Annons:
Etiketthamster
Läst 1634 ggr
Eelliiee
4/6/18, 8:10 AM

Bara min hamster som gör detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det bara min hamster som gräver gångar som dessa? Alla säger ju att de inte är så ”gräviga” men min är till och med uppe på dagen och gräver hur mycket som helst. Tror att jag fått en liten mullvad istället haha.

Annons:
Eelliiee
4/6/18, 8:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
Eelliiee
4/6/18, 8:10 AM
#2
EmiCar
4/6/18, 9:01 AM
#3

Haha! Helt normalt, den gräver bara gångar och bon. :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Hedwig05
4/6/18, 1:43 PM
#4

Men åå så sööt❤️

Novachan
4/6/18, 3:20 PM
#5

Ehm… vilka är "alla" som säger att hamstrar inte är "gräviga"? I naturen lever de ju bl.a. i gångar och troligen är det dem som gräver många av gångarna. Har fått för mig att jag har läst  och hört på många ställen, både olika ifokus-sajter och andra ställen på internet, att det rekommenderas att man har någon decimeter högt med Bottenmaterial just för att de ska kunna gräva gångar. MEN att det finns hamstrar som inte gräver så mycket och då behöver man inte ha så högt med Bottenmaterial.  Det finns ju också grävlådor som säljs just till hamstrar… Men jag vet inte vilket som är vanligast bland husdjurs-hamstrar; gillar att gräva eller gillar inte att gräva.

Eelliiee
4/6/18, 5:24 PM
#6

#5 Man ska ju ha minst 5 cm strö (tror jag) men ganska många säger att de inte behövs mer än de då de inte gräver tunnlar som tex gerbiler. Vet mycket väl att de gräver tunnlar i naturen men detta är ett nytt beteende för min lilla plutt så tyckte att det var kul haha :)

Annons:
Novachan
4/6/18, 8:05 PM
#7

#6 Jag försöker inte hacka på dig eller så, men jag har hört och läst mest om att hamstrar brukar gräva tunnlar, mer gerbiler gräver mer tunnlar förstås. Tror att man brukar rekommendera högre Bottenmaterial till gerbiler än hamstrar. Om man vet att en hamster inte brukar gräva tunnlar så behöver man ju såklart inte ha så tjockt med strö, någon cm duger nog då men 5 cm låter bra så har de mycket att kunna gräva med även fast det inte blir tunnlar. Kan ju bilda små kullar t.ex. 🙂Blir ju också mer för dem att leta i om man strömatar.

Även fast du inte kör med så högt just nu så är det ju tillräckligt högt för henne att gräva gångar, vilket är kul att se. Nu när du vet det kan du testa att höra en del av buren som är lite högre och se om hon gör mer gångar - något nytt och kul för henne att undersöka också. T.ex. avskärma en liten del med kartong och sätt stege eller liknande för henne att klättra på så hon kan ta sig ut och in till den delen. Kanske man kan göra ett hål mot botten av kartongen också. - Ska själv testa detta till mina möss och se hur de reagerar på det

Eelliiee
4/6/18, 8:08 PM
#8

Jag la i ca 15-20 cm till henne på de bilderna och då började hon gräva massor! På den andra bilden så hade hon grävt ganska mycket där, därför är det ganska så lågt där men spånet lite längre bort är ca 20 cm.

Novachan
4/6/18, 8:18 PM
#9

Åh, okej jag förstår. Nu vet du iaf att hon gillar att gräva 🙂Mitt förslag var mer för om du inte vill ha tjockt lager i hela buren, men som sagt, bara ett förslag. Om jag var du skulle jag iaf fortsätta att ha tjockt lager i hela buren. Skulle testa att ha ännu tjockare någon gång också och se hur det funkar. 😉Det är ju bara att testa sig fram, och så kan man variera med en del som har extra mycket strö som jag förslog. Är nog mer naturligt för hamstrar att ha tjockare med strö så att de iaf kan gräva om de vill. Ha valet liksom. En bonus för ägaren blir ju att man förmodligen behöver städa mer sällan också

[HoneyTorbjörn]
4/7/18, 2:22 PM
#10

Har du salt/mineralsten i den första bilden?

Eelliiee
4/8/18, 11:00 AM
#11

#10 Nä vart ser du det? Skulle aldrig ha det. Om du menar den gröna runda saken så satt hennes gamla Hjul där och om vi tar bort den gröna saken så är det ett hål där som hon antagligen kommer gnaga på :)

LinneaWik
4/8/18, 10:25 PM
#12

#0 Min hamster gräver hela tiden nya gångar som han har under ovansidan på buren eller vad man ska säga haha. Så nej du är inte ensam :)

HamsternGullan
4/9/18, 3:23 AM
#13

Min hamster gräver inga gångar men Gullan gräver iallafall lite, men jag tror oftast att det brukar vara dvärgar som gräver jag menar de är ju så små, men en del guldhamstrar gräver ju också, min Gullan är en guld och hon gröver fast inga gångar som sagt

Annons:
SnutteHamster
4/10/18, 3:28 AM
#14

Min guldhamster Putte brukar också göra det, han har typ fyra olika hål i sin Bur som han grävt själv, han brukar till och med somna där inne, han är så söt då

Eelliiee
4/10/18, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu har hon i min andra Bur bosatt sig under sitt Hjul?? Hon gräver massa gångar från sitt hus till under hjulet där hon sover och har en liten matgömma då hon släpar in alla möjliga saker där.

Upp till toppen
Annons: