Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1386 ggr
Hamstertjejen123
2018-03-30 14:07

Diabetes????

Hej! min guldhamster har börjat kissa väldigt n börjar bli ganska tunn… jag har läst lite om diabetes med guldhamster och det va ju inte så vanligt…hon är ett och ett haft år, eller är hon påväg att dö?

är väldigt orolig! tacksam för svar! :I

Annons:
Hamstertjejen123
2018-03-30 14:08
#1

ledsen för stavningen är lite för orolig..hhehe

Novachan
2018-03-30 14:10
#2

Man kan redigera inlägg inom en timme från att man postar

Kan tyvärr inte ge några råd om hamstern annat än att den den till veterinären

[AnimeV4]
2018-03-30 14:14
#3

Jag hade ett marsvin som fick avlivas pga stor misstanke för diabetes och återkommande infektioner. Man kan se om de har socker i urinen via ett urinprov. För att vara hundra på att det är diabetes krävs ett blodprov, enligt veterinären jag träffade.

91Marran
2018-03-30 14:17
#4

Gör ett urinprov. Man köper på apoteket. Minns inte vad det heter, men det är diabetes test. Veterinären kan ju vara bra om du är väldigt orolig.

Mvh
Mig

Cosmonautens
2018-03-30 14:38
#5

som nmr 4 skriver, köp små pappers lappar i burk på apoteket. 50st för 50kr

[SweetieJulia]
2018-03-30 16:45
#6

Du kan åka till veterinären och kolla vad det kan va.

Annons:
Aja85
2018-03-31 06:45
#7

Först och främst tycker jag du ska ta med henne till veterinären, så du verkligen vet att det är diabetes. Ska börja med att säga att jag inte är veterinär eller hamsterexpert. Så du behöver inte ta mitt råd, om du inte vill. Allt jag vet är sånt jag har läst på nätet och pratat med seriösa uppfödare. Hade själv en guldhamster med diabetes, så jag samlade information vart jag än kunde hitta. Tyvärr är diabetes inget man kan bota hos hamstrar, alltså inga insulinsprutor (men fråga veterinären. Är ett par år sedan jag hade min lille grabb.) MEN man kan bromsa det. Ta bort all socker ur kosten. T ex morötter och majs är söta grönsaker. Om du brukar ge henne gnagstänger man köper t ex i mataffärer, sluta med det. De är fulla med socker. Finns gnagstänger som är sockerfria. Kommer inte ihåg vad de heter på rak arm. Johannesbröd bör du se upp med. Frukt och söta kex, i alla dess former föreslår jag att du slutar med (om du ger henne det dvs :) )Är det diabetes så kommer hon törsta, så se till att hon har vatten, så hon inte blir uttorkad. Gurka innehåller också mycket vatten. Tror det finns ngt man kan köpa på Apoteket som hjälper dem att inte bli uttorkade. Själv behövde jag aldrig kolla upp det så noga. Min drack vatten. Vet inte vad du har för Foder, men min hade alltid "Hamster Complete", som jag hällde lite "Bunny Hamster Traum" i. Givetvis tog jag bort de söta ingredienserna i "Hamster Traum" jag visste om, som torkade morötter och majs. Anledningen till att jag blandade med "Hamster Traum" var för att han inte skulle bli uttråkad. Som du säkert vet, är hamstrar inte som katter och hundar, som kan äta samma torrfoder hela livet utan att bli uttråkade. De vill kunna få tänka. Läs innehållsförteckningar på vad du ger henne är ett annat råd. Om du besöker/ringer en smådjursklinik, kan de säkert rekommendera mat. Som sagt, du behöver inte ta mina råd. Har tyvärr INGA GARANTIER på att det kommer att fungera. Det här är bara sånt jag gjorde med min guldis med diabetes. Han fick det när han var runt 6månader. Otroligt nog blev han lite över 2år, men om det hade med mig eller honom att göra, har jag ingen aning om. Hoppas att det ordnar sig med henne!

[SweetieJulia]
2018-03-31 12:17
#8

#7 jätte bra kommentar, lärde mig mycket om hur man ser att en hamster har diabetes och hur man hanterar det

Upp till toppen
Annons: