Annons:
Etiketterguldhamsterdvärghamster
Läst 937 ggr
LinneaWik
4/11/18, 6:17 PM

Dvärg eller Guld?

Vad tycker ni bäst om? Dvärghamster eller Guldhamster? Motivera gärna ditt svar! Kramis❤️

  • Redigerat 5/28/21, 8:10 PM av Herveaux
Annons:
Jag och mina djur : )
4/11/18, 6:23 PM
#1

Dvärghamster, men bara för att jag inte har haft en guldhamster någon gång, skulle väldigt gjärna ha en däremot! 🙂

Cosmonautens
4/11/18, 6:43 PM
#2

Jag har alltid haft dvärghamstrar men vill så hemskt gärna ha en guld i framtiden🙂

EmiCar
4/11/18, 6:50 PM
#3

Jag har haft både guld och dvärg hamstrar, såklart älskar jag båda arterna! Dock så  föredrar jag guldhamstrar pga att de är lugnare osv! Jag älskar också alla olika hårlag, färger och teckningar det kommer i! 😍

Jag föredrar guld, de är därför jag planerar på att ta en kull på just guldhamstrar inom snar framtid! 🙂

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Pandi00
4/11/18, 6:55 PM
#4

Ni som säger dvärghamstrar, vilken art menar ni? Finns ju några stycken😂

Men jag föredrar guldhamstrar då de ska vara ensamma, de är större, finns fler färger och hårlag och jag ha helt enkelt fastnat för dem mer och mer.

LinneaWik
4/11/18, 7:07 PM
#5

#3 & #4 Hur är era guldhamstrar till sättet? Är sugen på att skaffa en liten kompis ( ifall jag får för mamma )

Novachan
4/11/18, 7:20 PM
#6

Guld för att de är sötare (tycker jag) och större, samt så sägs de vara lugnare

Annons:
EmiCar
4/11/18, 7:21 PM
#7

#5 Det beror ju helt på individen (och såklart åldern). 

Jag har tre, snart fyra, men man kan ju säga att de som är "äldre" är lite lugnare. Sedan brukar ju hanar vara lugnare än vad honor är. 

Jag har t ex en hane som springer fram och slickar på handen så fort man sätter ner handen i buren, sedan så sätter han sig i handen. Då kan man lyfta upp honom! Han har aldrig bitit mig, vilket ingen av mina guldisar har.

Men om man köper från en uppfödare så brukar ju de ha mycket finare/snällare temperament. 

Jag ska ta en kull på guldhamstrar till Aug/Sep nu i år, annars så kan du hitta bra uppfödare på SHF (Svenska hamster föreningen)! 😃

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

HamsterÄlskaren
4/11/18, 7:36 PM
#8

Jag gillar båda två, men jag skulle nog säga att jag är mer åt guldhamstrar, men båda är söta

Pandi00
4/11/18, 7:38 PM
#9

#5 det är lite beroende på individen. Men de brukar ju vara den lugnaste arten. Vad jag har märkt så är guldhamstrar lite trevligare av sig. Menar absolut inte att de andra arterna inte är trevliga, detta är bara mina erfarenheter. Guldhamstrar är lite mer ok även om de inte blivit helt tama

LinneaWik
4/11/18, 7:42 PM
#10

#7 & #9 Okej Tack :)

[HazelBelle]
4/11/18, 7:51 PM
#11

Jag föredrar guldhamstrar över dvärg eftersom jag bara har haft guldhamstrar. Jag tycker om att de bor ensamma och att de är enkla att hantera på grund av deras storlek. Jag har inget emot dvärghamstrar och jag vill skaffa en någon gång i framtiden.

Denna kommentar har tagits bort.
EmiCar
4/11/18, 9:11 PM
#13

#12 Moget! 👍

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Hamsternsara
4/11/18, 9:37 PM
#15

Förut lutade jag mig mer åt dvärghamster, men jag måste säga att jag har blivit mer och mer förtjust i guldhamstrar senaste tiden. 

Guldhamstrarna jag har haft (en hane tidigare och en hane nu) har varit perfekta för mig, gosiga men också aktiva. Dvärghamstrarna jag har haft har tyvärr inte varit så sällskapliga utan vill hellre bli utsläppta i en hage än att vara med mig. Dessutom har 2/5 dvärghamstrar varit bitiga/nafsiga, vilket inte är så roligt. 

Jag upplever att guldhamstrar har lättare att komma till ro i famnen, medan dvärghamstrarna älskar att t ex springa runt på mina armar och ben om jag ligger ned. Guldhamstrarna tyckte/tycker att lugnt bli klappad i är bättre, och jag tror att jag är mer en sådan person som gillar att ta det lugnt mer än fart och fläkt. 

Såhär var och är mina hamstrar, såklart är alla olika men detta är mina erfarenheter i alla fall. Jag har tre underbara hamstrar nu och jag älskar alla som individer, men måste jag välja på ARTEN väljer jag guldisar. 🙂❤️

IsabellsHamsterhem
4/13/18, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Roborovskis!
Tycker om att de är väldigt aktiva, de är roliga att inreda till och är små utmaningar!

Älskar att inreda, ha i grupper och få jobba lite för att få en tam hamster och då är Roborovskis perfekta! Älskar även att de är pyttesmå och oerhört söta!
De är så oerhört tacksamma över allt man gör i buren också då de verkligen använder hela ytan! Så stora burar blir väl använda och de är oerhört "naturliga" i sina beteenden. Ger man dem bra med strö och bra med grävmöjligheter så kommer dem att bygga fina gångar och ha sina bon djupt nere! Väldigt roligt när arten inte varit domesticerad så länge så många beteenden inte hunnit bli förstörda! :D

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Skorpanthehamster
4/13/18, 5:31 PM
#17

Tycker om dvärgar för de är så små och söta. Har aldrig haft guldhamster men funderar på att köpa i höst eller nästa år beroende på hur många av mina dvärgar jag sparar. Lite jobbigt med mina dvärghamstrar iallafall är att de springer runt väldigt mycket och inte är så lätta att bara ha i handen och klappa.

Skorpanthehamster
4/13/18, 5:31 PM
#18

Tycker om dvärgar för de är så små och söta. Har aldrig haft guldhamster men funderar på att köpa i höst eller nästa år beroende på hur många av mina dvärgar jag sparar. Lite jobbigt med mina dvärghamstrar iallafall är att de springer runt väldigt mycket och inte är så lätta att bara ha i handen och klappa.

Upp till toppen
Annons: