Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1369 ggr
A: Marsvin
4/14/18, 10:52 AM

Hjul

Hej😃, jag lade ut en bild på min Bur innan och många sa att jag behövde ett Hjul till min guldhamster. Men i buren aktiverar han sig själv och mår bra och då kan det väl inte skada att vänta med ett Hjul. Det är väl bättre om han klarar sig själv och har kul utan att springa runt i en cirkel välldigt lång tid? Har jag fel? Han har testat ett tefat men han springer lixom snett i den och jag ska såklart beställa ett vanligt Hjul men undrade om det inte var bättre att strunta i det när han inte är i behov av det? Rätta mig gärna. 🙂

Annons:
Damonlover
4/14/18, 11:07 AM
#1

Nja hamstern springer ju oftare,det är normalt att hamstern springer hela natten dem kan ju springa mil en hel natt i det vilda

Novachan
4/14/18, 11:32 AM
#2

En hamster måste inte ha springhjul men vissa uppskattar att ha tillgång till det, speciellt om buren är stor så är hamster i mindre behov att ha tillgång till springhjul. Hamstrar har ju ej tillgång till springhjul i naturen men de kan färdas rätt långt när de är vakna, bl.a. därför rekommenderas större burar än t.ex. en mini-duna till hamstrar. Alla djur som får tillgång till springhjul behöver man vara uppmärksam på så de inte visar beroende-beteende. Man kan ge dem tillgång till springhjul i perioder eller t.ex. tillgång bara i rastmage, vissa tider under dagen i buren osv. Är viktigt att hjulet är tillräckligt stort och ej gjord så att hamstern kan råka skada sig på hjulet - inga maskor eller "galler-ränder" - kom inte ihåg vad det heter.

Såklart viktigt att ha annan aktivering i buren också 🙂

(Jag minns inte om jag har sett bild på buren så du får gärna visa igen och beskriva måtten)

På hamsterföreningen står det "Bör ha" men det syftar till storleken och att man ha ge hamstrar tillgång till Hjul, men inte till att det är ett måste till att ha Hjul. Finns också hamstrar som inte använder sina Hjul alls

http://www.hamsterforeningen.se/v%C3%A5ra-arter/guldhamster/bur-och-inredning-18550627

https://hamster.ifokus.se/articles/59f2192b8e0e74163d0032c7-hjul?articles-1

A: Marsvin
4/14/18, 1:24 PM
#3

#2 tack för svar. Japp, min är en duna mini men jag planerar att köpa en ny. En detolf eller en IKEA låda för de har jag hört bra om. Han får springa i hjulet när jag har honom ute men det vill han inte göra. Han vill hällde bara springa runt :-) Han förstår inte riktigt hur man använder den häller. Jag har inget Hjul, men ett sånt där tefat. Jag tror att de tefatet är lite för litet för honom men han använder det ändå inte, ska jag köpa ett nytt? Vad tycker du? 😃

Jag tycker att min Bur är super liten, känner mig taskig när jag låter honom varaa där😕 men han får komma ut ofta och som sagt ska jag köpa en ny. När jag köpte buren trodde jag att det var en duna multy för det har jag haft till mina andra hamstrar. Jag har även ett galler Hjul men det låter jag honnom inte använda för det är farligt. Men tycker du jag ska köpa ett Hjul? Tror du han behöver det?🙂Vad tycker du är bäst, duna multy, detolf eller ikea låda?

A: Marsvin
4/14/18, 1:26 PM
#4

Kortsidan: ca 38 och långsidan är ca: 55cm

Novachan
4/14/18, 2:28 PM
#5

Ser att jag formulerade mig lite konstigt mot slutet - tycks ha försökt skriva två formuleringar samtidigt men tror det framgår vad jag försöker förmedla: man kan låta hamstrar ha tillgång till springhjul*, men det är inte ett måste.

En Detolf har måtten 163x43x37 cm när den används som Bur, med en bottenyta på 7009 cm^2.

Samla 130 liter har 78x56x43 cm, men är smalare nertill bottenytan är mindre (måtten finns någonstans i forumet), men om man vill kan man använda två stycken Samla 55 liter som har 78x56x18 där ena används som botten och den andra som lock, dock kan man inte erbjuda hamster lika högt med strö med Samla 55 liter som i en Defolf eller Samla 130 liter - eller det blir iaf svårt och bökigt. Bottenytan på Samla 55 liter är något mindre än 4368 cm^2.

Det är ju ganska stor skillnad på bottenytan mellan Defolf och Samla, större är såklart alltid bättre men man kan också behöva anpassa efter vad man har råd med och hur stor yta som finns tillgänglig i hemmet. Detolf kan dock hittas för ett billigare pris är om den köps helt ny på t.ex. blocket, shpock, lopps, second hand osv. Samla 130 är lite högre än Defolf vilket gör att man kan ge högre med strö men jag tror inte att hamstern klagar på den höjdskillnaden.

Jag har inte bra koll på duna-burar, finns en del olika storlekar, men alla har "lite samma problem" (samt samma för två stycken Samla 55) med att man kan inte erbjuda hamstern lika högt med strö som i en Samla 130 eller Detolf. Men i en duna-burar brukar det sitta ett färdigt hål för vattenflaska, vilket också begränsar hur högt med strö man kan ge, och om hålet inte används för vattenflaska och ej täcks så finns det många fall där hamstern har börjat gnaga där och i vissa fall lyckats rymma.

Sen har jag svårt att säga om hamstern "behöver" ett Hjul eller inte, liksom springdisc, i detta fall. Om du skaffar större Bur relativt snart och erbjuder honom att rastas utanför buren så skulle jag inte tro att han behöver det, just nu iaf. Finns både små och stora springdiscar och jag tror guldhamstrar behöver den större sorten - liksom de behöver ganska stora Hjul om de ska ha det. Discar sägs vara skonsammare för deras ryggar men om hjulet är tillräckligt stort ska det ju inte vara något problem. Så det beror lite på vad DU tror din hamster behöver/skulle tycka om, samt hur mycket pengar du till lägga ut på tillbehör (+ bur). Tycker själv attspringhjul och springdiscar inte att de är så dyra (finns billigare och dyrare modeller samt olika priser på olika hemsidor) men man kan också hitta dem för billig slant begagnat - se bara till att rengöra dem ordentligt innan du ger dem till hamstern! Likaså med ny Bur. Är en god idé att rengöra ordentligt första gången även om det är en ny hur och ej begagnad, men extra viktigt när det handlar om begagnade saker - jag skulle rengöra ändå även om säljaren äger att de är rengjorda för man vet aldrig hur de har rengjort, hur noga, rengjort överallt/missat ställen, och med vad.

Novachan
4/14/18, 2:40 PM
#6

Det går också att hitta stora begagnade akvarium som är bra mycket billigare än om de hade varit nya. Finns folk som kan ge sina gratis bara man kommer och hämtar dem. Ett tips är t.ex. att sätta upp lappar i området man bor och säga att man erbjuder att hjälpa folk göra sig av med oönskade akvarium gratis mot hämtning - något i den stilen…

Hittade denna tråd om duna multy: https://guldhamster.ifokus.se/discussions/54e9d27c8e0e7448670030b1-for-och-nackdelar-med-duna-multy

Annons:
A: Marsvin
4/14/18, 7:46 PM
#7

Okej, tack så mycket, ska nog göra det🙂

Upp till toppen
Annons: