man hittar ändå ny information lite då och då. Men det är ju det som är det intressanta så mycket fakta om så små djur :) Gud vad kul! Hoppas det kommer gå bra, eller ja med all din kunskap kommer nog allt gå toppen! Absolut tack för alla råd! :D Jag använder flaska nu, har läst att ungarna kan ramla ned i vattnet när dem är riktigt små..?

Nattiz.S
2018-04-18 19:56
#9

Förresten snabb fråga, har läst att många byter Bur när de ska få ungar, men aldrig till vad de byter till? En större, mindre eller..??

Cosmonautens
2018-04-18 19:58
#10

Min hybridhona har just nu 7 ungar och jag planerar att ha kvar 1 eller 2st som ska gå kvar med mamman. Hoppas på att det kommer att funka🙂

Cosmonautens
2018-04-18 20:00
#11

Ha kvar honan i samma Bur, om hanen är i samma Bur ta bort han, om du har galler ta bort det eller om hela din Bur är galler så måste du byta till en annan Bur, tex plast låda🙂

EmiCar
2018-04-18 20:04
#12

#9 Om du skulle ha några övriga frågor så kan du ju även skicka PM till mig! 😃

Bra att du har flaska! Som du säger, de små kan drunkna i skålar… 😐

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Nattiz.S
2018-04-18 20:10
#13

Gud så kul! Blir nog bra de! :) Han är inte i buren och har inge galler så :) Har en IKEA DIY Linnmon hamster Bur :) Tack för all hjälp! <3 Förresten hur skickar man PM skaffade ett konto här idag :)

Annons:
EmiCar
2018-04-18 20:12
#14

#13 Längst upp i högra hörnet finns en flik som heter "Meddelanden", klicka där! Skriv in användaren som du vill skriva ett meddelande till… Skriv sedan din text! 😃

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Nattiz.S
2018-04-18 20:19
#15

Har prövat nu :) Vet inte om det funkade när jag skickade dock.. :/

IsabellsHamsterhem
2018-04-21 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Skriver då jag tror att du inte fick svar på det :)
Hybrider kan oftast inte bo kvar med sina föräldrar, och ungar kan oftast inte sättas ihop med pappan igen. Det är ovanligt att de funkar tillsammans hela livet, men bör (som alla dvärgarter) ges en chans som lagen säger :)

De bör även diabetestestas! Finns Keto-Diastix heter dem, som man kan köpa på apotek (finns bakom disken men är receptfria så man får fråga efter dem) :)
Där finns bra förklaring om hur man gör! Om någon av ketoner eller glukos ger utslag så har antagligen hamstern diabetes.

Jag tycker inte du ska byta Bur, då det kan stressa honan. Utan byta istället ut ALLA tung inredning till kartong. T.ex trähus osv kan klämma ungar, samma med plast. Ta ut det och ha kartong istället för att inte riskera att skada ungarna. Jag har inget hus alls till mina honor när de föder, utan ger dem istället rejält med carefresh så de kan bygga ett bo i det och därav inte riskera att bli klämda öht :)
Tänk även på att onödigt socker inte bör ges :)

Man kan med fördel mata honan med lite kokt kyckling, kokt fisk, broccoli och pasta för att hjälpa till att hålla vikten på henne då en kull brukar vara rätt jobbigt för dem :) Även ungarna kommer kunna äta det när de blir uppåt 2 veckor! :D

Lycka till!

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Nattiz.S
2018-04-22 19:17
#17

Tack så mycket!! <3

Upp till toppen
Annons: