Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1316 ggr
Hedwig05
2018-04-14 08:40

Blanda eget foder till dvärghamster

Hej! Jag har en fråga angående Foder. Jag har förstått att vissa hamsterägare blandar sitt eget Foder och att dom rekommenderar det starkt. Jag funderar på oxå på att testa men jag vill ha så mycket information som möjligt angående det då jag inte vill göra något fel osv.  Iallafall: Har någon något recept ni skulle vilja dela med er av?

Annons:
Cosmonautens
2018-04-14 10:13
#1

Jag är inte helt hundra på om detta Foder innehåller allt en hamster ska få i sig, men det funkar för mig (tror jag). De är väldigt matglada i denna mat.

*Torkade mjölmaskar

*Rispuffar

*Gräsfrön

*Mathavre

*Havre

*Sesamfrön

*Mungbönor

*Undulatblandning

*Torkade maskrosblad, äppelblad

Och sen får mina hamstrar grönsaker varje dag🙂

91Marran
2018-04-14 17:29
#2

Gör ett Excelark och lägg in alla ingredienser du har och sedan räknat du ut vad du får för värden av alla ingredienser. Enkelt och smidigt. Eller ja kanske inte lätt för alla. En deciliter kan vara lite olika. Därför väger jag i gram och är supernoga att det blir så nära gramet som mögligt. Då får du rätt värden också. Värdena finns på shfs sida. Deras recept är inte så specificerat, så jag skulle undvika det och räkna ut ett mer specifikt Foder. För ett paket med solrosfrön har ibland inte samma värden som ett annat. Vet det då jag själv köpt fel och fick göra mig av med det. Lycka till!

Mvh
Mig

91Marran
2018-04-14 17:32
#3

Såg nu att de inte har solrosfrön i sitt Foder, men hundmat fungerar även det i mitt exempel.

Mvh
Mig

EmiCar
2018-04-14 18:02
#4

Tänk också på att blanda eget Foder inte är så lätt! 😐

Det kräver otroligt mycket research, man måste ha rätt ingredienser och veta varför man har t ex solrosfrön i.

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

91Marran
2018-04-14 18:11
#5

#4 kanske skulle ha haft med det i min text. Jag valde ut basingredienser och fyllde sedan på med det som behövdes.

Mvh
Mig

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Hedwig05
2018-04-14 19:58
#7

Åå tack för alla svar!! Jo, det krävs som ni säger mycket kunskap innan man sätter igång. Ska gå in och kolla på SHF:)🙂

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: